Stellantis wprowadzi na rynek dwie nowe, dwusprzęgłowe skrzynie biegów. Pierwszą otrzyma miękka hybryda 1.2 PureTech, a drugą hybryda plug-in 1.6 PureTech PHEV. Przekładnia e-DCS będzie różnić się m.in. mocą silnika elektrycznego, który wspierać będzie pracę jednostki spalinowej.
Dotarły do nas kolejne informacje dotyczące grupy Stellantis. Według doniesień z Francji, firma Punch Powertrain rozpoczęła produkcję swojej nowej, automatycznej skrzyni biegów. Przekładnia ta wchodzi w zakres wspólnego projektu Punch Powertrain PSA e-Transmissions. Ta dwusprzęgłowa skrzynia biegów, o nazwie e-DCS, będzie dostępna w dwóch wersjach. Kilka dni temu pisaliśmy o pierwszym wariancie dostępnym z zupełnie nowym silnikiem 1.2 PureTech 136 KM w ramach tzw. miękkiej hybrydy. Dziś już wiemy, że przekładnia ta będzie też występować w zmodyfikowanej i mocniejszej wersji dla hybrydy 1.6 PureTech PHEV czyli ładowanej z gniazda.
Hybryda 1.6 PureTech PHEV z nową skrzynią e-DCS
Pierwsza, przeznaczona do pojazdów z silnikiem 1.2 Hybrid, będzie sprzedawana od czerwca w modelach Peugeot 3008 i 5008. Druga, dedykowana hybrydom typu plug-in, pojawi się w drugiej połowie 2023 roku. Dowodzić tego ma fakt, że pod koniec ubiegłego roku fabryka w Metz-Trémery wyprodukowała dwie pierwsze przekładnie PHEV.
Skrzynia e-DCS PHEV ma architekturę 320 V i silnik elektryczny o mocy od 92 do 115 kW (w zależności od modelu auta). Motor elektryczny, nazwany M1, jest dostarczany przez firmę Emotors (spółka joint venture Nidec/PSA) i produkowany w tym samym miejscu co Stellantis. Nowy układ napędowy będzie stopniowo zastępował oryginalny Aisin e-EAT8 i będzie zasilany mocniejszym akumulatorem litowo-jonowym (około 20 kWh), aby ma pozwolić osiągać zasięg ponad 50 km na jednym ładowaniu.
Opel zmodyfikuje silnik 1.6 PureTech pod Euro 7
Przecieki z Francji mówią też o tym, że nowa skrzynia biegów będzie kojarzona z silnikiem 1.6 PureTech, który został przerobiony przez Opla w celu spełnienia normy emisji spalin Euro 7 (lipiec 2025 r.). Punch Powertrain ogłasił wdrożenie e-DCS PHEV w sześciu pojazdach w 2023 r., dwudziestu trzech w 2024 r., trzydziestu dziewięciu w 2025 r. i szesnastu w 2026 r. w ramach grupy Stellantis. Pierwszym modelem, który zastosuje nowy układ hybrydowy PHEV, będzie Peugeot 3008 (premiera około listopada). Jeśli obecna hybryda plug-in 1.6 PuteTech jest teraz dostępna z mocą 180, 225, 250, 300 i 360 KM, to nowa hybryda PHEV będzie mieć moc 200 KM (Peugeot 3008) i raczej nie będzie już miała napędu na wszystkie koła wersja .
Zobacz: Nowy silnik 1.2 PureTech – miękka hybryda z dodatkową funkcją BOOST
Dodaj komentarz