REKLAMA

Droga hamowania a droga zatrzymania – różnice są ogromne

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 22 lutego 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Kupując nowy samochód, kierowcy biorą pod uwagę m.in. to jaka jest droga hamowania danego modelu. Sęk w tym, że droga hamowania to nie to samo co droga zatrzymania. Tej drugiej nie podają w katalogach samochodowych i rzadko pojawia się w testach. Dlaczego?

Prawidłowe hamowanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Kierowca powinien dopasować prędkość do warunków drogowych, zachować odpowiedni odstęp od poprzedzającego pojazdu oraz być skupiony na drodze. Wszystkie te czynniki mają bowiem wpływ nie tyle na drogę hamowania, co na drogę zatrzymania. A co różni te dwa pojęcia? Okazuje się, że naprawdę wiele.

Droga hamowania to nie to samo co droga zatrzymania

Długość drogi hamowania samochodu to jedno z podstawowych pojęć związanych z bezpieczeństwem na drodze. Określa ona odległość, jaką pokonuje pojazd od momentu, w którym kierowca naciska pedał hamulca, do całkowitego zatrzymania. Jednak żeby poznać faktyczną drogę zatrzymania, należy do odcinka hamowania doliczyć jeszcze dystans, jaki samochód pokonał od momentu, w którym kierowca zauważył zagrożenie na drodze i nacisnął pedał hamulca. Długość drogi zatrzymania zależy nie tylko od prędkości reakcji kierowcy, ale także od warunków atmosferycznych oraz stanu technicznego samochodu.

Zobacz: Sprawdzono szybkość reakcji kierowcy w zależności od wieku!

Warto pamiętać, że czas reakcji przeciętnego kierowcy na zagrożenie wynosi około jednej sekundy, podczas której samochód może pokonać nawet kilkadziesiąt metrów. Dlatego tak ważna jest nie tylko koncentracja kierowcy, ale także odpowiednia prędkość oraz zachowanie bezpiecznej odległości od innych pojazdów na drodze. To wszystko przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze i zmniejszenia ryzyka wypadków.

Dystans od poprzedzającego auta

Przed określeniem bezpiecznej odległości między pojazdami, należy wziąć pod uwagę prędkość samochodu, ponieważ w czasie jednej sekundy samochód może pokonać różną odległość w zależności od prędkości. Na przykład, jeśli samochód porusza się z prędkością 50 km/h, to przejeżdża on około 14 metrów w ciągu jednej sekundy, a przy prędkości 100 km/h – już około 28 metrów. Zgodnie z przepisami, minimalna odległość między pojazdami nie może być mniejsza niż połowa prędkości samochodu wyrażonej w kilometrach na godzinę, wyrażonej w metrach.

Zobacz: Szkolenie Mercedes Safety Experience – zakres, cena, lokalizacja

Na przykład, przy prędkości 120 km/h minimalna odległość między pojazdami powinna wynosić co najmniej 60 metrów, a na autostradzie przy prędkości 140 km/h co najmniej 70 metrów. Tak mówią przepisy, chociaż wydaje się to jednak nieco absurdalne. Dlaczego? Duża limuzyna mierzy około 5 metrów co oznacza, że przy prędkości autostradowej (140 km/h) odległość miedzy jednym a drugim pojazdem powinna być tak duża, aby zmieściło się pomiędzy nimi 14 takich limuzyn. To niezwykle trudne do uzyskania w warunkach tak dużego ruchu jaki jest on obecnie. Innym ważnym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo jazdy jest prędkość. Kierowca zawsze musi dostosować swoją prędkość do panujących warunków, szczególnie w przypadku oblodzonej drogi lub silnych opadów, ponieważ droga hamowania w takich warunkach może znacznie się wydłużyć, co zwiększa ryzyko poślizgu i wypadku.

Awaryjne hamowanie czyli jakie?

Ważnym czynnikiem wpływającym na długość drogi hamowania jest umiejętność wykonania prawidłowego hamowania w sytuacji awaryjnej. W takiej sytuacji powinniśmy jak najszybciej i z maksymalną siłą wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła, jeśli mamy skrzynię manualną. Dzięki temu auto zacznie hamować bez ryzyka utraty sterowalności lub zgaśnięcia. Ten element promowany przez niektóre szkoły doskonalenia techniki jazdy wzbudza spore kontrowersje.

Uznaje się bowiem, że wciśnięcie sprzęgła ogranicza siłę hamowania silnikiem. Przedstawiciele szkół doskonalenia techniki jazdy twierdzą jednak co innego. Niewciśnięcie sprzęgła może według nich wydłużyć drogę hamowania i pogorszyć możliwość sterowania pojazdem, co może być szczególnie niebezpieczne przy próbie omijania przeszkody podczas hamowania.

Zobacz: Alpine A110S – przeprowadziliśmy jego test na torze w trakcie Alpine Experience

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności