Towarzystwo ubezpieczeniowe Compensa stosowała nielegalne działania wobec swoich klientów, mające na celu podnieść wysokość składki. Sprawą zajął się UOKiK, który jednak finalnie odstąpił od wymierzania Compensie kary.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podjął decyzję wobec spółki Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie w związku z zarzutem dotyczącym oferty wysyłanej konsumentom w rocznicę ubezpieczenia. W ofercie tej firma proponowała rozszerzenie zakresu ochrony, na przykład o pobyt w szpitalu w wyniku nieszczęśliwego wypadku, w zamian za wyższą składkę. Jednakże spółka wymagała, aby klienci niezainteresowani ofertą poinformowali ją o tym. Konsumenci, którzy tego nie zrobili, a kontynuowali opłacanie składki w dotychczasowej wysokości, byli informowani o niedopłacie i wzywani do zapłaty brakującej kwoty.
Wyższa składka bez zgody klienta
Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, zauważył, że tak ważne zmiany w umowie ubezpieczeniowej, jak rozszerzenie jej zakresu i podniesienie wysokości składki, wymagają wyraźnej zgody konsumenta. Nie można bowiem uznawać za zgodę braku reakcji na pismo. Przedsiębiorcy nie powinni obarczać konsumentów koniecznością podejmowania działań w sprawie oferty, którą nie są zainteresowani.
W wyniku decyzji wydanej przez UOKiK, Compensa została zobowiązana do zaniechania kwestionowanej praktyki i usunięcia jej skutków. Dzięki temu uniknęła kary finansowej. Klienci, których umowa ubezpieczeniowa została zmieniona bez ich wyraźnej zgody, mogą złożyć wniosek o anulowanie zmian. W takiej sytuacji Compensa zwróci im równowartość pobranych składek za dodatkową ochronę lub zaliczy je na poczet kolejnych płatności. To dotyczy zarówno obecnych klientów spółki, jak i osób, których umowy ubezpieczenia już wygasły.
Dodaj komentarz