Wysokie podatki w Turcji sprawiają, że BMW 520i G30 otrzymało niewielki silnik 1,6 l, który miał na celu obniżyć cenę tego modelu. Niestety, mimo tego zabiegu cena bazowego modelu serii 5 jest w Turcji niewyobrażalnie wysoka. Prawie pół miliona złotych za takie auto dosłownie zwala z nóg.
Od dawna przyzwyczailiśmy się do tego, że w ofercie BMW dostępne są czterocylindrowe silniki stanowiące bazę dla podstawowych modeli BMW serii 5. Co prawda cała klasa i magia marki ukryta jest w rzędowych, 6-cylindrowych jednostkach o pojemności 3-litrów, ale dla mnie zamożnych osób, BMW wprowadziło słabsze, 4-cylindrowe wersje, obniżając próg wejścia do klasy wyższej. Ale w Turcji niemiecki koncern musiał pójść o krok dalej i wprowadził wyjątkowo mały motor. Wszystko przez państwowe restrykcje.
BMW 520i z silnikiem 1.6 Turbo B48B16
W Polsce podstawowa wersja benzynowa BMW 520i ma 2-litrowy, czterocylindrowy turbodoładowany silnik o mocy 184 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Jest łączony on standardowo z ośmiobiegową skrzynią automatyczną. Czterocylindrowy silnik rozpędza Serię 5 od zera do 100 km/h w 7,9 sekundy i pozwala na poruszanie się z prędkością do 235 km/h. Osiągi można zatem uznać za w pełni wystarczające.
W Turcji entuzjaści BMW mają zdecydowanie gorzej. Podstawowy silnik ma pojemność 1,6 l, turbodoładowanie i moc 170 KM. Do tego generuje 250 Nm od 2000 obr./min. Fani marki poznają zatem, że jest to rozwinięty motor znany pod skrótem N13, który występował w przeszłości na niektórych rynkach w serii 5 F10. Silnik ten, jako efekt kooperacji z PSA, występował też w wielu innych autach niższej klasy. W obecnej generacji BMW ma oznaczenie B48B16. Największym problemem tej wersji silnikowej jest jednak fakt, że mimo mniejszej pojemności i niższej o 14 KM mocy, jest ona droższa od polskiej wersji 520i 184 KM o bagatela … 40 tysięcy euro!
Tureckie BMW 520i w cenie BMW z V8
Cała sytuacja jest kuriozalna. Dlaczego tureckie BMW 520i mimo mniejszego silnika kosztuje dwa razy tyle co polskie? Wszystkiemu winna jest oczywiście polityka. Towary luksusowe, w tym samochody, są obwarowane ogromnymi podatkami. Dodatkowo istotną role odgrywa pojemność skokowa silnika. Skala zjawiska jest wręcz przerażająca. W Niemczech BMW 520i Luxury Line kosztuje od 55 700 euro. Z kolei w Turcji, ta sama wersja ale z mniejszym silnikiem aż 97 000 euro czyli 450 tysięcy złotych!
Dla porównania w cenie BMW 520i z silnikiem 1,6 l w Polsce można (jeszcze…) kupić BMW 550i xDrive z silnikiem 4.4 V8 o mocy 530 KM! Wersja M5 jest droższa o ok. 100 tys. zł ale przy tym pułapie cenowym to już niewielka różnica. Niestety, im więcej polityki i populizmu na wolnym rynku, tym bardziej absurdalne sytuacje mają na nim miejsce.
Zobacz: Toyota GR Supra otrzyma manual i silnik S58 z BMW M3? Niewykluczone!
Powiązane artykuły:
- Jump starter czyli odpalanie silnika z rozładowanym akumulatorem (TEST)
- Policjanci z grupy SPEED szkolili się na torze Silesia Ring
- Toyota GR Supra otrzyma manual i silnik S58 z BMW…
- Szef Stellantis: auta elektryczne zabiją rynek samochodowy w Europie
- Wygrał BMW M5 CS bo był najszybszy w kwalifikacjach MotoGP!
Dodaj komentarz