Kupując pierwszy motocykl, często wybieramy modele używane. Ich ceny są niższe, natomiast stan techniczny wciąż pozwala na użytkowanie, nawet przez wiele kolejnych lat. Na co zwrócić uwagę, kupując używany pojazd? Przebieg, rocznik, marka, a może inne ważne czynniki – jak je oceniać?
Gdzie kupować używane motocykle?
Rynek używanych motocykli nie jest aż tak bogaty, jak rynek wtórny samochodów. Niemniej jednak nie oznacza to, że wielbiciele jednośladów nie mają w czym wybierać. Podobnie jak w przypadku pojazdów samochodowych, na rynku można znaleźć motocykle w różnym stanie technicznym i różnym przedziale cenowym. Chcąc mieć wybór, warto udać się na giełdę motocykli, ewentualnie zakupić pojazd bezpośrednio od właściciela – na przykład przez Internet (korzystając z popularnych i bezpiecznych serwisów sprzedażowych). Oczywiście, i tak trzeba będzie obejrzeć go osobiście, jednak to właśnie w sieci znajdziemy wiele ogłoszeń dotyczących sprzedaży motocykli. Nienajlepszym pomysłem jest natomiast zakup od pośrednika, tak zwanego handlarza. Osoby te z reguły nie wiedzą wiele na temat motocykli, nie są więc w stanie wnikliwie odpowiedzieć na nasze pytania.
Na co zwrócić uwagę, kupując motocykl z drugiej ręki?
Zakup motocykla z rynku wtórnego to trudne zadanie, zwłaszcza dla osoby, która nie dysponuje zbyt dużą wiedzą w tej materii. Warto jednak dokładnie obejrzeć interesujący nas jednoślad – już drobne odpryski lakieru czy wgniecenia elementów plastikowych mogą świadczyć o przeszłości maszyny, a mianowicie o tym, że jest to pojazd powypadkowy. Oczywiście, wieloletnie motocykle zwykle prezentują się wizualnie gorzej niż nowe pojazdy. Zwróćmy uwagę na kompletność motocykla i ewentualne akcesoria dodatkowe, które – choć przydatne – także mogą świadczyć o wypadkowości pojazdu. Czerwona lampka – niekoniecznie ta dotycząca poziomu oleju… – powinna zapalić się zwłaszcza w przypadku, kiedy poszczególne komponenty pochodzą z różnych lat lub występują w innej wersji od tej przewidzianej dla konkretnego modelu.
Skupmy się też na oponach – minimalna głębokość bieżnika opon szosowych to 1,6 mm, natomiast maksymalny wiek wynosi 5 lat. Opony możemy, co prawda, w dowolnym momencie wymienić, ale wiąże się to oczywiście z dodatkowymi kosztami. Ocenie warto też poddać elementy techniczne pojazdu, takie jak hamulce, łożyska, zębatki, chłodnica. Jeśli nie potrafimy tego zrobić we własnym zakresie, skorzystajmy z pomocy doświadczonego mechanika specjalizującego się w naprawie motocykli. Jak natomiast sprawdzić, czy poprzedni właściciel dbał o swój pojazd? Wystarczy przyjrzeć się takim elementom, jak stan stopki czy poziom płynów w poszczególnych układach. Jeśli są one w dobrym stanie, a właściciel dodatkowo wykupił ubezpieczenie motocykla, możemy przypuszczać, że naprawdę dbał o swój pojazd.
Przebieg, rocznik czy marka?
Kupując motocykl, często zwracamy uwagę na takie aspekty jak przebieg, rocznik czy marka. Niemniej jednak w kontekście tych pojazdów ich ocena nie jest wcale jednoznaczna. Na rynku dostępne są motocykle z bardzo dużym przebiegiem, których stan techniczny jest wręcz idealny. Podobnie z rocznikiem: można znaleźć pojazdy wieloletnie, które wciąż są zadbane i posłużą nam jeszcze przez długi czas.
Zobacz: Zakup używanego auta a Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Marka stanowi natomiast bardzo ważny punkt odniesienia, gdyż znając specyfikę konkretnych modeli, zdecydowanie łatwiej jest ocenić ich stan techniczny. Niemniej jednak żaden z tych czynników nie należy do kluczowych. Podejmując decyzję odnośnie zakupu danego modelu, trzeba wziąć pod uwagę szereg różnych aspektów. Dlatego też do zakupów należy się odpowiednio przygotować, poświęcając uwagę wybranym przez siebie modelom, które chcemy obejrzeć. Warto skorzystać z możliwości jazdy próbnej, o ile sprzedawca takową oferuje. Pozwala ona ocenić prawidłowość działania pojazdu.
Używany motocykl – kiedy nie warto go kupować?
Nie każdy używany pojazd jest wart naszej uwagi. Jeśli chcemy, aby posłużył nam przez co najmniej kilka sezonów, wybierzmy model zadbany, którego stan można ocenić jako bardzo dobry. Zwykle takie modele kosztują zdecydowanie więcej, ale zdecydowanie są warte swojej ceny: posłużą nam dłużej i bezawaryjnie. Pamiętajmy także o sprawdzeniu dokumentacji pojazdu – zwłaszcza jeśli został on sprowadzony z zagranicy. Dzięki temu przekonamy się, że nie pochodzi on na przykład z kradzieży. Sprawdźmy również, czy właściciel pojazdu wykupił obowiązkowe ubezpieczenie OC. Kara za brak OC motocykla jest dotkliwa, ale jeszcze większe konsekwencje finansowe poniesiemy, jeśli spowodujemy wypadek nieubezpieczonym pojazdem. Sprzedawca, który nie ma nic do ukrycia, nie powinien odmówić nam przedstawienia pełnej dokumentacji pojazdu – ostatecznie jej zawartość może zawarzyć na decyzji dotyczącej ewentualnego zakupu motocykla.
Artykuł sponsorowany
Dodaj komentarz