Gniazdo diagnostyczne OBD2 w samochodzie to coś powszechnego, ale motocykle z takim wejściem to rzadkość. Właśnie taki jednoślad trafił do naszego warsztatu na naprawę, a gniazdo OBD2 pozwoliło szybko wykryć problemy i usunąć problemy ze spadkiem mocy silnika.
W naszym warsztacie serwisujemy głównie auta, ale nasz mechanik Paweł ma też smykałkę do motocykli i jeśli potrzebna jest pomoc, nie odmawia jej także motocyklistom. Najczęściej problemem związanym z naprawą jednośladów jest brak oprogramowania dedykowanego do motocykli i specjalnych kabli diagnostycznych, którymi Paweł mógłby się w nie wpiąć. Ale w wyjątkowych sytuacjach korzysta wtedy z uprzejmości zaprzyjaźnionych warsztatów motocyklowych i wypożycza od nich potrzebny sprzęty. Jednak w tym przypadku naprawę rozwiązał w kilkanaście minut korzystając z zaplecza technicznego swojego warsztatu, bo nieprawny motocykl miał … gniazdo diagnostyczne OBD2, stosowane w samochodach.
Gniazdo OBD2 w motocyklu
Gniazdo OBD2 posiada każdy samochód sprzedawany Europie samochodów z silnikiem benzynowym wyprodukowany od 2000 roku i każdy diesel od 2003 roku. Za jego pomocą można skontrolować zapisane w pamięci ECU kody błędów, które przypisane są do określonych usterek. System diagnostyki pokładowej OBD2 (OBD-II) zapisuje w pamięci komputera pokładowego informacje dotyczące parametrów pracy silnika, jakości spalin (jeden z kluczowych elementów diagnostyki), a potencjalnie wykryte problemy komunikuje za pomocą żółtej kontrolki silnika wyświetlanej na tablicy zegarów w aucie. Jeśli świeci się ona jednostajnie, ostrzega tylko o problemie, który trzeba wyeliminować, ale najczęściej nie ma on poważnego wpływu na jazdę. Gorzej jeśli kontrolka silnika miga, wtedy sytuacja wymaga bardziej zdecydowanych działań, często z transportem auta na lawecie włącznie.
Ale gniazdo OBD2 to element, który prawnie spopularyzowano i zunifikowano w samochodach osobowych, natomiast motocykle korzystają najczęściej z dedykowanych portów. Każda marka jednośladów ma swoje własne gniazdo, którym podpina się do komputera pokładowego danego motocykla. To sprawia, że naprawa takich pojazdów jest utrudniona i wymaga albo stosowania określonych przewodów diagnostycznych, albo użycia adaptera/przejściówki. Dlatego swoistą ciekawostką był motocykl z gniazdem OBD2, który trafił do naszego warsztatu.
Motocykl traci moc przy jednostajnej jeździe
Od razu warto zaznaczyć, że pojazd jaki do nas trafił, Barton Classic, to typowa 125-tką, czyli motocykl, który można prowadzić mając prawo jazdy kat. B. Jest to popularny „chińczyk”, wzorowany na sprawdzonych rozwiązaniach uznanych producentów, który ma przekonywać niską ceną, wygodną pozycja za kierownicą i ciekawą linią. Wykonanie jest adekwatne do ceny, dlatego awarie w takim pojeździe nie są czymś dziwnym, ale usterka jaką miła Barton, była ciekawa.
Pozornie motocykl pracował normalnie, chętnie przyspieszał, wkręcał się na obroty i swobodnie odpalał. Ale w trakcie jednostajnej jazdy tracił moc i spadała mu prędkość. Po podłączeniu do samochodowego skanera OBD2 i zweryfikowania kodów błędów, okazało się, że problemem jest pompa paliwa. Dodatkowo swoje trzy grosze dorzucała zużyta sonda Lambda. Po wymianie na nowe części, problemy z motocyklem zniknęły.
Zobacz: ELM 327 – montaż i przydatne programy
Dodaj komentarz