REKLAMA

Produkcja baterii do elektryków wzrośnie 8-krotnie! Polska liderem w Europie

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: OEM · Dodane: 4 kwietnia 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Polska jest liderem w produkcji baterii do samochodów elektrycznych w Europie. W 2022 roku była pod tym względem drugim krajem na świecie, po Chinach. Żeby utrzymać wysokie miejsce pod kątem produkcji i zaopatrywania rynku samochodowego (i nie tylko) w akumulatory, należy dokonać szereg zmian w prawie, aby nie stracić tej pozycji na arenie międzynarodowej.

Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych zatytułowanego „Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowych. Potencjał sektora bateryjnego w Polsce i regionie CEE”, światowe moce produkcyjne baterii litowo-jonowych mają wzrosnąć nawet 8-krotnie w ciągu najbliższych 5 lat. Polska ma szansę utrzymać wiodącą pozycję w światowym łańcuchu dostaw sektora bateryjnego.

Ponad 50% wzrost sprzedaży aut elektrycznych na świecie

W 2022 roku sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym osiągnęła poziom 10,5 milionów sztuk na całym świecie, co stanowi wzrost o 55% w porównaniu z 2021 rokiem. Według analityków Goldman Sachs, w 2030 roku auta elektryczne mają już stanowić jedną trzecią światowej sprzedaży, a pięć lat później ich udział wzrośnie do 50%. Popyt na samochody elektryczne stale rośnie również w Unii Europejskiej. W 2022 roku udział nowych, osobowych BEV i PHEV na rynku unijnym osiągnął poziom 22,8%, co oznacza, że był wyższy od udziału pojazdów z silnikiem Diesla.

Zobacz: Poznań Motor Show 2023 – nasza relacja z targów i obszerna galeria zdjęć!

Ze względu na rosnącą sprzedaż pojazdów z napędem elektrycznym, zwiększa się zapotrzebowanie na ich kluczowe podzespoły, takie jak akumulatory litowo-jonowe. Według prognoz BNEF globalne moce produkcyjne akumulatorów litowo-jonowych mają wzrosnąć ośmiokrotnie do 2027 roku, osiągając poziom 8945 gigawatogodzin (GWh). Europa odgrywa coraz ważniejszą rolę w sektorze bateryjnym, odpowiadając za 14% światowych mocy produkcyjnych w 2022 roku. Polska i Węgry należą do liderów w tym obszarze w Europie Środkowo-Wschodniej, odpowiadając aż za 9% światowych mocy produkcyjnych.

Według raportu PSPA, Polska i Węgry mają szansę utrzymać swoje pozycje, zajmując odpowiednio 6. i 4. miejsce na świecie do 2027 roku. Inne kraje regionu Europy Środkowo-Wschodniej, takie jak Serbia (z potencjałem produkcji 16 GWh) i Słowacja (10 GWh), również coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w globalnym łańcuchu wartości baterii. W Europie zostało ogłoszonych prawie 50 projektów wdrożeniowych, które mają przyczynić się do dostarczenia ogniw o łącznej mocy do 1800 GWh do roku 2030. Nowe inwestycje w istniejące już fabryki planowane są w regionie CEE, m.in. w Polsce, Słowacji, na Węgrzech, w Czechach, na Łotwie i w Serbii. LG Energy Solution Wrocław w Biskupicach Podgórnych, największe w Europie centrum produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych, obecnie dysponuje 86 GWh mocy produkcyjnej, a wkrótce osiągnie 115 GWh. Jednak, aby utrzymać wiodącą pozycję Polski w światowym rankingu, konieczne jest podwojenie mocy produkcyjnych do 2027 r., tak aby przekroczyły one 200 GWh, jak podkreśla Aleksander Rajch, dyrektor ds. relacji zewnętrznych PSPA.

Zobacz: Recykling silników elektrycznych? Nissan już nad tym pracuje!

Polska odgrywa wiodącą rolę w łańcuchu dostaw baterii, będąc drugim największym producentem na świecie. Akumulatory litowo-jonowe stanowią już ponad 2,4% całego polskiego eksportu. Wartość sektora baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat, z około 1 mld zł w 2017 r. do ponad 38 mld zł w 2022 r. Oprócz LG Energy Solutions, w naszym kraju inwestują także inne czołowe firmy z sektora akumulatorowego, takie jak Northvolt, Umicore, SK Innovation, Capchem, Guotai Huarong, BMZ czy Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Lit w Europie – gdzie występuje, skąd jest importowany?

Kluczowym surowcem, warunkującym tempo transformacji sektora transportu w kierunku zeroemisyjnym, jest lit. Jednakże, wzmocnienie europejskiego łańcucha wartości dla tego surowca stanowi obecnie poważne wyzwanie. W Europie znajdują się znaczne zasoby litu, ale wiele komercyjnych operacji wydobywczych znajduje się jeszcze w fazie przygotowań, m.in. w Czechach, Serbii i Rumunii. W celu przyspieszenia uruchomienia nowych mocy wydobywczych i przetwórczych surowców sektora bateryjnego w Polsce, konieczne jest uproszczenie procedur administracyjnych. Wymienić tu można m.in. usprawnienie procesu wydawania zezwoleń i oceny oddziaływania na środowisko (OOŚ). Ważne jest również wdrażanie zachęt do rozwoju technologii ponownego wykorzystania i recyklingu baterii w celu stworzenia zamkniętego cyklu produkcji, eksploatacji i utylizacji – mówi Aleksander Rajch.

Zobacz: Recykling baterii samochodowych pozwala odzyskać 95% materiałów!

Poprzez zwiększenie skali recyklingu akumulatorów litowo-jonowych branża bateryjna w Unii Europejskiej może w znacznym stopniu ograniczyć uzależnienie od importu surowców pierwotnych. Aktualnie w Europie działa ponad 70 firm, które są bezpośrednio związane lub wspierają działania na rzecz wtórnego wykorzystania baterii, jednak rozwój elektromobilności na skalę masową wymaga pilnego uruchomienia kolejnych inwestycji w tym obszarze.

Nowe miejsca pracy

Transformacja transportu w kierunku zeroemisyjnym i rosnący popyt na baterie oznaczają również wzrost zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowane kadry. Komisja Europejska oczekuje, że do 2025 r. powstanie do 4 milionów nowych miejsc pracy, a przeszkoleniem objętych zostanie 800 000 pracowników (ok. 160 000 szkoleń rocznie).

Dane na podstawie raportu PSPA „Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowych. Potencjał sektora bateryjnego w Polsce i regionie CEE”

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności