REKLAMA

Peugeot 408 – pierwsze wrażenia i opinie po jazdach testowych

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 27 kwietnia 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowy Peugeot 408 miał swoją polską prezentację na torze Drive Land koło Mszczonowa. To niebanalne auto ma łączyc cechy SUV-a z przestronnością kombi i prowadzeniem sedana. Oto szczegóły techniczne, osiągi i rozwiązania jakie zastosowano w modelu 408.

Polska premiera Peugeota 408 miała miejsce dość późno, ale trzeba przyznać, że przeprowadzono ją na poziomie jakiego nasza redakcja oczekuje po prezentacji każdego nowego auta. Oprócz jazd testowych po drogach publicznych, dziennikarze mogli sprawdzić samochody na torze pod okiem profesjonalnych instruktorów. Areną zmagań był należący do Tomasza Kuchara tor Drive Land, który będąc wyposażonym w specjalistyczne płyty poślizgowe, szarpaki i najazdy pozwala całkiem dobrze poznać każde auto w najtrudniejszych warunkach drogowych.

Peugeot 408 – nadwozie

Nie ma się jednak co oszukiwać, Peugeot 408 autem sportowym nie jest, ale jego linia faktycznie kipi energią. Z racji specyficznych, ostro poprowadzonych linii tylnych świateł i błotników, złośliwi mówią o nim, że jest to Lamborghini Urus dla ubogich, ale mówiąc zupełnie szczerze, Peugeot oglądany pod niektórymi kątami wygląda nawet ciekawiej od włoskiego SUV-a. I nie powinno to dziwić, bo w zamyśle francuskich projektantów było stworzenie auta, mającego odseparować się od nudnych i powielanych masowo SUV-ów, które jednocześnie przejmie ich pewne zalety. Tym samym powstało auto mające duży prześwit i masywną posturę, a z drugiej oferujące więcej miejsca w kabinie, lepszą aerodynamikę, bardziej leżącą pozycję w fotelu i znacznie dłuższy, a przy tym pakowniejszy bagażnik od przeciętnego SUV-a.

Z tyłu Peugeot 408 jest niezwykle podobny do Lamborghini Urusa. Jego linia jest efektowna, a przy tym skrywa przestronne wnętrze i duży bagażnik. Prześwit pozwala wjechać nieco dalej niż w zwykłych kombi czy sedanie.

Z technicznego punktu widzenia, Peugeot 408 to naprawdę potężne auto. Stworzony na platformie EMP2 ma duży rozstaw osi (2787 mm), szerokie nadwozie (1859 mm) i mierzy tylko 1,48 m. Przy tym wszystkim ma 188 mm prześwitu, czyli nieco mniej niż Honda CR-V, ale wyraźnie więcej niż Hyundai Tucson czy Kia Sportage. Jego nadwozie pełne jest ostrych linii, ale w oczy rzucają się przede wszystkim agresywnie stylizowane zderzaki, ogromny tylny zderzak, spojler na klapie bagażnika z charakterystycznymi kocimi uszami oraz oczywiście 6-segmentowe reflektory matrycowe (opcja).

Peugeot 408 – wnętrze

W kabinie uwagę zwraca kokpit prawie tożsamy z tym z Peugeota 308, fotele z certyfikatem AGR wyposażone w 8-komorowy pneumatyczny system masażu z 5 różnymi programami masowania oraz podgrzewane siedziska i wysokiej jakości ekrany ciekłokrystaliczne. Peugeot nie oszczędzał też na wyposażeniu i poza masażerami w fotelach (wyjątkowo dobrych), zainstalował w 408 wysokiej jakości, 10-głośnikowy system audio Focal z 690-watowym wzmacniaczem, noktowizor (opcja niebawem już dostępna), układ kamer 360, system oczyszczania powietrza w kabinie czy podwójnie klejone szyby dla lepszej izolacji akustycznej. Do tego kierowca podczas jazdy może liczyć na pakiet systemów bezpieczeństwa oparty na układzie 6 kamer i 9 radarów, które zbierają informacje z otoczenia.

Świetne materiały, doskonałe fotele AGR, wzorowe wyciszenie i duża ilość miejsca w kabinie – to największe walory tej kabiny. Dotykowe przyciski nie są tak wygodne, jak te analogowe. 

Wnętrze wykończone wysokiej jakości tworzywami jest jednak przede wszystkim bardzo przestronne. Ilością miejsca na nogi pasażerów 408-ka zawstydza z kretesem nie tylko model 308, ale i 508, a przy tym oferuje duży bagażnik o pojemności 536 litrów (471 l w wersjach hybrydowych). Zaletą tego ostatniego jest fakt, że w przeciwieństwie do kufrów większości SUV-ów, ten jest znacznie dłuższy i ma regularne kształty, przez co zmieści większe gabarytowo przedmioty.

Peugeot 408 – silniki

Peugeot 408 dostępny jest w 3 wariantach napędowych. Dwa z nich to hybrydy plug-in o mocy 180 lub 225 KM oparte na silniku 1.6 PureTech (150 KM lub 180 KM), które wyposażone w baterię o pojemności 12,4 kWh mogą poruszać się też w trybie czysto elektrycznym na dystansie do 64 km. Za jazdę  na prądzie odpowiada w nich 110-konny silnik elektryczny, który może przejąć całkowitą kontrolę nad autem do prędkości do 135 km/h, albo stale wspomagać silnik spalinowy.

Ostatnią i jedyną opcją czysto spalinową jest benzynowy silnik 1.2 PureTech o mocy 131 KM, który współpracuje z 8-stopniowym automatem Aisin. Motor generuje 230 Nm od zaledwie 1750 obr./min i rozpędza Peugeota 408 od 0 do 100 km/h w 10,9 sekundy, a maksymalnie do 210 km/h. I właśnie tę wersje mieliśmy okazję sprawdzić.

Silnik 1.2 PureTech, dzięki 8-biegowego automatowi, okazuje się cichy i całkiem oszczędny nawet przy autostradowej prędkości 140 km/h. 

Zaletą tego 3-cylindrowego silnika jest fakt, że to potężne auto waży z nim tylko 1392 kg, a wibracje jakie generuje są wzorowo ukryte przed pasażerami. Silnik bardzo dobrze wkręca się w obroty i zapewnia poprawne osiągi, wykazując przy tym wysoką elastyczność. Ale nie da się ukryć, że kierowcy lubiący często wyprzedzać, powinni raczej popatrzeć w kierunku większych silników. Na co dzień motor ten spokojnie wystarczy do jazdy zwłaszcza, że świetnie dogaduje się z nim 8-biegowy automat, który potrafi wykrzesać cały jego potencjał. Z kolei na autostradzie, przy prędkości 140 km/h na 8. przełożeniu silnik ma tylko 2400 obr./min co ogranicza zużycie paliwa. Nie da się jednak ukryć, że najbardziej w gamie Peugeota 408 brakuje genialnego silnika 2.0 BlueHDi jaki napędzał chociażby model 508. To byłby złoty środek między osiągami a zużyciem paliwa w tym modelu.

Peugeot 408 – zawieszenie

Nowy Peugeot 408 ma całkiem ciekawe zawieszenie. Osoby oczekujące układu wielowahaczowego będą rozczarowane. Na tylnej osi jest belka skrętna. Ale rozwiązanie to dobrze spisuje się w 408 i nawet na torze pewnie utrzymuje stabilność tylnych opon podczas dynamicznej jazdy po zakrętach.

Z kolei taka konstrukcja pozytywnie wpływa na maksymalną ładowność (528 kg) i zwiększa przestronność bagażnika. Pracuje też bardzo cicho i nawet na dużych dziurach nie słychać specjalnie nieprzyjemnego dobijania. Peugeot 408 wyposażono w szybki układ kierowniczy, znany z modeli 308 czy 508, który spontanicznie reaguje na ruch kierownicą.

Peugeot 408 – cena i wyposażenie

Peugeot 408 występuje w trzech pakietach wyposażenia – Allure, Allure Pack i GT. Opcji dodatkowych jest niewiele, ale w zasadzie nawet podstawowa odmiana jest już bogato skonfigurowana i można do niej ewentualnie dobrać najpotrzebniejsze dodatki jak podgrzewaną przednią szybę, fotele AGR czy lepszą tapicerkę. Bardziej luksusowe dodatki jak sprzęt Hi-Fi marki Focal czy fotele z masażem, są już zarezerwowane dla wersji Allure Pack i GT.

Zobacz: Test Peugeot 308 1.2 PureTech 130

Mimo dedykowanych pakietów wyposażenia i niewielkiej liczby opcji, Peugeot 408 nie jest tanim autem. Najtańsza wersja Allure z silnikiem 1.2 PureTech 130 KM i automatyczną skrzynią biegów  kosztuje 143 tys. zł, a odmiana GT z tym motorem to już 160 350 zł. Zdecycowanie droższe są odmiany hybrydowe, które rozpoczynają się od 190 550 zł za wersję Allure, a kończą na 213 700 zł za wariant 225-konny GT. Natomiast i on może być jeszcze rozszerzony o kilka opcji, które maksymalnie podniosą cenę do 252 700 zł.

Zobacz: Test Alfa Romeo Tonale Hybrid

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Ola Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Ola
Gość
Ola

Piękny zwłaszcza w tym czerwonym kolorze. Ale te ceny ……

Aktualności