Nowe Audi S4 będzie napędzane sinikiem Diesla 3.0 TDI. To kolejny usportowiony model Audi po S5, S6 i S7, który na rynku europejskim będzie mieć jednostkę wysokoprężną. Co ciekawe poza Europą dostępne będzie Audi S4 w wersji benzynowej o większej mocy i lepszych osiągach.
Gama usportowionych modeli Audi z serii S ulega istotnemu przeobrażeniu. W zależności od kontynentu niemiecki koncern oferuje wersje wysokoprężne lub benzynowe. Wyniki sprzedażowe Audi zadecydowały o tym, że na Starym Kontynencie lepiej zainwestować w dieslowską gamę jednostek napędowych bo będzie na nie większy popyt. Dlatego niedawno niemiecki koncern ogłosił, że Audi S6 i S7 będą napędzane silnikiem Diesla 3.0 TDI. Tuż po tym grono dieslowskich „esek” rozszerzyło się jeszcze o Audi S5. Teraz niemiecki koncern przedstawił Audi S4 i S4 Avant, które także wyposażono w ten sam wysokoprężny silnik co pozostałe modele.
Audi S4 – silnik Diesla 3.0 TDI i elektryczny kompresor
Podczas gdy w USA, Azji i na Bliskim Wschodzie Audi S4 będzie napędzane jednostką 2.9 TFSI opracowaną wspólnie z inżynierami Porsche, sercem europejskiego Audi S4 będzie silnik Diesla 3.0 TDI o mocy 350 KM. Żeby diesel mógł osiągnąć aż tak wysoki współczynnik mocy w stosunku do pojemności, zastosowano w nim szereg dodatkowych i skomplikowanych rozwiązań. Układ zasilania paliwem Common Rail wtryskuje paliwo pod ciśnieniem do 2500 barów. Podwójne doładowanie wykorzystuje turbosprężarkę napędzaną spalinami oraz elektryczny kompresor EAV. Spalinowa turbosprężarka ma koło turbiny o średnicy 50 mm i generuje względne ciśnienie ładowania o wartości do 2,4 bar. Z kolei elektryczne turbo wykorzystywane jest głównie przy ruszaniu przy niskich obrotach silnika.
Czas reakcji EAV wynosi mniej niż 250 milisekund, jej maksymalna moc wyjściowa to 7 kW, natomiast maksymalna prędkość obrotowa to 70 000 obr./min. Doładowanie „elektryczne” trwa do momentu, w którym silnik osiągnie 1650 obr./min. Dzięki podwójnemu doładowaniu, czyli połączeniu EAV z turbosprężarką spalin, motor utrzymuje stały moment 700 Nm w zakresie od 2500 do 3100 obr./min.
Silnik z podwójnym doładowaniem wspiera dodatkowo system mild-hybrid MHEV, mający obniża spalanie poprzez odzysk energii z hamowania i tryb „żeglowania”. Całość niestety jest szalenie ciężka. Audi A4 sedan waży 1780 kg (bez kierowcy), natomiast Avant aż 1820 kg. To naprawdę dużo, bo testowane przez naszą redakcję Audi RS6 Performance, napędzane motorem V8, ważyło „tylko” 1950 kg.
Audi S4 3.0 TDI – osiągi na tle wersji benzynowej
Nowe Audi S4 dzięki 700 Nm momentu obrotowego, napędowi quattro i 8-stopniowej skrzyni biegów z funkcją Launch Control będzie rozpędzać się 0-100 km/h w 4,8 sekundy, a wersja Avant w 4,9 sekundy. Benzynowa wersja ma być mocniejsza, ale nie wiemy jeszcze jak duża będzie to różnica. Mówi się o mocy ok. 380 KM. A co Wy sądzicie na temat wysokoprężnej wersji Audi S4? Ma to sens?
Zobacz: Audi RS4 Avant B9 – powrót do przeszłości?
Oczywiście jeżeli nie tor to tylko diesel spalanie na mieście przy agresywnej jeździe 10ltr 🙂 To są imponujące wyniki .
Porażka w dzisiejszych czasach s4 TDI,chyba audi na tyle stać,kolejne audi nie gasnących kontrolek,miałem wcześniejszą wersję i co dwa tygodnie coś się świeciło-porazka nie wiem co ludzie widzą w tych Audi,teraz mam japonca i to jest samochód!!!a wy kupujcie te niemieckie gówno