REKLAMA

Dlaczego zapycha się odma silnika? Oto główne przyczyny

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 22 lipca 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Od czego zapycha się odma? Co przyspiesza jej zużycie i jak poprawić jej drożność? Oto najczęstsze przyczyny, które powodują problemy z odmą i kilka wskazówek, jak ich uniknąć.

Odma olejowa, znana również jako system odpowietrzania skrzyni korbowej, jest kluczowym elementem w każdym nowoczesnym silniku spalinowym. Jej głównym zadaniem jest odprowadzanie gazów powstających w skrzyni korbowej, co zapobiega nadmiernemu wzrostowi ciśnienia wewnętrznego i umożliwia właściwe działanie silnika. Zapychanie się odmowy olejowej jest częstym problemem, który może prowadzić do poważnych problemów takich jak branie oleju silnikowego, spadek mocy wzrost zużycia paliwa, a nawet unieruchomienie jednostki napędowej. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego odma olejowa się zapycha i jakie są główne przyczyny tego zjawiska.

Przyczyny zapychania się odmy olejowej

Zanieczyszczenia w oleju silnikowym: Olej silnikowy z czasem ulega zanieczyszczeniu poprzez nagar, osady  węglowe, szlamy, resztki paliwa i produkty spalania. Zanieczyszczenia mogą osadzać się w układzie odmy, tworząc zatory. Szczególnie niebezpieczny jest nagar w silniku, który przybywa w nim tym szybciej, im bardziej zatyka się odma. A nagar powoduje z kolei kolejne problemy, takie jak zjawisko LSPI, zapiekanie pierścieni tłokowych czy przedmuchy w silniku. W usuwaniu nagaru i osadów węglowych pomóc może płukanka do silnika, albo przepłukiwania jednostki napędowej naftą (chociaż to rozwiązanie może negatywnie odbić się na uszczelnieniach).

Niewłaściwe filtry oleju: Słabej jakości lub niewymieniane regularnie filtry oleju nie są w stanie skutecznie usunąć zanieczyszczeń z oleju, co prowadzi do jego szybszej degradacji. Im gorszy olej, tym szybciej ulega spalaniu, traci właściwością myjące jednostkę napędową i słabiej smaruje, a więc potęguje też opiłkowanie. To wszystkie przekłada się na generowanie poważnych zanieczyszczeń, które zapychają również i odmę, a w szczególności jej separator.

Krótkie trasy i niskie temperatury: Silniki, które są często używane na krótkich trasach i nie osiągają pełnej temperatury roboczej, mają tendencję do gromadzenia się kondensatu wodnego i resztek paliwa w oleju. W niskich temperaturach może to prowadzić do tworzenia się emulsji, która zapycha system odpowietrzania. Charakterystycznym objawem jazdy na krótkich trasach jest „masło pod korkiem wlewu oleju„. Najczęściej efekt znika, jeśli silnik pokona dłuższą trasę z większą średnią prędkością, osiągając wysoką temperaturę pracy.

Zobacz: Masło pod korkiem oleju – uszkodzona głowica? Niekoniecznie

Zużycie mechaniczne silnika: Z biegiem czasu, elementy silnika ulegają zużyciu, co prowadzi do większego przedostawania się gazów spalinowych do skrzyni korbowej. Najczęściej winę za to ponoszą zużyte pierścienie tłokowe albo wyrobione gładzie cylindrowe. Większa ilość gazów zwiększa ilość zanieczyszczeń osadzających się w odmowie.

Przedmuchy w silniku: Nie zawsze problemy z przedostawaniem się większej ilości gazów do skrzyni korbowej (tzw. przedmuchy w silniku) wynikają ze zużycia elementów silnika. Często ten sam efekt powodują zapieczone nagarem pierścienie. Nie mogąc się rozprężyć, mają ograniczoną szczelność, czego efektem jest też spadek kompresji jednostki napędowej.

Niewłaściwe oleje silnikowe: Używanie olejów silnikowych o niewłaściwej specyfikacji lub niskiej jakości może przyczyniać się do szybszego zanieczyszczania się układu odmy. Warto pamiętać, że producenci zalecają nie tylko konkretną lepkość oleju, ale też aprobaty, mające wpływ na filtr cząstek stałych, pracę pompowtryskiwaczy, czy też zjawisko LSPI. Bardzo ważne w ich przypadku jest także temperatura zapłonu par olejowych, któr

Zobacz: Pompowtryskiwacze Siemens – regeneracja, naprawa, wymiana

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności