REKLAMA

Migająca kontrolka hamulca ręcznego: przyczyny awarii

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 13 sierpnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jeśli na desce rozdzielczej miga kontrolka od hamulca postojowego, czyli tzw. ręcznego, jest to wyraźny sygnał, że układ hamulcowy samochodu uległ awarii. W zależności od jej przyczyny usterka ta może poważnie zagrażać bezpieczeństwu jazdy.

Układ hamulcowy samochodu to jego najważniejszy element odpowiadający za bezpieczeństwo jazdy. Oszczędzanie na jego regularnej kontroli i naprawach może doprowadzić do tragedii. Symptomów niesprawności układów hamulcowego jest wiele:  od wyraźnego „bicia” odczuwalnego na kole kierowniczym w trakcie hamowania, poprzez zmniejszoną skuteczność jego działania, aż po wpadający w podłogę pedał hamulca.

Kontrolka hamulca ręcznego zapala się i gaśnie w czasie jazdy

Popularnym problemem związanym z działaniem systemu hamulcowego w samochodzie jest zapalająca się i gasnąca w trakcie jazdy kontrolka hamulca ręcznego. Zjawisko to ma często bardzo schematyczny przebieg. Po odpaleniu silnika i wykonaniu procesu skanowania poszczególnych układów auta, komputer zazwyczaj nie sygnalizuje żadnych problemów z pojazdem. Dopiero gdy kierowca zacznie rozpędzać auto, zwłaszcza dynamicznie, na desce rozdzielczej zapala się kontrolka hamulca ręcznego. W chwili gdy auto osiąga zamierzoną prędkość i zaczyna poruszać się ruchem jednostajnym ze stałą prędkością, kontrolka od hamulca ręcznego samoistnie gaśnie. To jednak nie hamulec ręczny jest winny całego zamieszania.

Kontrolka hamulca postojowego miga: najczęstsze przyczyny

Przyczyn migającej kontrolki hamulca ręcznego w trakcie jazdy może być wiele, ale jeśli zjawisko przebiega w sposób identyczny jak opisywanym przypadku, to wina najczęściej leży po stronie płynu hamulcowego.

Zbiornik płynu hamulcowego

Zbiornik płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy jest niezbędnym elementem układu hamulcowego, bowiem odpowiada pośrednio za siłę z jaką tłoczki hamulcowe dociskają klocki do tarcz hamulcowych. W miarę zużywania się klocków hamulcowych, obniża się poziom płynu hamulcowego w jego zbiorniczku. Jeśli jego ilość będzie zbyt mała, specjalny czujnik w zbiorniczku przekaże sygnał do komputera ECU auta, a ten zapali kontrolkę hamulca ręcznego na desce rozdzielczej. Jednak gdy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku jest minimalny (oznaczenie MIN) może dojść do sytuacji, w której na postoju czujnik nie wykryje małej ilości płynu, a tym samym nie ostrzeże o potencjalnej niesprawności układu. Zrobi to dopiero wtedy, gdy w trakcie dynamicznego przyspieszania autem, płyn na skutek działających na niego sił, przemieści się w zbiorniczku, wyraźnie obniżając swój poziom poniżej dopuszczalnego.

Przemieszczanie się płynu hamulcowego w jego zbiorniku w czasie jazdy

Przemieszczanie się płynu hamulcowego w jego zbiorniku w czasie jazdy

Inne powody migającej kontrolki hamulca ręcznego

Aby wyeliminować usterkę zazwyczaj wystarczy uzupełnić zbiorniczek  właściwym płynem hamulcowym. Jeśli jednak problem powraca po przejechaniu kilkuset kilometrów, wtedy należy wykonać drobiazgowy przegląd układu, aby zlokalizować miejsce potencjalnego wycieku. Najczęściej płyn wydostaje się poprzez nieszczelności przy tłoczkach hamulcowych lub pompy hamulcowej.

W sytuacji, w której poziom płynu w zbiorniczku utrzymuje się na prawidłowym poziomie, a kontrolka hamulca ręcznego nadal miga, należy sprawdzić czujnik przy dźwigni hamulca ręcznego bądź napięcie jego linki. Źródłem problemu może być też sam czujnik poziomu płynu hamulcowego umieszczony na nakrętce zbiorniczka płynu.

 

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
igor Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
igor
Gość
igor

Czy jest szansa zebyscie przetestowali Golfa R kombi? Bo to chyba jest wlasnie taki idealny daily driver. Szybki,pakowany z napadem 4×4 i mozna zabrac go na tor. Co o tym sadzicie?

Aktualności