Czemu po wymianie filtra paliwa silnik nie odpala? Przyczyny mogą być błahe, albo bardzo poważne. Wiele zależy od staranności montażu filtra i jego jakości. Czasem mogą się też pojawić usterki przypadkowe, jak np. usterka pompy paliwa, która powstała na skutek zwarcia w instalacji.
Wymiana filtra paliwa to ważny element konserwacji pojazdu, który ma na celu zapewnienie odpowiedniego przepływu czystego paliwa do silnika. Filtr paliwa zatrzymuje zanieczyszczenia, które mogłyby uszkodzić wtryskiwacze i inne elementy układu paliwowego. Mimo że wymiana filtra paliwa jest rutynową czynnością, zdarza się, że po jej wykonaniu silnik nie chce odpalić. Poniżej przedstawiamy szczegółową analizę możliwych przyczyn tego problemu oraz techniczne aspekty ich rozwiązania.
Zapowietrzenie układu paliwowego
Jedną z najczęstszych przyczyn problemów z uruchomieniem silnika po wymianie filtra paliwa jest zapowietrzenie układu paliwowego. W trakcie wymiany, zwłaszcza jeśli filtr jest zamontowany pionowo, do przewodów paliwowych może dostać się powietrze. Trzeba przy tym pamiętać, że powietrze w układzie paliwowym działa jak zator, który uniemożliwia prawidłowy przepływ paliwa do silnika.
Aby temu zaradzić, konieczne jest odpowietrzenie układu paliwowego. W samochodach z pompą paliwa umieszczoną w zbiorniku paliwa, można to zrobić, uruchamiając pompę na kilka sekund, co pozwoli na przepompowanie paliwa i usunięcie powietrza. W niektórych modelach samochodów wymagane jest ręczne pompowanie paliwa za pomocą specjalnej pompki odpowietrzającej. Proces odpowietrzania jest szczegółowo opisany w instrukcji serwisowej pojazdu i różni się w zależności od marki i modelu samochodu.
Niewłaściwa instalacja filtra
Kolejnym powodem problemów z rozruchem silnika, może być niewłaściwy montaż filtra paliwa. Wbrew pozorom nie jest to rzadkość. Filtr paliwa ma zazwyczaj oznaczenie kierunku przepływu paliwa (strzałkę), która musi być zgodna z kierunkiem przepływu w układzie paliwowym. Zamontowanie filtra w odwrotnym kierunku, spowoduje zablokowanie układu. Ale nawet właściwe ustawienie filtr w stosunku do kierunku przepływu paliwa, nie oznacza jeszcze prawidłowego montażu.
Zobacz: Płukanka do silnika – jak ją stosować?
Niezwykle ważne jest bowiem, aby wszystkie połączenia były szczelne. Jakikolwiek dostęp powietrza do układu, jego zasysanie i wtłaczanie w ten sposób do obiegu, niestety prowadzi do zapowietrzenia. Z kolei użycie niewłaściwego filtra, np. filtra o nieodpowiednich parametrach przepływu, może doprowadzić do niedostatecznego zaopatrzenia silnika w paliwo i problemów z rozruchem, a potem nierówną pracą silnika.
Zanieczyszczenia w układzie paliwowym
Podczas wymiany filtra paliwa do układu paliwowego mogą dostać się zanieczyszczenia, takie jak smar, opiłki, osady z baku, albo po prostu piasek z podwozia. Nawet niewielka ilość zanieczyszczeń może zablokować przewody paliwowe lub uszkodzić precyzyjne elementy wtryskiwaczy.
Aby zapobiec takim problemom, przed wymianą filtra należy dokładnie oczyścić miejsce jego montażu. Jeśli zanieczyszczenia dostaną się do układu, konieczne może być jego przepłukanie. W bardziej zaawansowanych przypadkach, zwłaszcza jeśli doszło do uszkodzenia wtryskiwaczy, może być konieczne regeneracja wtryskiwaczy (lub czyszczenie myją ultradźwiękową) lub ich wymiana. Procedury te są czasochłonne i wymagają precyzyjnych narzędzi diagnostycznych oraz doświadczenia.
Problemy z pompą paliwa
Problemy z pompą paliwa mogą również uniemożliwić uruchomienie silnika po wymianie filtra. Pompa paliwa odpowiada za tłoczenie paliwa z baku do silnika pod odpowiednim ciśnieniem. Jeśli pompa jest uszkodzona lub jej wydajność jest niewystarczająca, nie będzie w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości paliwa do silnika.
Diagnostyka problemów z pompą paliwa polega na pomiarze ciśnienia paliwa w układzie. Ciśnienie to powinno mieścić się w specyfikacji podanej przez producenta pojazdu. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, może to wskazywać na uszkodzenie pompy lub zablokowanie filtra paliwa. Wymiana pompy paliwa wymaga dostępu do zbiornika paliwa. Najczęściej znajduje się ona tuż pod tylną kanapą (np. Golf IV, Peugeot 206), ale często dostęp do niej jest dużo bardziej skomplikowany. Zanim jednak zdemontowana zostanie pompa, warto sprawdzić jej gniazdo zasilające, bo często usterka jest spowodowana przez zaśniedziały pin, albo stopioną wtyczkę (jak na zdjęciu).
Awaria systemu elektronicznego
W nowoczesnych samochodach, system zarządzania silnikiem (ECU) kontroluje działanie układu paliwowego. Problemy z oprogramowaniem, czujnikami lub przewodami mogą prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika. ECU monitoruje ciśnienie paliwa, temperaturę paliwa, oraz inne parametry, które wpływają na proces spalania.
Diagnostyka problemów elektronicznych wymaga użycia specjalistycznych narzędzi diagnostycznych, które mogą odczytać kody błędów zapisane w pamięci ECU. Problemy mogą wynikać z uszkodzenia czujników (np. czujnika ciśnienia paliwa), uszkodzenia przewodów elektrycznych, lub błędów w oprogramowaniu ECU. W niektórych przypadkach, aktualizacja oprogramowania lub wymiana uszkodzonych komponentów może rozwiązać problem.
Zobacz: Jeden pompowtryskiwacz nie działa – dlaczego silnik nie odpala?
u mnie silnik nie odpalał po wymianie filtra bo zapowietrzyłem układ. nie jest łatwo go jednak odpowietrzyć