REKLAMA

Dodatek do paliwa do czyszczenia filtra DPF

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 26 lutego 2025
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Czyszczenie filtra DPF można przeprowadzić na różne sposoby. Są preparaty obniżające temperaturę wypalania sadzy w DPF dodawane do paliwa, a także środki czyszczące rozpuszczające sadzę bezpośrednio aplikowane do filtra. Wszystkie mają na celu udrożnić zapchany filtr DPF. Na czym polega ich działanie? Dziś prześwietlimy dodatek do paliwa przyspieszający wypalanie sadzy w DPF Antykoks DPF Additive.

Zapchany filtr DPF to problem, mogący mieć zróżnicowane przyczyny. Najczęściej jest to efekt usterki w układzie paliwowym lub turbodoładowania. Przelewające wtryskiwacze, albo nieszczelna turbina przepuszczająca olej do układu wydechowego, przyspieszają proces zapychania filtra cząstek stałych. Ale zdarza się, że nawet nowe auta z małym przebiegiem mają problemy z zapchanym DPF. Jak to możliwe? Bo nowoczesne układy napędowe bazują na skrzyniach biegów utrzymujących bardzo niskie obroty silnika, z uwagi na normy emisji spalin. W połączeniu z jazdą na krótkich trasach 5-8 km, auto nie jest w stanie dostatecznie rozgrzać spalin, a przez to też i DPF-a, aby wypalić nagromadzoną sadzę. Wtedy dochodzi do zapychania się filtra. Rozwiązaniem takiego problemu może być dodatek do paliwa czyszczący DPF.

Obniżenie temperatury wypalania sadzy w DPF

Wśród specjalistycznej chemii silnikowej dostępnej na rynku, w ostatnich latach na znaczeniu zyskały środki przyspieszające wypalanie sadzy w DPF. Ich skład opiera się na katalizatorach, które obniżają temperaturę spalania sadzy, zwiększając efektywność procesu. Tego typu związki stosowane są także przez duże koncerny samochodowe. W autach francuskich spotkać można tzw. mokre filtry cząstek stałych, których pracę wspiera płyn Eolys (zastąpiony przez Infineum). Preparat wstrzykiwany do układu wydechowego obniża temperaturę utleniania sadzy z 650 do ok. 300-350 °C. Na tej samej zasadzie działają preparaty dodawane do paliwa takie jak Antykoks DPF Additive, przeznaczone do stosowania także w suchych filtrach DPF.

Zobacz: Płukanka do silnika – jak ją stosować?

Aplikowany do paliwa środek Antykoks DPF Additive, opracowany jest na bazie tlenków ceru oraz ferrocenu. Związki te łączą się z cząsteczkami sadzy i utleniają ją (wypalają) już przy temperaturze ok. 320 °C. Tym samym, nawet jeśli filtr cząstek stałych nie rozgrzeje się do standardowo wymaganej temperatury ponad 600 °C, to jest w stanie wypalić sadzę nawet w temperaturze prawie dwa razy niższej. Jest to szczególnie ważne podczas jazdy w mieście, kiedy trudno o odpowiednią wysoką temperaturę spalin, zwłaszcza jeśli auto nie pokonuje jednorazowo odcinków dłuższych niż 6-8 km.

Tlenek ceru (CeO₂) działa jako katalizator, przyspieszając utlenianie sadzy nawet w niższych temperaturach, co zwiększa efektywność procesu regeneracji filtra DPF. Dzięki temu sadza spalana jest szybciej i skuteczniej, redukując ryzyko zapchania filtra. W wyniku reakcji chemicznej sadza przekształca się głównie w CO₂, zmniejszając emisję szkodliwych cząstek. Technologia ta poprawia trwałość filtrów i ogranicza konieczność ich częstego serwisowania.

Dodatkowo oprócz szybszego wypalania sadzy, taki preparat na bazie tlenków ceru na tej samej zasadzie co wypala sadzę w DPF-ie, utleniania i oczyszcza z osadów węglowych zawór EGR, przepustnicę czy końcówki wtryskiwaczy. Tego typy preparaty po prostu dopalają sadzę w układzie spalinowym silnikach. Robią to w sposób sukcesywny i regularny, więc dobrze sprawdzają się jako profilaktyka silnika w zakresie powstawania nagaru i osadów węglowych.

Dodatek do paliwa na czyszczenie DPF

Kwestia aplikacji tego typu preparatów nie jest skomplikowana. Wspomniany Antykoks DPF Additive wymaga jedynie dolania do paliwa. Należy pamiętać, że środek aplikujemy po zatankowaniu zbiornika samochodu do pełna. Mieszając się z paliwem, sukcesywnie trafia on do silnika, a potem układu wydechowego i filtra cząstek spalin, stopniowo wypalając osady węglowe. Na identycznej zasadzie działają też dodatki mające na celu oczyszczać komorę cylindra i tłoki z nagaru (więcej na temat tych ostatnich w kolejnym materiale).

Warto jednak pamiętać o jednym – jeśli mimo aplikacji tego typu preparatu filtr DPF nadal się zatyka, to trzeba gruntowanie sprawdzić nie tylko drożność DPF, ale też układ wtryskowy pojazdu, czujnik ciśnienia DPF czy turbosprężarkę. Więcej na ten temat piszemy w poniższym artykule:

Zobacz: Częste wypalanie DPF – co robić? Jakie są przyczyny?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności