Co to są laki? To one odpowiadają m.in. za zapieczone pierścienie tłokowe i to one powodują, że silnika zaczyna brać olej. Jak usunąć laki z silnika oraz jak ograniczyć ich powstanie? I dlaczego laki niszczą silniki? O tym w materiale.
Zwykło się uważać, że czyszczenie silnika z nagaru to remedium na jego problemy z kompresją czy nadmiernym zużyciem oleju. Niewielu wie jednak o tym, że nagar to nie jedyne zagrożenie dla silnika. Tak naprawdę pod określeniem nagar, skrywa się wiele innych substancji czy związków, które są mu mylnie przypisywane. Jednymi z nich są laki, czyli związki mogące silnie oddziaływać na pierścienie tłokowe, a w konsekwencji też na tuleje cylindrów.
Co to są laki?
Mówiąc najprościej, laki to specyficzne osady olejowe, która osadzają się na ściankach tłoka i w obszarze pierścieni tłokowych. Tworzą one twarde, szkliste struktury w kolorze brązowym lub czarnym. Z czasem pierścienie tłokowe zaczynają je polerować, w konsekwencji czego na tulejach cylindrów zaczynają one tworzyć efekt lustra. Gdy jest ich więcej, zaczynają się oddzielać w postaci płatków, a to może powodować uszkodzenia mechaniczne silnika.
Zobacz: Jak usunąć nagar z tłoka?
Co więcej, laki z czasem zaczynają blokować pierścienie tłokowe w ich rowkach, co prowadzi w prostej drodze do tego, ze pierścienie nie rozprężają się w sposób właściwy (zapieczone pierścienie). A to przekłada się na spadek kompresji silnika (brak uszczelnienia tłok-cylinder) oraz przedmuchy gazów spalinowy i mieszkanki paliwowej pod tłok. Wzrasta temperatura w karterze silnika, a do oleju dostaje się paliwo (rośnie poziom oleju na bagnecie). To powoduje, że olej wydostaje się też ponad tłok, gdzie ulega spaleniu, tworząc osady węglowe. I w ten sposób silnik zaczyna gromadzić coraz to więcej nagaru, który zapycha z czasem odmę, gromadzi się na zaworach dolotowych, zapycha dolot i powoduje zjawisko LSPI.
Jak usunąć laki z silnika i tłoka?
Usuwanie lak z tłoka czy silnika to proces niełatwy. Mechaniczne usuwanie jest nieopłacalne od strony ekonomicznej, bo wymaga rozebrania jednostki napędowej. A to są ogromne koszty. Najważniejsza jest profilaktyka, która ma na celu ograniczyć powstanie lak. Podstawa to płukanka do silnika i jej właściwe stosowanie. Pozwala ona rozpuścić osady węglowe, laki i nagar, gromadzące się w magistrali olejowej silnika.
Zobacz: Płukanka do silnika – jak ją stosować?
Płukankę do silnika aplikuje się bezpośrednio do oleju przed jego wymianą, po czym całość zostaje usunięta z jednostki napędowej. W przypadku mocniejszych osadów, która doprowadziły już do zapieczenia się pierścieni, działanie płukanki warto rozszerzyć o piankę do zapieczonych pierścieni (np. Antykoks Down). Działa one w zupełnie innym obszarze silnika niż płukanka.
Pianka do silnika jest aplikowana bezpośrednio do cylindrów przez gniazda świec. Choć wymaga demontażu cewek i świec, to efekt jaki można uzyskać za jej pomocą jest wart zachodu. Pianka działa bezpośrednio na tłokach i ściankach cylindra, jednocześnie nie oddziaływając na elementy gumowe. Rozpuszcza laki, nagar i osady węglowe, uwalniając pierścienie tłokowe. Najważniejsze to stosować piankę profilaktycznie zanim pojawią się objawy zapieczonych pierścieni, albo w momencie kiedy wystąpią pierwsze tego symptomy (nadmierny pobór oleju, niska kompresja silnika, spalanie oleju, przedmuchy do skrzyni korbowej).
Jak wynika z naszych testów, pianka do silnika, uwalniając pierścienie, pozwala w wielu przypadkach zwiększyć kompresję silnika. Najważniejsze jest niedopuszczenie do długotrwałej jazdy na zablokowanych pierścieniach, bo doprowadzi to do wypaczenia geometrii zarówno samych pierścienie, jak i gładzi cylindrów z którymi mają one bezpośrednio styczność. Jeśli jednak silnik i tak kwalifikuje się na remont lub wymianę, to warto spróbować użyć takiej chemii, bo zdarza się, że jest ona w stanie pomóc nawet mocniej wyeksploatowanym jednostkom napędowym. Koszt niewielki, a daje pewność, że jeśli nie zadziała, to silnikowi już nic nie pomoże poza remontem generalnym.
W materiale wykorzystaliśmy preparaty od polskiej firmy chemicznej CHEMMOTOR POLSKA
Dodaj komentarz