Ładowarki do samochodów elektrycznych powstaną na terenie parkingów sieci Biedronka. Łącznie firma chce zbudować prawie 2 tysiące ładowarek na terenie 600 sklepów. Moc ładowarek będzie imponująca jak na dzisiejsze standardy, bo każda ma mieć moc 120 kW, a do tego płatności będą realizowane za pomocą kart płatniczych.
Sieć Biedronka wprowadza się na rynek elektromobilności i planuje udostępnić na swoich parkingach 1,8 tysiąca punktów ładowania w 600 lokalizacjach na terenie całej Polski w ciągu półtora roku. Ma to być największa sieć szybkich ładowarek w kraju. Paweł Stolecki, członek zarządu i dyrektor operacyjny Jeronimo Martins Polska, zapowiada, że usługa ta będzie dostępna zarówno w mniejszych, jak i większych miejscowościach. Ładowarki o mocy 120 kW, które będą operowane przez PowerDot, umożliwią naładowanie baterii w około 20–30 minut. Dodatkowo, będą wyposażone w terminale do płatności kartami, co sprawi, że korzystanie z nich nie będzie wymagało zakładania konta czy pobierania aplikacji.
Biedronka i jej pierwsze ładowarki do aut elektrycznych
Paweł Stolecki podkreśla, że Biedronka chce być częścią zielonej rewolucji i liderem tej rewolucji, tak jak jest liderem na polskim rynku spożywczym. Sieć wprowadza usługę powszechnego, szybkiego i łatwego ładowania samochodów elektrycznych na swoich parkingach przy sklepach Biedronka. Pierwsze stacje ładowania stanęły na parkingach Biedronek przy ulicach Pałacowej i Sytej w Warszawie we wtorek, 11 lipca. W tym roku firma PowerDot, właściciel i operator, uruchomi ich jeszcze 150. Do końca przyszłego roku ładowarki będą dostępne w 600 lokalizacjach.
Grigoriy Grigoriev, dyrektor zarządzający firmy PowerDot, która będzie odpowiedzialna także za sprzedaż energii, obsługę płatności oraz oprogramowanie, informuje, że każda stacja zapewnia możliwość ładowania dla trzech samochodów jednocześnie. Ładowarki o mocy 120 kW umożliwią naładowanie baterii przeciętnego samochodu elektrycznego (dysponującego baterią o pojemności 50 kWh) w ciągu 20–30 minut. Ponadto, ładowarki są wyposażone w terminale do płatności kart płatniczych, co sprawia, że są bardzo wygodne w użytkowaniu, bez konieczności korzystania z konkretnych aplikacji. Projekt wpisuje się w ideę „destination charging”, która zakłada ładowanie samochodów elektrycznych podczas wykonywania codziennych obowiązków. Biedronka i PowerDot tworzą największy powszechnie dostępny system ładowania aut prądem stałym DC w Polsce, zarówno pod kątem skali, jak i mocy ładowania. Istniejąca sieć szybkich ładowarek dzięki temu programowi powiększy się trzykrotnie.
Jakie złącza obsługują ładowarki na terenie Biedronek?
Ładowarki będą wyposażone w trzy złącza: CCS, ChaDemo oraz Type 2, dzięki czemu będą kompatybilne z większością modeli elektrycznych samochodów, w tym hybryd typu plug-in. Terminal do płatności umożliwi korzystanie ze stacji bez konieczności zakładania konta, logowania, używania aplikacji czy wykupowania abonamentu. Oprócz kart bankowych, możliwe będzie także płacenie kodem QR bez rejestracji i kartą RFiD w ramach roamingu, co obsłuży również abonentów innych dostawców usługi ładowania.
Z danych Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA, wynika, że pod koniec maja br. w Polsce działało 2836 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5597 punktów). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 68 stacji ładowania, co dało łącznie 157 punktów. Dlatego biorąc pod uwagę moc biedronkowych ładowarek (120 kW), może być to prawdziwy przełom w zakresie rozwoju sieci szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce.
Zobacz: Darmowe ładowanie auta elektrycznego – sprawdzamy jak to działa
Dodaj komentarz