Czy instalacja LPG pogarsza osiągi auta? Utarło się przekonanie, że tak. Ale Dacia twierdzi, że jej samochody zasilane LPG mają lepsze osiągi na LPG niż na benzynie. Postanowiliśmy to sprawdzić za pomocą profesjonalnej aparatury na płycie lotniska, z którym nasza redakcja współpracuje.
Na przestrzeni lat utarło się przekonanie, że gaz LPG to paliwo, które cechuje się większą kalorycznością, więc powinno zapewniać lepsze osiągi niż benzyna. Wbrew pozorom tak jednak nie jest, bo kaloryczność gazu LPG to ok. 3600 kJ, podczas gdy benzyny 3860 kJ (w m3). Są jednak takie firmy jak Dacia, które przekonują, że ich samochody na gazie LPG mają lepsze parametry niż na benzynie. Postanowiliśmy to sprawdzić, a sam temat nieco bliżej Wam opisać, bo jest on naprawdę ciekawy.
Auto ma lepsze osiągi na LPG niż na benzynie?!
Do testu wybraliśmy 7-osobową Dacię Jogger LPG z silnikiem 1.0 ECO-G. Ten zaledwie 3-cylindrowy motor o bardzo niewielkiej pojemności skokowej, rzekomo ma zapewniać wg producenta minimalnie lepsze osiągi na LPG niż na Pb95. Według danych katalogowych, na LPG auto przyspiesza 0-100 km/h w 13,0 sekund, a na benzynie w 13,2 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi na LPG 175 km/h, a na benzynie 172 km/h. Nawet elastyczność ma być lepsza na LPG bo auto na tym paliwie przyspiesza 80-120 km/h w 10,2 sekundy, a na benzynie w 11,0 sekund.
Jak to możliwe? Jeśli popatrzymy na dane techniczne to zauważymy, że Dacia Jogger ma większą moc na LPG niż na benzynie. Zamiast 90 KM, na LPG osiąga moc 100 KM. Do tego większy jest też moment obrotowy silnika (170 Nm zamiast 160 Nm) i osiągany jest on przy nieco niższych obrotach (2000-3500 obr./min wobec 2100-3750 obr./min). Na papierze wygląda to bardzo korzystnie, ale postanowiliśmy to sprawdzić na naszym sprzęcie pomiarowym. Tym bardziej, że przy niższej kaloryczności LPG spodziewać się można wyraźnie większego jego zużycia w porównaniu do Pb95. I ten parametr także zweryfikowaliśmy.
Dacia Jogger LPG – zmierzone osiągi
Według naszych pomiarów Dacia Jogger LPG rozpędza się na gazie LPG 0-100 km/h w 13,1 s a do 150 km/h w 33,5 s. Z kolei na benzynie przyspiesza 0-100 km/h w 14,1 s do 150 km/h w aż 40,7 s. Różnica jest zatem naprawdę duża, zwłaszcza przy wyższych prędkościach, co może sugerować, że różnica w mocy silnika na LPG i Pb95 jest przypadku tego konkretnego egzemplarza prawdopodobnie nawet większa niż 10 KM. Co więcej, jest ona jak najbardziej odczuwalna przez kierowcę. Silnik na gazie LPG szybciej wkręca się na obroty i ostrzej reaguje na dotknięcie gazu.
Pomiar osiągów LPG (nawierzchnia sucha, temperatura 20° C, opony letnie) | ||||||
Dacia Jogger LPG 100 KM | 100 km/h | 110 km/h | 120 km/h | 130 km/h | 140 km/h | 150 km/h |
Przyspieszenie od 0 do … | 13,1 s | 16,2 s | 19,0 s | 22,5 s | 28,3 s | 33,5 s |
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego | 19,0 s (119,9 km/h) |
Zmierzone osiągi na benzynie Pb95
Pomiar osiągów Pb95 (nawierzchnia sucha, temperatura 20° C, opony letnie) | ||||||
Dacia Jogger LPG 100 KM | 100 km/h | 110 km/h | 120 km/h | 130 km/h | 140 km/h | 150 km/h |
Przyspieszenie od 0 do … | 14,1 s (+ 1,0 s) | 17,6 s (+1,4 s) | 20,8 s (+1,8 s) | 24,9 s (2,4 s) | 33,2 s (+4,9 s) | 40,7 s (+7,2 s) |
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego | 19,4 s (115,3 km/h) |
Warto zauważyć jeszcze dwie rzeczy. Otóż dynamika silnika benzynowego zaczyna mocno pogarszać się już powyżej 100 km/h, ale najmocniej powyżej 130 km/h. Strata na każdym przyroście o 10 km/h wzrasta wtedy o kolejne 2 sekundy. Dodatkowo spadek dynamiki pokazuje też czas przejazdu 400 m, gdzie silnik benzynowy zaczyna tracić 0,4 sekundy. Ale gorsze osiągi na benzynie, mają też przełożenie w spalaniu.
Dacia Jogger LPG – zużycie benzyny i gazu LPG
Zgodnie z przypuszczeniami, większa moc i lepsze osiągi na LPG, przekładają się na wyższe zużycie tego paliwa. Biorąc pod uwagę różnicę w kaloryczności Pb95 i LPG, nie jest to coś zaskakującego. Tym bardziej, że silnik 1.0 ECO-G jest jednym z tych oszczędniejszych na rynku, zwłaszcza wśród jednostek 3-cylindrowych.
W mieście zużycie benzyny nie przekraczało 6,8 l/100 km przy przepisowej jeździe po zakorkowanej Warszawie, podczas gdy na tej samej trasie zużycie gazu LPG wyniosło 9,7 l/100 km. Ale jeśli popatrzymy na koszt przejechania tych 100 km, to na benzynie wyniósł on 43,55 zł (6,5 zł) a na gazie LPG (2,9 zł) tylko 28,13 zł czyli o ponad 15 zł mniej.
Na trasie różnice w spalaniu były podobne. Przy rzeczywistej prędkości 120 km/h (122 km/h licznikowej) Jogger zużywał średnio 6,7 l benzyny i 9,2 l gazu LPG na każde 100 km. Z kolei przy wyższych prędkościach zauważalne już było większe obciążenie jakiemu poddawany jest małolitrażowy silnik. Jest to typowo problem z jakim liczyć się w każdym dużym samochodzie napędzanym niewielkim motorem.
Poruszając się ze stałą, rzeczywistą prędkością 140 km/h (licznikowe 143 km/h) zużycie benzyny wyniosło 8,6 l/100 km, a zużycie gazu 11,0 l/100 km. Dla laika dwucyfrowy wynik spalania może wydawać się wysoki, ale rzeczywisty koszt pokonania 100 km na LPG jest nieduży – tylko 31,90 zł. Na benzynie wyniósłby on 55,90 zł czyli byłby on wyższy aż o 24 zł. Więcej na temat tego, skąd biorą się tak duże różnice i jaki wpływ ma na to skład mieszanki paliwowo-powietrznej napiszemy w osobnym materiale. Teraz polecamy test sportowego Abartha 500, który na LPG ma o kilkadziesiąt KM większą moc niż na benzynie:
Zobacz: Test Abarth 500 LPGTECH
Różnica naprawdę duża. Warunki te same?
Jaki urządzeniem mierzyliście osiagia? bo to nierealne.
Masz na zdjęciachto urządzenie. To jest Racelogic
Kto robi instalacje LPG do tej Dacii?
czy jest mozliwe ze na zagranicznym gazie np z Niemiec będą lepsze osiagi albo nizsze spalanie?
Jestem w szoku. I to każdy egzemplarz będzie miał lepsze osiągi na LPG niż na benzynie czy tylko ten ten wyszedł?
Każdy egzemplarz powinien mieć lepsze osiągi na LPG bo tak wynika z danych homologacyjnych Dacii Jogger. Ciekawostką jest jednak aż tak duża różnica w osiągach.