Pakiet mobilności to przepisy mające ujednolić prawo transportowe na obszarze Unii Europejskiej. O tym czego dotyczą, jak ingerują w pracę kierowcy i jego wynagrodzenie, opisujemy w poniższym materiale.
Przepisy pakietu mobilności mają na celu ujednolicenie prawa transportowego na terenie UE. Regulacje w nim zawarte dotyczą czasu pracy i odpoczynku kierowcy, tachografów, delegowania kierowców i dostępu do rynku. Pierwszy projekt przegłosowano 8 lipca 2020 r., a obowiązywać zaczął 20 sierpnia 2020 r. Wprowadzone zmiany objęły pięć obszarów działalności transportowej. Wprowadzono obowiązkową organizację powrotu kierowcy do bazy lub miejsca zamieszkania co 4 tygodnie na minimum 45 godzin.
Zobacz: Konfiskata auta za przekroczenie prędkości nawet jeśli nie należy do kierowcy
Przy wykorzystaniu w trasie dwóch odpoczynków tygodniowych skróconych – powrót przed kolejnym odpoczynkiem tygodniowym regularnym, co 3 tygodnie. Zaostrzono reguły dotyczące odpoczynków tygodniowych skróconych, zabroniono wykorzystywania odpoczynków regularnych w kabinie pojazdu. Wprowadzona została możliwość wydłużenia czasu jazdy o 1 lub 2 godziny podczas powrotu do bazy/domu na odpoczynek tygodniowy. Każda z wprowadzonych zmian obwarowana jest dodatkowymi uwarunkowaniami.
Pakiet mobilności od 2022 roku
Najważniejsze dla polskich firm zmiany wprowadza pakiet mobilności 2022. Są to przepisy dotyczące delegowania kierowców oraz płac. Te ostatnie muszą być dostosowane do minimalnych wynagrodzeń w kraju, w którym wykonywana jest usługa. Zasady te nie obejmą przejazdów bez rozładunku i załadunku, tak zwanych tranzytów oraz przewozów dwustronnych. Kierowcy wykonujący przewozy typu cross-trade i kabotażowe będą podlegali pod wszelkiego rodzaju układy zbiorowe oraz zawarte w nich dodatki. Wprowadzane zmiany przyczynią się do wzrostu kosztów funkcjonowania firm transportowych.
Zobacz: Czy pracodawca będzie mógł skontrolować trzeźwość pracownika?
Niedostosowanie się do nowych przepisów skutkować może karami finansowymi oraz utratą dobrej reputacji. W konsekwencji może to doprowadzić nawet do upadłości firmy. Kolejne zmiany to obowiązkowe tachografy dla pojazdów poniżej 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej. W tej grupie będą jednak pewne wyjątki. Wytyczne nie obejmą przewozów krajowych oraz przewozu osób. Przewozy na potrzeby własne także będą wyłączone z tych przepisów, nawet w transporcie międzynarodowym. Część zmian dotycząca uzyskiwania licencji wprowadza wymóg zabezpieczenia finansowego dla pojazdów do 3,5 tony. Kwoty zabezpieczenia to kolejno 1800 euro na pierwszy pojazd oraz 900 euro na każdy następny.
Pakiet mobilności – kolejne kroki
W przyszłości przewiduje się kolejne zmiany w ramach pakietu mobilności. Wprowadzone będą tachografy drugiej generacji. Zamiany te będą się odbywały etapowo w ciągu kilku lat. W pierwszej kolejności obejmą nowo rejestrowane pojazdy. Prognozowane objęcie wymianą wszystkich to 2025 rok. Wówczas wszystkie tachografy powinny być już w najnowszej, drugiej generacji. Umożliwi to automatyczną rejestrację przekroczenia granicy w krajach unijnych, rejestrację miejsc załadunku i rozładunku czy rejestrację rodzaju przewozu. Wprowadzane przepisy budzą jednak wiele pytań i wątpliwości ze strony przewoźników. Dostosowanie do wymogów prawa będzie dla wielu na tyle kosztowne, że może przesądzić o istnieniu firmy, a na pewno przyczyni się do znacznego wzrostu cen świadczonych przewozów.
Dodaj komentarz