REKLAMA

Czym różni się torowa Toyota Supra GT4 od tej z salonu?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 14 lutego 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Toyota GR Supra GT4 to auto stworzone z myślą o rywalizacji w wyścigach na torach całego świata. Jak wiele różni je od GR Supry dostępnej w polskich salonach? Toyota przekonuje, że różnice wcale nie są duże.

Toyota GR Supra GT4 została przygotowana przez zespół TOYOTA GAZOO Racing do rywalizacji w wyścigach na bazie cywilnej odmiany GR Supry, którą można poruszać się po drogach publicznych. Przedstawiciele Toyoty próbują ten aspekt wykorzystać w promocji modelu, przekonując, że auta łączy więcej, niż może się to wydawać. Ale różnice są i to poważne. W tym materiale pokażemy Wam pewne części wspólne obu samochodów na tyle, na ile Toyota dzieli się informacjami o modelu torowym.

Torowa Toyota Supra GT4

GR Supra GT4 ma niemal identyczne gabaryty jak jej drogowy odpowiednik, ale jest o 80 mm dłuższa. Wynika to z zastosowania splittera pod przednim zderzakiem, który poprawia wydajność aerodynamiczną wyścigowego auta. Mówiąc najprościej, splitter zwiększa docisk przednie osi, poprawiając jej stabilność przy wysokich prędkościach i zapewniając lepsze prowadzenie. Ale wersja GT4 ma jeszcze więcej elementów, które mają poprawić jej torowe właściwości.

Dochodzą do tego m.in. duże tylne skrzydło odpowiedzialne za stabilność tylnej osi i lepszą trakcję, czy wloty powietrza pomagające w chłodzeniu jednostki napędowej. Ponadto, ze względów bezpieczeństwa szyby wykonano z poliwęglanu oraz zastosowano zbiornik paliwa zgodny ze standardami FIA.

Czym różni się torowa wersja Supry GT4 od seryjnej?

Toyota przekonuje, że różnice nie są duże, choć trzeba brać pewną poprawkę na te zapewnienia. W obu autach zastosowano na pewno ten sam silnik. Jednostka napędowa pochodząca z BMW, oznaczona kodem B58, ma trzy litry, sześć cylindrów, układ DOHC i dwukanałową turbosprężarkę typu twin-scroll. Motor słynie z niezawodności i zdolności do pracy pod wysokimi obciążeniami, czyli idealnie nadaje się do motorsportu.

Dostępna w polskich salonach GR Supra 3.0 ma moc 340 KM i aż 500 Nm momentu obrotowego. W wyścigowej odmianie za sprawą zastosowania innej jednostki sterującej (ECU) moc wzrasta do 430 KM, a moment obrotowy wynosi 650 Nm. Wartości te mogą się zmienić w zależności od przepisów danej serii wyścigowej (Balance of Performance).

Zobacz: Toyota GR Supra 3.0 Twin-Scroll z manualem – można już zamawiać w Polsce!

Żeby poradzić sobie z wyższą mocą zastosowano inny układ wydechowy, ale jedyną zauważalną różnicą z zewnątrz jest liczba końcówek układu wydechowego. Drogowa GR Supra ma dwie końcówki wydechu. Ze względu na przepisy GR Supra GT4 korzysta ze wzmocnionej, siedmiobiegowej skrzyni biegów. W modelu drogowym jest do wyboru automatyczna, 8-biegowa skrzynia ZF, albo skrzynia manualna o sześciu przełożeniach. W wersji wyścigowej zastosowano też sportowy wał napędowy, a mechanizm o ograniczonym poślizgu jest mechaniczny.

GR Supra GT4 korzysta też ze sprawdzonego układu zawieszenia, który ma taką samą geometrię jak wersja cywilna. Jednak, by umożliwić jego regulację oraz dobór ustawień, zastosowano sportowe, regulowane amortyzatory i sprężyny, a także zmieniono tuleje. Zwiększono również siłę hamowania, by odpowiadała wymaganiom wyścigów.

Prawdziwie wyścigowe wnętrze

Największe różnice pomiędzy wersjami widać w kabinie. W wersji GT4 nie znajdziemy wygodnych foteli z elektryczną regulacją, systemu multimedialnego z 8,8-calowym ekranem dotykowym, czy systemu Premium Audio JBL. Zamiast tego jest klatka bezpieczeństwa, wyścigowy fotel, a także kierownica o kształcie wolanta i z mnóstwem przycisków do obsługi ustawień auta.

W GT4 zrezygnowano z fotela pasażera, by obniżyć masę. Z tego samego powodu we wnętrzu nie ma wykładzin, dywaników, materiałów wygłuszających. Zostały tylko absolutnie niezbędne elementy, w tym klimatyzacja, która poprawia komfort kierowcy wyścigowego.

GR Supra dostępna od ręki

Toyota GR Supra w Polsce dostępna z silnikiem 2.0 i 3.0 oraz z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, i jak przekonują przedstawiciele Toyoty, czas oczekiwania jest bardzo krótki. Do tego są też egzemplarze dostępne od ręki, bo auto nie ma zbyt wielkich możliwości personalizacji. Cennik GR Supry zaczyna się od 231 900 zł. Samochód w tej cenie ma dwulitrowy silnik i automatyczną skrzynię biegów oraz całkiem przyzwoite wyposażenie. Konfiguracja z pakietem Sport kosztuje 241 900 zł.

GR Supra z trzylitrowym silnikiem o mocy 340 KM i z automatyczną skrzynią otrzymała wyposażenie Executive, a jej cena wynosi 339 900 zł. Do wyboru jest także manualna skrzynia, z którą GR Supra 3.0 kosztuje 329 900 zł.

Zobacz: Toyota GR Supra bez wspomagania hamulców – rusza akcja serwisowa!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności