Sportowy pickup Ford F-150 Raptor to model inspirowany wyścigami terenowymi Baja. Zaawansowane zawieszenie, mocny silnik 3.5 V6 EcoBoost, 10-biegowy automat i amortyzatory FOX Live Valve. To tylko część nowości jakie trafiły do sportowej wersji najpopularniejszego auta w USA.
Ford F-150 Raport to pickup inspirowany wyścigami pustynnymi. Ma mieć nie tylko mocny silnik, ale przede wszystkim zaawansowane zawieszenie mogące sprostać trudom sportowej jazdy w terenie. Najnowsza generacja Raptora przeszła ogromne zmiany techniczne, a konstruktorzy skupili się w największej mierze na jego zawieszeniu. Nie zabrakło też nowego silnika, którego pokrewieństwo z silnikiem z supersamochodu Ford GT nie jest przypadkowe oraz wydajnego i bardzo zaawansowanego układu przeniesienia napędu na wszystkie koła.
Ford F-150 Raport 3.5 V6 EcoBoost – zawieszenie
Ford bardzo mocno podkreśla zmiany jakie dotknęły zawieszenie F-150 Raptora. Przekonstruowany układ obejmuje kompletnie nowe, pięciowahaczowe tylne zawieszenie, które wyposażono w bardzo długie wahacze wleczone, aby lepiej utrzymać pozycję osi w trudnym terenie. Inżynierowie zdecydowali się też na drążek Panharda i 24-calowe sprężyny – najdłuższe w pojazdach tej klasy oraz na zupełnie nowe amortyzatory FOX Live Valve z wewnętrznym skróconym obiegiem i z najnowocześniejszym sterowaniem elektronicznym, oferujące regulację tłumienia w zależności od pozycji tłoka w amortyzatorze.
Zobacz: Jeep Wrangler Rubicon 392 z silnikiem 6.4 HEMI wstrząsnął światem off-roadu!
Te największe w historii modelu Raptor amortyzatory zostały zaprojektowane tak, aby były bardziej odporne na obciążenia termiczne i jeszcze szybciej reagowały na zmiany terenu. Większe korpusy amortyzatorów o średnicy 3,1 cala, wykonane z anodyzowanego aluminium, są wypełnione nowym płynem o niskich oporach tarcia, zaprojektowanym specjalnie w celu zmniejszenia strat wewnątrz amortyzatora. Służy to poprawie komfortu jazdy zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Nowe elektronicznie sterowane zawory główne amortyzatorów zostały sprawdzone w wyścigach, a ich unowocześniona konstrukcja umożliwia tłumienie sił przekraczających 4400 niutonów w każdym amortyzatorze przy prędkościach rozwijanych w warunkach pustynnych. Czujniki współpracujące z amortyzatorami mogą zmieniać w sposób niezależny od siebie współczynnik tłumienia każdego z amortyzatorów 500 razy na sekundę. Taka konstrukcja zawieszenia ma z jednej strony zapewnić lepszy sprint i osiągi, a z drugiej wysoki komfort jazdy nawet na mocno zniszczonych drogach gruntowych.
Ford F-150 Raport 3.5 V6 EcoBoost – opony
W parze z zawieszeniem, inżynierowi zastosowali też nowy typ ogumienia. Raptor jest teraz dostępny z 35- lub 37-calowymi oponami – największymi, jakie fabrycznie montuje się w segmencie lekkich, pełnowymiarowych pickupów i największymi jakimi miał Raptor w swojej historii. Są to specjalnie zaprojektowane opony BFGoodrich All-Terrain T/A KO2, przeznaczone do jazdy w zróżnicowanym terenie. Raptor na 35-calowych oponach pokonuje 30-centymetrowe przeszkody, z kątem natarcia 31 stopni, maksymalnym kątem zejścia 23,9 stopnia i z kątem rampowym 22,7 stopnia.
Zobacz: Te auta robią największe przebiegi bez awarii! 300 tys. km bez usterki?
Raptor z 37-calowymi oponami dysponuje prześwitem 33 centymetry, kątem natarcia 33,1 stopnia, maksymalnym kątem zejścia 24,9 stopnia oraz kątem rampowym 24,4 stopnia. Zarówno zwolennicy pustynnych rajdów, jak i amatorzy samochodowej wspinaczki skalnej docenią imponujący skok kół na 35-calowych oponach, wynoszący 356 mm z przodu i 381 mm z tyłu – o 25% więcej niż w Raptorze pierwszej generacji.
Ford F-150 Raptor – silnik 3.5 V6 EcoBoost
Ford niestety dość oszczędnie rozpisuje się na tę chwilę o parametrach jednostki napędowej nowego Raptora. Wiadomo, że pod maską ma 3,5-litrowy silnik V6 EcoBoost twin-turbo trzeciej (o kącie rozwarcia 60 stopni), mający charakteryzować się nie tylko dużą mocą, ale potężnym momentem obrotowym dostępnym przy niskich obrotach. Do tego auto otrzymało zbiornik paliwa o pojemności aż 136 litrów (co ma gwarantować zasięg ponad 800 kilometrów bez tankowania, według szacunków EPAł) i nowy trzycalowy układ wydechowy o kanałach równej długości posiadający zgłoszoną do opatentowania wbudowaną tzw. rurę X, unikalną „pętlę puzonową” i pierwsze w Raptorach aktywne zawory w układzie wydechowym. Dzięki temu dźwięk silnika (wydechu) będzie można zmieniać wybierając jeden z trybów: Cichy, Normalny, Sportowy i Baja.
Zobacz: Alkomat jednorazowy – na ile jest wiarygodny? Sprawdzamy!
Ciekawostką jest też system Pro Power Onboard, który pozwala wykorzystać Raptora jako mobilny generator energii elektrycznej. Pickup może zostać zamówiony z generatorem o mocy 2,0 kilowatów przydatnym do zasilania elektronarzędzi, oświetlenia na kempingu, czy innych urządzeń, zapewniając więcej energii elektrycznej, niż jakikolwiek inny lekki pełnowymiarowy pickup dostępny na rynku.
Ford F-150 Raptor – napęd 4×4 i skrzynia biegów
Układ przeniesienia napędu też robi wrażenie. Raport posiada 10-biegowy automat, wyposażony w elementy sterujące nowej generacji, jest połączona z innowacyjną skrzynią rozdzielczą, zmieniającą rozdział momentu obrotowego w zależności od potrzeb. Standardowy tylny mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą i opcjonalny przedni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu TORSEN otrzymały przełożenia 4:10.
Zobacz: Mocny SUV w klasie średniej – przegląd rynku
Do tego kierowca ma do wyboru 7 trybów jazdy systemu Terrain Management, które pozwalają wybrać ustawienie najlepiej dopasowane do aktualnych warunków, w tym tryb
- Slippery (śliskie podłoże),
- Tow/Haul (holowanie),
- Sport,
- Normal,
- Off- Road,
- Baja
- Rock Crawl (jazda po skałach).
Tryby jazdy dostosowują wyczucie układu kierowniczego, zachowanie skrzyni biegów, kontrolę stabilności, dźwięk aktywnego układu wydechowego, aktywny system tłumienia, mapowanie przepustnicy i punkty zmiany biegów, a także wyświetlacz w cyfrowym zestawie wskaźników. Warto przy tym dodać, że nowy Raptor ma też większe możliwości transportowe. Maksymalna ładowność wzrosła o 90 kilogramów (do 635 kilogramów), podczas gdy maksymalna siła uciągu również wzrosła o 890 niutonów, do 36500 niutonów uciągu „na haku”.
Ford F-150 Raptor – produkcja i sprzedaż
Model F-150 Raptor 2021 będzie produkowany w zakładzie Forda Dearborn Truck Plant w Dearborn w stanie Michigan i będzie dostępny w salonach sprzedaży już latem tego roku. Z kolei Raptor R pojawi się w przyszłym roku.
Zobacz: Cadillac CT5-V Blackwing o mocy 677 KM! Killer BMW M5 i AMG E63?
Dodaj komentarz