REKLAMA

Wymiana turbosprężarki w silniku 1.6 HDi krok po kroku

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 19 listopada 2018
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Wymiana turbosprężarki to zadanie czasochłonne, ale też i relatywnie proste, o ile wiemy na co zwrócić szczególną uwagę. Na przykładzie turbosprężarki z silnika 1.6 HDi chcemy pokazać Wam na czym polega wymiana turbosprężarki, o czym należy pamiętać podejmując się tego zadania oraz jakie inne czynności serwisowe warto przy tej operacji wykonać. Pokażemy Wam także jak samemu zregenerować turbosprężarkę w tym silniku.

Naprawa turbosprężarki w dieslu 1.6 HDi (75/90/92/109 KM) nie należy do skomplikowanych zadań m.in. z uwagi na dogodny dostęp do turbo, które znajduje się tuż przed silnikiem. W przypadku nowszych jednostek np. BMW taka naprawa wymagała by już nawet demontażu silnika. Proces wymiany/regeneracji turbo można podzielić na następujące etapy:

  1. Demontaż układu dolotowego
  2. Demontaż filtra DPF i katalizatora
  3. Demontaż turbosprężarki
  4. Wymiana rdzenia turbosprężarki
  5. Oczyszczenie układu dolotowego z resztek oleju (o ile się dostał do niego) wraz z intercoolerem
  6. Wyczyszczenie miski olejowej z oleju (kontrola na obecność opiłków lub innych ciał stałych)
  7. Wymiana filtrów oleju i powietrza
  8. Opcjonalnie zregenerowanie filtra DPF i katalizatora
  9. Montaż zregenerowanej turbosprężarki
  10. Montaż DFP-a i katalizatora
  11. Zalanie silnika świeżym olejem

Demontaż turbosprężarki – krok po kroku

Odłączamy kostkę w przewodzie odmy (tzw. podgrzewacz odmy), demontujemy plastikowy przewód dolotu od przepływomierza (patrząc na komorę silnika znajduje się on po prawej stronie), odkręcamy umieszczony nad turbosprężarką rezonator powietrza (2 śruby, klucz 10) z charakterystycznym użebrowaniem, po czym zdejmujemy obejmy z plastikowych przewodów biegnących dalej do intercoolera, a potem od intercoolera do klapy gaszącej (8 śrub, klucz 7). W ten sposób prawie cały układ dolotowy jest w zasadzie rozebrany.

Kolejnym krokiem jest zdjęcie osłony termicznej turbosprężarki (3 śruby, klucz 10), która u nas nosiła od spodu ślady delikatnych przedmuchów z turbosprężarki oraz odkręcenie sondy Lambda umieszczonej w katalizatorze (klucz 22).

W tym momencie można rozpocząć demontaż filtra DPF oraz katalizatora (oba znajdują się w tej samej obudowie). Aby ułatwić sobie dostęp do śrub mocujących DPF-a (2 śruby, klucz 13) do bloku silnika, można obluzować nieco sprężarkę klimatyzacji. Trochę gimnastyki wymagać może odłączenie DPF-a od układu wydechowego.

Wymieniając turbosprężarkę warto od razu poddać regeneracji  filtr DPF. Pozwoli to obniżyć koszty późniejszego jego demontażu oraz zapewni lżejszą pracę nowemu turbo.

Gdy DPF jest już zdemontowany, mamy dogodny dostęp do turbosprężarki. Ta jest przymocowana do kolektora wydechowa za pomocą 4 śrub (klucz 11). Zanim turbosprężarka zostanie odkręcona, warto wcześniej zdemontować prowadzący do niej z silnika olejowy przewód zasilający (2 śruby, klucz ampulowy 10), który jest częściowo sztywny i zbrojony oraz wyposażony na wejściu w charakterystyczną śrubę z filtrem olejowym. W tym momencie można od razu odczepić  od bloku zielony przewód spustowy oleju prowadzący turbo, który umocowany jest za pomocą obejmy ze śrubą „7”.

Gdy oba przewody są już wyciągnięte, można już odkręcić turbosprężarkę od kolektora wydechowego i gotowe – turbo jest w naszych rękach.

Wymiana, naprawa czy regeneracja turbosprężarki we własnym zakresie?

Teraz pytanie zasadnicze brzmi – co robimy z turbosprężarką? Wymieniamy na nową (w serwisie Peugeota nowa kosztuje 4900 zł,a regenerowana 2260 zł), oddajemy starą do regeneracji (w zależności od firmy jest to koszt od 800-1300 zł), albo decydujemy się na samodzielną naprawę turbosprężarki. Nasza redakcja skorzystała z tej trzeciej opcji w myśl zasady „jeżeli chcesz, żeby coś było dobrze zrobione, zrób to sam”. Tym bardziej, że samodzielna regeneracja turbo jest relatywnie łatwa (zwłaszcza w przypadku silnika 1.6 HDi), a na dodatek najtańsza. Za nowy, idealnie wyważony i gotowy do zamontowania rdzeń (tzw. koras) do turbosprężarki z silnika 1.6 HDi 90 KM trzeba zapłacić w firmie Regeneruj.pl około 450 zł. Nie dość, że różnica w cenie jest duża, to na dodatek cały rdzeń jest wyważony w fabryce na profesjonalnej maszynie.

Wymiana rdzenia turbosprężarki w silniku 1.6 HDi nie jest zadaniem trudnym. Wszystkiego dowiecie w jednym z naszych artykułów!

Co więcej, regenerując turbo we własnym zakresie można zadbać o każdy szczegół regeneracji mający wpływ na późniejszą żywotność turbosprężarki. Szczegół, który może zostać pominięty przez spieszącego się bądź nieuczciwego pracownika danej firmy. Z resztą każdy Was może ocenić stopień trudności wymiany rdzenia w naszym poradniku, w którym krok po kroku pokazujemy jak zregenerować turbosprężarkę z silnika 1.6 HDi!

Montaż turbo musi poprzedzić wymiana filtrów, oleju i dokładne oczyszczenie silnika

Gdy temat wyboru turbosprężarki mamy już załatwiony, można zabrać się za jej montaż w samochodzie. Ale przedtem należy zadbać o szereg dodatkowych czynności eksploatacyjnych przy silniku. Inaczej nowa turbosprężarka bardzo szybko zakończy lub powtórzy żywot starej. Przede wszystkim niezbędna jest wymiana oleju silnikowego, filtru oleju oraz filtra powietrza (to oczywiście robimy już na samym końcu). Warte zachodu będzie także odkręcenie i wyczyszczenie miski olejowej i jej smoka (miska: 14 śrub i klucz 8, smok: 3 śruby i klucz torx 27), bowiem zawsze zalegają w niej opiłki silnika albo fragmenty turbo czy filtra z przewodu zasilającego turbo. Co ważne, miska olejowa w 1.6 HDi nie posiada uszczelki, więc przed ponownym montażem uszczelniamy ją silikonem.

Niezbędne jest także oczyszczenie przewodów układu dolotowego, które zdemontowane zostały na samym początku całej operacji. Tego samego może wymagać intercooler (2 śruby, klucz 10 oraz konieczność zdjęcia zderzaka w prezentowanym Peugeocie). Jeśli auto jest już tak rozebrane, dobrym pomysłem będzie regeneracja filtra DPF, zwłaszcza, gdy auto ma już większy przebieg, a filtr często próbuje się samoczynnie dopalić.

Zobacz: Regeneracja filtra DPF – na czym polega i ile kosztuje?

Koszt chemicznego czyszczenia filtra DPF w Regeneruj.pl to 550 zł. Zapchany DFP stanowi większą restrykcję dla silnika, a tym samym zwiększa jego obciążenie i zużycie. Poza tym ponowny demontaż filtra DPF w sytuacji gdy ulegnie on całkowitemu zapchaniu, będzie oznaczać konieczność ponownego wymontowania szeregu podzespołów, które trzeba było odkręcić przy regeneracji turbosprężarki.

Samodzielny montaż turbosprężarki

Gdy wszystko to już wykonamy, możemy zabrać się za składanie silnika. Prace te wykonujemy w odwrotnej kolejności do dotychczasowych czyli przykręcamy smok, zakładamy miskę olejową, montujemy turbosprężarkę, zakładamy jej przewody olejowe, instalujemy DPF z katalizatorem i łączymy je z turbo oraz wydechem, montujemy osłony silnika, zakładamy plastikowe przewody układu dolotowego zaczynając od strony klapy gaszącej idąc w kierunku przepływomierza i na koniec zakładamy przewód odmy z wraz z kostką.

Pamiętajcie oczywiście, że takie czynności jak wymiana oleju wykonujemy już na samym końcu, gdy osprzęt silnika jest już zamontowany.

Ile kosztuje wymiana turbosprężarki?

Koszt wymiany turbosprężarki to suma wielu składowych. Jeśli korzystamy z usług ASO to na wysokość rachunku wpływ będą mieć nie tylko znacznie droższe części, ale także robocizna. A ta w przypadku kompleksowej wymiany turbo będzie wysoka, z uwagi na wiele czynności niezbędnych do jej przeprowadzania. Poza tym koszty pozostałych części eksploatacyjnych także są znacznie wyższe w ASO niż gdybyśmy chcieli wspomóc się markowymi zamiennikami.

Wymiana turbosprężarki w silniku 1.6 HDi 92 KM Peugeot Partner
turbo/rdzeń turbo zawór WESTEGATE olej silnikowy filtry czyszczenie DPF robocizna RAZEM
Samodzielna naprawa + części REGENERUJ.PL 450 zł 95 zł 120 zł 120 zł 550 zł 0 zł 1400 zł
ASO Peugeot 2260 zł 200 zł 170 zł 250 zł nie oferuje 840 zł 3720 zł

Poza tym, nie każdy ma zaufanie do autoryzowanych serwisów. Ich funkcjonowanie zależy bowiem zespołu pracowników jaki został tam zatrudniony. Nasza redakcja utrzymuje stały kontakt z mechanikami pracującymi w różnych warsztatach mechanicznych, także w tych autoryzowanych. I niestety trudno powiedzieć, aby ASO działały w jakiś wybitnie uczciwy sposób na tle innych serwisów. Jeden z naszych znajomych będąc mechanikiem samochodowym w serwisie niemieckiej marki Premium, widział wiele rzeczy w tym m.in. wymianę oleju w silniku „na trzy”:

Bierzesz auto klienta, odkręcasz korek oleju i pozwalasz by olej swobodnie wyciekał z silnika. Potem zaczynasz liczyć: jeden, dwa, trzy i zakręcasz korek oleju. Dolewasz świeży olej do silnika, a resztę zabierasz dla siebie. Kasujesz klienta na 700 zł i wszyscy są zadowoleni – właściciel ASO, mechanik i … klient, który sądzi, że tanio wymienił olej, jak na markę Premium.

Dlatego aby mieć pewność, że w silniku zalany jest w całości nowy olej, a wszystkie filtry za które zapłaciliśmy zostały zmienione, to może warto przeprowadzić taką operację we własnym zakresie? Zwłaszcza, jeśli możemy liczyć na pomoc tzw. „złotej rączki”, dla której taka naprawa nie powinna być czymś skomplikowanym.

Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową z branży motoryzacyjnej 

7
Dodaj komentarz

avatar
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
XxxMateuszGrzesiuCorpoArek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Xxx
Gość
Xxx

Zawsze można kupić jakaś inna używana ?

Mateusz
Gość
Mateusz

Witam. jak sie nazywa ta sruba ktora mocuje turbo do rezonatora?? ta po lewej stronie. 1.6hdi volvo

Grzesiu
Gość
Grzesiu

Niegłupie.nietrudne. Tanie. Dlatego hejtowane przez ekspertów by mieli łatwy zarobek

Corpo
Gość
Corpo

Regeneracja turbo w 1.6 hdi naprawdę jest tak łatwe. Srubek nie pogubidzic i nagrać co się zdejmowaollo po kolei

Arek
Gość
Arek

A jak wymienić samemu rdzeń turbosprężarki? Bo to chyba cel no nie?

Aktualności