Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC – różnice, usterki, problemy, awarie

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Volkswagen · Dodane: 10 listopada 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Silnik 1.6 TDI z serii EA189 to udana konstrukcja, ale nie jest wolna od wad. Jakie są typowe problemy silnika 1.6 TDI? Na co zwrócić uwagę kupując auto z taką jednostką napędową?

Silnik 1.6 TDI powstał na bazie jednostki 2.0 TDI o mocy 140 KM i należy do niechlubnej serii EA189, niespełniającej norm emisji spalin. W porównaniu do większego silnika zredukowano jego masę (o około 6 kg) i zmniejszono pojemność skokową poprzez ograniczenie średnicy cylindrów i skoku tłoków. Motor 1.6 TDI otrzymał także zmodyfikowane tłoki, które w porównaniu do tych z silnika 2.0 TDI nie posiadają panewek korbowodowych.

Zobacz: Co to jest zawór EGR? Jakie pełni on funkcje i dlaczego się psuje?

Silnik 1.6 TDI seria EA189

Silnik 1.6 TDI seria EA189

Jednostka napędowa 1.6 TDI wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail opracowany przez firmę Continental. Układ wtryskowy zbudowany w oparciu o piezoelektryczne wtryskiwacze paliwa (tzw. injektory) może niezależnie od obrotów silnika wytworzyć ciśnienie wtrysku paliwa na poziomie nawet 1600 Barów.

Zobacz: Wadliwe silniki EA 189 – sprawdź czy Twoja Skoda ma jeden z nich

silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC

Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC 

Warto zauważyć, że motor 1.6 TDI występuje w trzech wersjach – 75 KM, 90 KM i 105 KM. Wnikliwa analiza jego budowy pozwala stwierdzić, że jednostki te są identyczne pod względem konstrukcji. Każdy z tych silników posiada identyczną turbosprężarkę BorgWarner BV39 BV39F-0136 oraz filtr cząstek stałych. To co różni te silniki to przede wszystkich ich oprogramowanie (choć wszystkie posiadają tę samą jednostkę sterującą czyli Siemens PCR2.1) oraz oznaczenia : CAYA (wersja o mocy 75 KM), CAYB (90 KM) i CAYC (105 KM). W rezultacie dobry tuner potrafi bez żadnych operacji mechanicznych na silniku, podciągnąć moc jednostki CAYA do tej jaką dysponuje motor CAYC. Po numerze VIN danego egzemplarza możemy sprawdzić czy posiada on dwumasowe koło zamachowe.

Zobacz: Jak sprawdzić czy mam wadliwy silnik Volkswagena?

Silnik 1.6 TDI w trzech wersjach mocy dostępny był w szeregu aut z grupy Volkswagena. Pełną listę aut z silnikiem 1.6 TDI opublikujemy niebawem.

Typowe usterki silnika 1.6 TDI z serii EA189

Silniki 1.6 TDI z serii EA189 uważane są trwałe i niezawodne. Wielu upatruje w nich godnego następcę niezwykle solidnej jednostki 1.9 TDI (poza wersją BXE). Wbrew obiegowej opinii nie jest to jednak jednostka zupełnie pozbawiona wad.

Użytkownicy aut z tym silnikiem narzekają przede wszystkim na niską trwałość dwumasowego koła zamachowego (zwłaszcza w egzemplarzach wyprodukowanych przed 2013 rokiem). Zdarza się, że nie wytrzymuje ono nawet 50 tys. km. Oczywiście na jego trwałość wpływa w ogromnym stopniu styl jazdy kierowcy, jednak problem jest dość dobrze znany w serwisach ASO. Warto jednak sprawdzić czy auto w ogóle posiada koło dwumasowe. Większość słabszych wersji silnika posiada jednomasowe koło zamachowe.

Zobacz: Silniki TDI Volkswagena, które nie spełniają norm spalin

Oprócz przeciętnej jakości dwumasowego koła zamachowego, silnik 1.6 TDI miewa problemy z układem wtryskowym paliwa. Piezoelektryczne wtryskiwacze marki Continental są dość wrażliwe na kiepskiej jakości paliwo. Przeciętnie wszystkie cztery bez problemu wytrzymują przebieg ok. 100 tys. km. Powyżej tego granicy zaczynają się jednak problemy.

wtryskiwacz paliwa silnik 1.6 TDI

Wtryskiwacze paliwa w silniku 1.6 TDI

Tunerzy zwracają także uwagę na to, że efektywność wtryskiwaczy Continentala spada powyżej przebiegu 150 000 km, co obniża szansę na uzyskanie odpowiednio wysokich przyrostów mocy. Continental na chwilę obecną nie udostępnił technologii naprawy tych wtryskiwaczy, więc trudno mówić o skutecznej ich regeneracji. Pozostaje zatem tylko wymiana ich na nowe. Jeden kosztuje  w autoryzowanym serwisie ok. 2640 zł (Skoda Octavia II 1.6 TDI 2011 r.).

Zobacz: VW Golf GTI Clubsport – konkurent Leona Cupry?

Użytkownicy aut z silnikiem 1.6 TDI miewają także problemy z zaworem recyrkulacji spalin EGR. Sygnałem o wystąpieniu problemu najczęściej jest komunikat  o błędzie 7343 (błąd potencjometru EGR g212). Problem jest o tyle poważny, że w silniku 1.6 TDI zawór recyrkulacji spalin i chłodnica spalin wraz z klapą stanowią jeden element. W rezultacie jego awaria wiąże się ze sporym kosztem naprawy. EGR wraz z chłodnicą kosztuje ok. 1200 zł a jego wymiana to dodatkowe 150 zł.

EGR układ recyrkulacji spalin 1.6 TDI

Układ recyrkulacji spalin w silniku 1.6 TDI

Dość powszechnie występującym problemem w autach z silnikiem 1.6 TDI jest również ubytek płynu chłodniczego z jego zbiorniczka. Najczęściej winę za to ponosi uszczelnienie pompy wody. Nowa, a właściwie regenerowana przez Autoryzowany Serwis Obsługi kosztuje ok. 200 zł. Droższa za to jest jej wymiana – ok. 230-240 zł. Zanim jednak oddamy auto do serwisu zwróćmy uwagę czy wina nie leży po stronie uszkodzonego korka od zbiornika płynu chłodniczego.

Zobacz: Rejestracja anglika – wymagane zmiany i przeróbki auta

Rzadko, ale jednak pojawiają się wycieki oleju spod uszczelki pod głowicą. Uszczelka nie grzeszy jakością toteż warto przynajmniej raz w miesiącu kontrolować czystość silnika na wypadek pojawienia się ewentualnych wycieków.

Wszystkie silniki 1.6 TDI z serii EA189 posiadają w układzie wydechowym suchy filtr cząstek stałych czyli tzw. DPF. Opinie na jego temat są mocno zróżnicowane. Z jednej strony właściciele aut użytkowanych głównie w trasie nie mają z nim problemów na przestrzeni 150-200 tys. km. Z drugiej, jeśli samochód spędza dużo czasu w mieście awarii filtra DPF można się spodziewać już po 50-80 tys. km. Warto zatem raz w tygodniu wybrać się na 30 kilometrową podróż po trasie, by filtr mógł zostać wypalony z zalegającej w nim sadzy. Wymiana filtra jest bardzo kosztowna i właściwie nieopłacalna. W zależności od modelu auta i wersji silnika jego cena kształtuje się na poziomie od 4200 zł do ponad 8000 zł! O tym jak skutecznie można czyścić filtr DPF napisaliśmy w poniższym artykule:

Zobacz: Czyszczenie DPF – jakie są metody na zapchany filtr cząstek stałych?

Przeciętną opinią cieszy się także turbosprężarka zastosowana w silniku 1.6 TDI. Wyposażone w zmienną geometrię kierownic nie grzeszy trwałością a zakup regenerowanej z serwisu oznacza wydatek przekraczający 4000 zł. Zdarza się jednak, że awarii ulega tylko zawór sterujący jej pracą, a naprawa zamyka się w kwocie 1000 zł.

Zobacz: Volkswagen odkupi auta z wadliwymi silnikami 1.6 TDI EA189?

Silnik 1.6 TDI z serii EA189 jeszcze do niedawna cieszył się świetną opinią, zwłaszcza pod względem jakości wykonania. Z czasem, gdy auta wyposażone w ten motor zaczęły notować większe przebiegi, na jaw zaczęły wychodzić pewne jego niedomagania. Dodatkowo dobrą opinię o tej jednostce pogorszyła afera spalinowa Volkswagena, w wyniku której na jaw wyszło, że silnik ten nie spełnia norm emisji spalin. Nadal jednak motor 1.6 TDI uważany powinien być za jeden z lepszych silników Diesla, bowiem na tle konkurencji i tak wypada nieźle. Ceny jego podzespołów nadal należą raczej do tych wysokich.

Zobacz: Silnik VW 1.0 MPI CHYA CHYB – opinie i typowe usterki

Jeśli podobał Wam się tekst (lub macie do niego uwagi merytoryczne) i chcielibyście dowiedzieć się czegoś o innym silniku, polubcie Nasz profil na Facebooku i wyślijcie wiadomość z propozycją tematu, uwagą lub pytaniem. Wasze pytania pozwalają tworzyć nam najciekawsze artykuły! 

Dodaj komentarz

10 komentarzy do "Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC – różnice, usterki, problemy, awarie"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Jakub
Gość
Seat altea 1.6 tdi cayc 2011 i ciut ponad 150.000 km. Do tej pory wymieniłem kompletny rozrząd z pompą wody klocki opony 3 światło stop w klapie za chorendalne 500 zł w aso wiadomo filtry olej i serwis klimy regularnie jak przewiduje interwał wymian ale nie Long Life tylko co 15 tyś lub co rok no i teraz najgorsze EGR padł i jest do wymiany plus dwumasa i sprzęgło już dają znać o sobie czyli standard i tak mniej więcej w ciągu dwóch lat użytkowania w auto które jest warte 30-35 tyś zł koszt utrzymania bez paliwa to około 10… Czytaj więcej »
adam
Gość

octavia 2 2012 – 1,6 tdi 105 koni
przebieg 192 tys km / 70% autostrady reszta miasto
90 tys. km wymiana pompy wody / 150 tys – czyjnik położenia wału – konieczne rozpięcie rozrządu
180 tys EGR /
192 tys – check – regulator ciśnienia na turbinie

XXX
Gość

Jaro nie to jakie auto by nie dał ty chyba mało aut miałeś w swoim życiu ja natomiast trochę tych samochodów miałem weźmy pod uwagę same wtryski na pewno takie wrażliwe nie były na paliwo w starszych modelach jak te z tych nowych zaraz powiesz mi że tankuje na podejrzanych stacjach o tuz nie na to wszystko jest tylko jedno zdanie wszystko z powodu ograniczeń kosztów jest robione z masła małej wytrzymałości i do tego skomplikowane ale co tu pisać każdy ma swoje zdanie.

MIRO
Gość

WIEC TEKST O WADLIWYCH BXE JEST RACZEJ REKLAMĄ BO SPRAWDZENIE WADLIWYCH PANEWEK TO 300 ZŁ A JESLI TRAFI SIE WYMIANA TO 600 ZŁ-SILNIKI BEZ MRUGNIECIA ROBIA 500 TYS I NIE MAJĄ DPF -CIENKO WIEC WYPADAJĄ PRZY NICH 1.6 TDI

Piotr
Gość

Jetta A5 koncowka produkcji 2010 grudzien, 1.6 tdi CAYB po chipie na 138 koni i 300nm bez problemow. Dwumas ori, tyrboori, wtryski ori… Polecam ten motor, po chipie na trasie przy 140 spali 5.3-5.5l/100km 🙂

wpDiscuz

Aktualności