REKLAMA

Nieprzerejestrowanie auta w 2020 roku – jaka grozi kara?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 5 stycznia 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Za nieprzerejestrowanie auta grozi od 2020 roku kara w wysokości do 1000 zł. Kogo dotyczą nowe przepisy? Ile czasu jest na przerejestrowanie samochodu? Czy każde auto trzeba przerejestrowywać? Jak przerejestrować uszkodzone auto sprowadzone z zagranicy, skoro nie może przejść przeglądu technicznego w terminie?

Od 1 stycznia 2020 roku weszły w życie przepisy ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Jaki ma to związek z rejestracją auta? Otóż ustawa ta nowelizuje przepisy Prawa o Ruchu Drogowym w zakresie rejestracji pojazdów sprowadzonych z zagranicy, bądź nabytych na terytorium RP. Przepisy te budzą jednak sporo wątpliwości, zatem nasza redakcja skierowała zapytania do Ministerstwa Infrastruktury oraz skorzystała z wiedzy naczelników kilku wydziałów komunikacji.

Rejestracja samochodu w 2020 roku i nowa kara

Pierwsze co należy podkreślić to fakt, że znowelizowane przepisy nakładają ustawowy obowiązek dotyczący rejestracji samochodów sprowadzonych z zagranicy oraz informowania o zbyciu lub nabyciu pojazdu na terenie RP. Zignorowanie tego obowiązku zagrożone jest karą administracyjną nakładaną przez starostę w kwocie od 200 do 1000 zł za każdy pojazd. Nowa kara dotyczy osoby, która:

  1. będąc właścicielem pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej wbrew przepisowi art. 71 ust. 7 nie rejestruje pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. będąc właścicielem pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wbrew przepisowi art. 78 ust. 2 pkt 1 nie zawiadamia starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu.

Przepisy obligują do wykonania powyższych czynności w ciągu 30 dni od zawarcia umowy kupna/sprzedaży pojazdu (w przypadku transakcji zawieranych w RP) lub w ciągu 30 dni sprowadzenia pojazdu do kraju. Jak poinformował nas jeden z wydziałów komunikacji, MI nakłada te obowiązki na umowy zawarte od 1 stycznia 2020 roku (mimo że kara jest administracyjna i w zasadzie można by nią objąć także i te umowy, które zawarte zostały w grudniu 2019 roku a okres 30 dni mija w styczniu 2020 roku).

Przerejestrowanie samochodu sprowadzonego z zagranicy w 2020 roku

Warto przy tym zauważyć, że znowelizowane przepisy określają obowiązek przerejestrowania sprowadzonego auta w ciągu 30 dni od dnia wwiezienia go na teren Polski tylko w przypadku pojazdu z Unii Europejskiej. Tworzy to pewien paradoks. Pojazdy ściągnięte np. z Niemiec, Austrii czy Włoch będą musiały być przerejestrowane w ustawowym czasie, a te sprowadzone z sąsiadującej Szwajcarii już nie. Teoretycznie może to sprawić, że handlarze chętniej będą sięgać po auta ze Szwajcarii.

W praktyce raczej nie będzie to mieć miejsca, bo koszty ewentualnej kary za nieprzerejestrowanie pojazdu i tak będą niskie na tle wyższych kosztów zakupu aut w Szwajcarii (zwłaszcza przy obecnym kursie franka szwajcarskiego). Ale to nierówne traktowanie rynków budzi jednak kontrowersje.

Nieprzerejestrowania auta kupionego w kraju – czy grozi kara?

Wbrew plotkom powielanym przez różnego rodzaju portale i media, nowe przepisy nie obligują właścicieli aut kupionych w kraju po 1 stycznia 2020 roku do przerejestrowania pojazdu. W ustawie jest wyraźnie zapisane, że nabywca pojazdu (ale i sprzedawca) mają obowiązek zgłoszenia faktu nabycia lub zbycia pojazdu. Czyli co do zasady, kupując auto w 2020 roku trzeba powiadomić starostwo (poprzez WK) o nabyciu samochodu. Ale przepisy nie zmuszają wprost do przerejestrowania pojazdu. Jest za to problem na chwilę obecną ze zgłoszeniem nabycia pojazdu, bo cześć wydziałów komunikacji nie posiada stosownych druków (jest to jednak sytuacja przejściowa).

Po co ten przepis? Nasza redakcja nie ma co do tego żadnych wątpliwości – główny cel to kwestie podatkowe. System ten ma pomóc w ściąganiu należności za podatek od czynności cywilnoprawnych czyli PCC-3 (od wzbogacenia się). W ten sposób Urząd Skarbowy ma otrzymywać więcej informacji o takich transakcjach i szybciej ściągać należności.

Jak przerejestrować uszkodzony samochód w 2020 roku?

Wyjątkowy problem mogą mieć z nowymi przepisami osoby, które sprowadziły w styczniu 2020 roku uszkodzone auto z UE. Dlaczego? Bowiem jeśli naprawa auta potrwa dłużej niż 30 dni, to nie będzie możliwości przerejestrowania auta, a kara zostanie nałożona. Żeby zarejestrować auto w kraju, pojazd musi przejść przegląd techniczny. Uszkodzony nie ma to na szans (legalnie). A gdy naprawa przeciągnie się powyżej 30 dni (co nie jest czymś niezwykłym), to kara będzie nieunikniona. Inna sprawa, że umowy „na Niemca” nie są wiążące w zakresie terminu sprowadzenia auta do kraju, więc przepis ten zapewne będzie omijany przez niektórych handlarzy. Swoją drogą, nowelizacja ustawy PoRD naszym zdaniem daje pewną furtkę, aby legalnie ominąć tę karę, ale czekamy jeszcze na potwierdzenie naszej interpretacji prawnej w Ministerstwie.

Zobacz: Kara za brak OC auta w 2020 roku

9
Dodaj komentarz

avatar
6 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
WitoldPiotrczerwikPuckJanko Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
czerwik
Gość
czerwik

ja nie przerejestrowalem i nie zamierzam. wystarczy zglosic zakup samochodu i mogą się cmoknac. moj naczelnik wydzialu komunikacji to naprawde porzadny facet. widac ze odroznia zlodziejstwo pisowskie od reform dla dobra kraju. pozdrawiam z Chelmna

Piotr
Gość
Piotr

Dowalą taką karę że odechce się kombinowania

Puck
Gość
Puck

Handlarze nieźle po dupie dostaną….

Janko
Gość
Janko

Kara za nieprzerejstrowanie? A po co? By kase sciagnac

Slaweq
Gość
Slaweq

To jest skok na kasę Polaków. Wszędzie szukają kasy. Same podatki i kary!

darek
Gość
darek

Ano sądzę że jest jakaś nakładka: sprowadzanie samochodów uszkodzonych: uszkodzony pojazd którego naprawa będzie trwała więcej niż 30dni podlega również karze? ano nie, zgłaszamy samochód do urzędu skarbowego w celu opłaty podatku akcyzowego (no chyba że jest zwolniony z podatku) następnie naprawiamy – jeżeli nie wyrobimy się w czasie składamy wniosek o rejestracje pojazdu – niestety ze względu na brak badań technicznych otrzymujemy odpowiedz negatywną od Starosty mamy uzupełnić dokumenty – uzupełniamy oczywiście jak pojazd będzie w pełni sprawny – po naprawie dostajemy pozytywny wynik badania – idziemy z wnioskiem do urzędu składamy dokumenty uzupełniające i teraz rejestracja – niestety… Czytaj więcej »

Aktualności