Honda Civic 1.0 VTEC TURBO vs 1.5 VTEC TURBO – realne osiągi i różnice!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 20 maja 2018
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Honda stworzyła dwa nowe silniki turbo na potrzeby Civica X generacji – 1.0 VTEC TURBO i 1.5 VTEC TURBO. Który jednak wybrać? Pierwszy ma tylko 3-cylindry i moc 129 KM, drugi to rzędowa czwórka o mocy 182 KM. Nasza opinia na ich temat powinna Wam pomóc przy wyborze odpowiedniej dla siebie wersji. Czy warto dopłacić do mocniejszego silnika? Jak bardzo różnią się ich osiągi i zużycie paliwa?

W trakcie naszych redakcyjnych testów, Honda Civic X generacji zrobiła na Nas bardzo dobre wrażenie. Pod bardzo kontrowersyjnym nadwoziem skrywa nie tylko zaskakująco przestronną kabinę z największym w klasie bagażnikiem, ale przede wszystkim rewelacyjne hamulce, kapitalne zawieszenie oraz dynamiczne silniki benzynowe. Te ostatnie są na tyle ciekawe, że postanowiliśmy pokazać Wam różnice w ich osiągach. Bo choć wszystkie są turbodoładowane, to mają zupełnie inną charakterystykę pracy. To co je łączy to jedna, szczególna cecha – zapewniają lepsze osiągi niż deklaruje to Honda. Tak jest przynajmniej w przypadku benzynowych silników 1.0 VTEC TURBO oraz 1.5 VTEC TURBO, które mieliśmy okazję już sprawdzić. Pierwszy ma moc 129 KM, drugi 182 KM. Jak bardzo różni się ich dynamika? Zobaczcie sami!

Silnik Hondy 1.0 VTEC TURBO 129 KM – budowa i zmierzone osiągi

Podstawowa wersja Hondy Civic X generacji wyposażona jest w benzynowy motor 1.0 VTEC TURBO P10A2. Ma on tylko 3-cylindry, ale dzięki turbosprężarce i bezpośredniemu wtryskowi paliwa osiąga moc 129 KM. Maksymalnie generuje 200 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest od ok. 2250 obr./min.

Silnik 1.0 VTEC TURBO został wyposażony w mechanizm VTEC jedynie po stronie dolotowej, ale posiada funkcję zmiennych faz rozrządu realizowaną poprzez podwójny układ VTC. Bezpośredni wtrysk paliwa umożliwił podwyższenie stopnia sprężania, co przełożyło się na zmniejszenie zużycia paliwa oraz zwiększenie momentu obrotowego silnika.

Co ciekawe, jak na hondowski motor bardzo szybko następuję w nim tzw. odcięcie, a sterownik silnika uruchamia ogranicznik obrotów już przy 5700 obr./min. Trzeba jednak zauważyć, że do tego momentu silnik bardzo ochoczo nabiera obrotów, a wspomniana „odcinka” wydaje się być zbyt wcześnie wymuszona przez inżynierów.

Honda Civic 1.0 VTEC TURBO 129 KM

To co spodobało nam się w tym silniku to jego dźwięk. Warkot 3-cylindrowej jednostki napędowej brzmi naprawdę rasowo. Na tyle, że niektóre postronne osoby sądziły, że to jakaś sportowa odmiana. Ale byli też i tacy, którym nie pasował taki dźwięk silnika. Przejdźmy jednak do najważniejszej rzeczy, czyli osiągów jakie zapewnia kompaktowej Hondzie silnik 1.0 VTEC TURBO.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 23 ° C)
Honda Civic Executice 1.0 VTEC TURBO 129 KM FK4100 km/h120 km/h140 km/h160 km/h180 km/h200 km/h100-200 km/h
Przyspieszenie od 0 do …10,7 s14,3 s20,1 s27,7 s39,3 sb.d.b.d.
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego17,5 s

Według producenta Honda Civic 1.0 VTEC TURBO w wersji Executive (wersja wyposażenia ma duży wpływ na osiągi) rozpędza się 0-100 km/h w 11,2 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 203 km/h. My nasze pomiary wykonaliśmy w znaczenie szerszym zakresie prędkości. Dzięki temu mogliśmy zobaczyć faktyczną dynamikę tej wersji na tle odmiany 1.5 VTEC TURBO. Po pierwsze Civic 1.0 VTEC TURBO przyspiesza 0-100 km/h w 10,7 sekundy (aż o 0,5 s lepiej niż podaje to producent), do 120 km/h w 14,3 sekundy, do 140 km/h w 20,1 sekundy. Temperament silnika wyraźnie spada powyżej 150 km/h, kiedy to wzrost prędkości o kolejne 10 km/h następuje dopiero po 5 sekundach. Aby osiągnąć prędkość 190 km/h Civic 1.0 VTEC TURBO potrzebuje łącznie 47,6 sekundy. Granicy 200 km/h nie udało się nam przekroczyć, gdyż pas lotniska okazał się za krótki do tej próby.

Silnik Hondy 1.5 VTEC TURBO 182 KM – budowa i zmierzone osiągi

Zupełnie inaczej ma się sytuacja w przypadku Hondy Civic Sport Plus wyposażonej w silnik 1.5 VTEC TURBO oznaczony kodem L15BA. Motor ten brzmi dużo spokojniej na tle 3-cylindrowej jednostki i pozbawiony jest charakterystycznej dla Hondy zadziorności. Jest za to znacznie bardziej skuteczny w napędzaniu Civica. Nie dość że generuje aż 182 KM mocy, to jego maksymalny moment obrotowy dostępny jest w zakresie od 1900-5000 obr./min. Na tle silników konkurencji  o podobnej mocy i pojemności uzyskiwany przez niego moment obrotowy ma dość niską wartość (tylko 240 Nm).

Honda Civic 1.5 VTEC TURBO w wersji Sport Plus ma zdecydowanie lepsze osiągi niż deklaruje to producent!

Mimo to, trudno mieć jakieś uwagi do temperamentu silnika. Nie dość, że kręci się on do 6700 obr./min nie tracąc aż do końca wigoru, to jest też wyraźnie elastyczniejszy od mniejszego silnika. Na 6-biegu przyspiesza 80-120 km/h w 10,2 sekundy, podczas gdy wersja z 1.0 VTEC potrzebuje na to 14,0 sekund (co i tak jest dobrym wynikiem jak na tak niską pojemność skokową). Ale największe wrażenie robią maksymalne osiągi jakie 1,5-litrowy motor jest w stanie zapewnić Hondzie Civic.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 27 ° C)
Honda Civic Sport Plus 1.5 VTEC TURBO 182 KM FK7100 km/h120 km/h140 km/h160 km/h180 km/h200 km/h100-200 km/h
Przyspieszenie od 0 do …7,6 s10,4 s13,8 s18,8 s24,8 s35,1 s27,6 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego15,7 s

Według producenta Honda Civic 1.5 VTEC TURBO przyspiesza 0-100 km/h w 8,2 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 220 km/h. Nasze pomiary wykazały jednak, że osiągi tej wersji są znacznie lepsze. Realnie Civic rozpędza się 0-100 km/h w 7,6 sekundy czyli aż o 0,6 s szybciej niż podaje to Honda. Co więcej, wersja ta zdecydowanie góruje dynamiką  na tle słabszej odmiany przy wyższych zakresach szybkości. Do 120 km/h przyspiesza w 10,4 s (wersja 1.0 VTEC w 14,3 s), do 140 km/h w 13,8 s (20,1 s), a do 160 km/h w 18,8 s (27,7 s).Przewaga na poziomie prawie 10 sekund w sprincie do 160 km/h pokazuje jak gigantyczna różnica dzieli te dwie jednostki napędowe pod względem mocy.

Silniki Hondy 1.0 i 1.5 VTEC TURBO – zużycie paliwa

Przy tym wszystkim warto zauważyć, że w warunkach rzeczywistych zużycie paliwa przez silnik 1.5 VTEC TURBO potrafi być niższe niż w przypadku mniejszego motoru! W mieście 1,5-litrowa jednostka zużywa 7,7-9,0 l/100 km podczas gdy mniejszy silnik potrzebuje na to 7,9-9,9 l/100 km. Na autostradzie większy motor dużo łatwiej utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość, przez co także i w takich warunkach góruje ekonomiką jazdy. Przy 120 km/h potrzebuje tylko 5,3 l/100 km, a przy 140 km/h 7,3 l/100 km (mniejszy silnik odpowiednio 5,9 l/100 km oraz 7,9 l/100 km). Jedynie przy spokojnej jeździe na trasie z prędkością 90 km/h, wersja 1.0 VTEC okazała się wyraźnie oszczędniejsza od mocniejszej odmiany, zużywając wtedy 4,5 l/100 km (1.5 VTEC potrzebował na to co najmniej 4,9 l/100 km).

Honda Civic 1.0 i 1.5 VTEC TURBO – hamulce i droga hamowania

To co łączy obie wersje silnikowe Civica to fantastyczne hamulce. Nieco lżejsza odmiana 1.0 VTEC TURBO zatrzymuje się na dystansie zaledwie 33,4 metra (niczym Porsche 911 Carrera 991.2), a odmiana 1.5 VTEC TURBO na 33,7 m. To prostu niesamowite wyniki, przez które konkurencja powinna wpaść w kompleksy. Tym bardziej, że mówimy o zupełnie seryjnych jego wersjach, których układy hamulcowe czy zastosowane opony, nie wyróżniają się czymś szczególnym na tle rozwiązań konkurencji. Tarcze hamulcowe w wersji 1.0 VTEC TURBO mają z przodu średnicę 280 a z tyłu 282 mm, natomiast w odmianie 1.5 VTEC TURBO odpowiednio 293 i 282 mm. Natomiast na kołach obie wersje posiadały opony Michelin Primacy 3 w rozmiarze 235/45/R17.

Droga hamowania Hondy Civic 1.0 VTEC TURBO 129 KM jest niewiarygodnie krótka! 

Żeby mieć jakiś punkt odniesienia to zwróćmy uwagę na układ hamulcowy sportowego VW Scirocco R 2.0 TSI 280 KM. Zamontowane w nim tarcze hamulcowe są ogromne na tle tych z Hondy: z przodu mają one średnicę 340 a z tyłu 310 milimetrów. Do tego poruszał się on na oponach dedykowanych do aut o większej mocy czyli Continentalach ContiSportContact 5P w rozmiarze 235/35/R19. Pomimo tego, nie był on w stanie uzyskać drogi hamowania krótszej niż 36,0 metrów.

Podsumowanie: który silnik wybrać?

Która wersja Hondy Civic X generacji jest ciekawsza? Choć obie mają fantastyczne hamulce, my stawiamy na odmianę z silnikiem 1.5 VTEC TURBO, z uwagi na znacznie lepsze osiągi, zbliżone zużycie paliwa oraz możliwość zamówienia jej w pakiecie Sport Plus (m.in. inny układ wydechowy). Jednocześnie nie skreślamy jednak wersji 1.0 VTEC TURBO. Jest ona bowiem przykładem na to, że nawet bazowa jednostka napędowa może dać naprawdę sporo frajdy z jazdy kierowcy. Zadziorny dźwięk, typowa dla 3-cylindrowych silników łatwość wkręcania się na obroty oraz dobre osiągi (do ok. 130-140 km/h) pozwalają na bezstresową jazdę tym autem nawet na trasie.

Różnica w dopłacie do mocniejszej aż o 53 KM wersji 1.5 VTEC TURBO jest jednak na tyle niewielka, że po prostu szkoda z tego nie skorzystać. Tym bardziej, jeśli ktoś nie przepada za warkotem jednostek 3-cylindrowych lub ma obawy co do trwałości tego typu konstrukcji. Chociaż w tym ostatnim aspekcie strach wydaje się nieuzasadniony. Czemu? Gdyż mówimy o Hondzie, producencie silników, które uważane są za jedne z najlepszych, jeśli nie najlepsze na świecie. Trzymamy kciuki, aby i w tym przypadku japoński producent potwierdził swoją dominację w tym zakresie. Jeśli jednak coś z nimi będzie nie tak, na pewno się o tym u nas dowiecie! Więcej na temat wad i zalet najnowszej Hondy Civic przeczytacie w poniższym teście:

Zobacz: Test Honda Civic 1.5 VTEC TURBO Sport Plus

14
Dodaj komentarz

avatar
8 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
12 Comment authors
Daily DriverXcomS2taRexMaciej Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Xcom
Gość
Xcom

Test type-R bedzie?

S2ta
Gość
S2ta

Slabiutkie osiągi jak na 129 KM

Rex
Gość
Rex

Patrząc na nowego Hyundai i30 honda siada

Riko
Gość
Riko

Czy jesteście w stanie pomierzyć osiągi mojego auta jakbym Wam zlecił to? Odpłatnie oczywiście

Julek
Gość
Julek

Od 120 km widać zadyszke wersji 1.0 vtec turbo. Ale na tle 1.0 TSI to i tak klasa Premium. Nie ma się co psuc w Hondzie. I tu też tak bedzie

mickey
Gość
mickey

Chyba zartujesz. Golf 1.0 TSI albo 1.2 TSI od reki lyka te żałosna Honde.a do tego wykonanie jakiego w Hondzie za 30 lat nie bedzie buahahahaha

Maciej
Gość
Maciej

Wykonanie w Volkswagenie to jest żenada- nawet nie ma podejścia do tej Hondy. Byłem ostatnio w salonie VW i szybko go opuściłem, w samochodzie za ok 100 tys zł kierownica cieniutka jak w Uazie która lata na boki i sprawia wrażenie jak by miała odpaść, plastiki takie tandetne na desce rozdzielczej ze czegoś takiego to Honda nawet na osłony nadkoli nie stosuje… a co do silników. Kultura pracy VW także nie ma podejścia do Hondy, w Hondzie jeżdżąc dieslem nie mamy kompleksów ani klekotu bociana, a w szmelcwagenie nawet benzyna klekocze wiec o czym rozmawiamy 😉

hartman
Gość
hartman

jakoś mialem golfa IV 1.6 102 KM i złego słowa nie mogę powiedzieć. szwagier za to tak zachwalał Hondy a jak przyszlo co do czego to chciał ode mnie Golfa pożyczać na wakacje jak jechał nad morze. Taka prawda. Golf to prawie premium i czuć to jak sie siada za kierownice

Maciej
Gość
Maciej

Chciał pożyczy golfa bo wiedział może ze mogą ukraść nad morzem i dlatego wziął golfa bo i tak nie byłoby szkoda, odnośnie pozycji za kierownica pisałem w poprzednim komentarzu wiec nie będę się powtarzał. „Golf to prawie premium” – 😂

Aktualności