Rejestracja anglika: wymagane zmiany i przeróbki auta

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 4 września 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Rejestracja auta z kierownicą po prawej stronie jest  w Polsce możliwa od 15 sierpnia 2015 roku. Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z 13 lipca określa warunki na jakich jest to zgodne  prawem.

Zgoda na rejestrację w Polsce aut z kierownicą po prawej stronie wywołała sporą burzę w naszym społeczeństwie. Nie trzeba być ekspertem, żeby stwierdzić, że w ruchu prawostronnym taka konstrukcja auta ogranicza widoczność kierowcy. Skoro najniebezpieczniejszy manewr jakim jest wyprzedzanie wykonywać trzeba po lewej stronie jezdni, to trudno oczekiwać, że osoba siedząca z prawej strony tzw. „anglika” dysponuje odpowiednią widocznością.

Wymagane zmiany konstrukcyjne w anglikach od sierpnia 2015 roku

Aby zarejestrować auto z kierownicą po prawej stronie wymagane jest, aby pojazd przeszedł odpowiednie modyfikacje. Nie ma już co prawda potrzeby przekładania kolumny kierowniczej na lewą stronę (która w niektórych samochodach wiązała się z przecinaniem ściany grodziowej), ale kilka elementów w aucie trzeba zmienić.  Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 13 lipca 2015 wyraźnie określa, że dopuszczone do rejestracji będą auta, które mają:

  1. reflektory świateł mijania przeznaczone do ruchu prawostronnego;
  2. prędkościomierz umieszczony w polu widzenia kierowcy wyskalowany w km/h albo jednocześnie w km/h i mph oraz w drogomierz;
  3. lusterka wsteczne zgodne z wytycznymi przedstawionymi na rysunku dołączonym do ww. rozporządzenia.

Zobacz: Ubezpieczenie „anglika”: które OC jest najtańsze?

Zmiany te mają poprawić kierowcy widoczność wokół pojazdu (światła musza świecić asymetrycznie) oraz pozwolić mu na prawidłowy dobór prędkości samochodu do ograniczeń obowiązujących w Polsce. Warto bowiem pamiętać, że w Wielkiej Brytanii czy Australii obowiązującą jednostką prędkości  jest mila na godzinę ( 1 mph to 1,6 kmph), która jest większą jednostką prędkości od kilometra na godzinę.

 

 

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
raf Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
raf
Gość
raf

Czy w rozporządzeniu jest mowa o światłach przeciwmgłowych tylnich i cofania?
Powinno być również dokonane przeniesienie tylnego światła przeciwmgłowego, jeśli jest jedno po stronie prawej, na lewą. Dotyczy to również światła cofania, z tym, że z lewej strony na prawą jeśli jest jedno.

Aktualności