Jak wyrejestrować skradziony samochód?

Autor: LEXman · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 1 stycznia 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Kradzież samochodu i późniejsze jego wyrejestrowanie to pozornie trudny problem. O tym jak, gdzie i w jakim terminie należy wyrejestrować auto opowiada krok po kroku nasz redakcyjny kolega LEXman! Przedstawi on Wam też najważniejsze dokumenty jakie są do tej operacji potrzebne oraz przybliży Wam jej koszty.

Dla entuzjasty motoryzacji, który w swoim aucie widzi odzwierciedlenie swoich marzeń, nie ma chyba niczego gorszego niż kradzież jego samochodu. Lata poświęconej mu pracy i wyrzeczeń, w jednej chwili rozpływają się w powietrzu. Dla wielu z Nas, motoryzacyjnych freaków, samochód to w końcu część naszego jestestwa – pracujemy nad nim, udoskonalamy, dbamy, pielęgnujemy. Auto jest tematem rozmów, ale i źródłem problemów, które rozwiązujemy dzięki późniejszym przyjaciołom poznawanym w warsztatach mechanicznych, na forach internetowych, torach wyścigowych czy zlotach samochodowych.

I gdy przychodzi taki dzień, gdy jakiś skur***yn wydziera Nam i zabiera część naszego „Ja”, to cześć z Nas nie potrafi opanować emocji i zapomina o wielu irytujących, acz koniecznych do wykonania czynnościach prawnych. I dlatego, jako Daily Driver, postanowiłem pomóc Wam wykaraskać się z tego bagna, a sprawę przekazałem do omówienia najlepszemu prawnikowi jakiego znam, czyli mojemu redakcyjnemu koledze LEXmanowi.

Wniosek o wyrejestrowanie samochodu po kradzieży

Po kradzieży auta należy udać się do urzędu i złożyć wniosek o jego wyrejestrowanie. Wniosek taki składa się do organu właściwego ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu. Może być to m.in. wydział komunikacji w starostwie powiatowym lub odpowiednia jednostka organizacyjna urzędu miasta na prawach powiatu.

Zobacz: Gdzie znaleźć numer VIN w samochodzie?

We wniosku należy wpisać miejsce i datę jego sporządzenia, dokładnie określić imię, nazwisko, adres oraz numer PESEL lub REGON właściciela, jak również szczegółowo opisać pojazd – podając takie informacje jak rodzaj pojazdu i przeznaczenie, markę, typ i model, rok produkcji, numer VIN, dotychczasowy numer rejestracyjny pojazdu oraz numer karty pojazdu.

Jakie dokumenty dołączyć do wniosku o wyrejestrowanie samochodu?

Złożenie samego wniosku o wyrejestrowanie bez załączenia odpowiednich dokumentów będzie nieskuteczne. Należy pamiętać, że wszystkie załączniku muszą być złożone w oryginałach.

Do wniosku należy dołączyć:

  1. dowód rejestracyjny pojazdu, a w przypadku jego utraty podczas kradzieży stosowne oświadczenie, o utracie dowodu rejestracyjnego pojazdu – złożenie fałszywego oświadczenia w sprawie jest zagrożone karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat zgodnie z art. 233 Kodeksu karnego,
  2. kartę pojazdu (jeżeli była wydana), a w przypadku jej utraty stosowne oświadczenie o jej utraceniu – zagrożone odpowiedzialnością z art. 233 Kodeksu karnego,
  3. stosowne oświadczenie właściciela o kradzieży pojazdu, złożone pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań – art. 233 Kodeksu karnego,
  4. zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu lub postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży pojazdu.

Jeżeli wniosek jest składany przez pełnomocnika, należy dołączyć dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.

Opłaty za wyrejestrowanie auta

Do wniosku należy również dołączyć opłatę. Za wydanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu pobierana jest opłata w wysokości 10 złotych. Jeżeli działa za nas pełnomocnik należy również uiścić opłatę skarbową od pełnomocnictwa, która wynosi 17 złotych.

Co zabrać ze sobą do urzędu?

Właściciel pojazdu, który jest osobą fizyczną musi zabrać ze sobą dokument potwierdzający tożsamość. Może być to dowód osobisty, paszport lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość. Jeżeli właścicielem samochodu jest osoba prawna – np. spółka, to do urzędu należy zabrać ze sobą aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu), a sprawy związane z wyrejestrowaniem pojazdu w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione – konieczne jest zatem posiadanie pełnomocnictwa podpisanego przez osoby upoważnione do reprezentowania spółki.

Ile czasu trwa wyrejestrowanie skradzionego auta?

Jeżeli nasz wniosek jest kompletny, a sprawa nie wymaga zebrania dodatkowych dowodów lub wyjaśnień sprawa zostanie załatwiona od ręki (niezwłocznie). Jeżeli jednak sprawa będzie wymagała postępowania wyjaśniającego, organ będzie miał 1 miesiąc czasu na jej rozstrzygnięcie. Jeżeli sprawa okaże się szczególnie skomplikowana, organ będzie miał na jej załatwienie 2 miesiące.

Zobacz: Kradzież auta a autocasco – kiedy ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania z AC?

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Jak wyrejestrować skradziony samochód?"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Usior
Gość

Na auta nanosi się teraz mikro hologramy z indywidualnym numerem. Jest to tzw. mikro znakowanie dzięki czemu idzie mniej samochodów na kradzież na części.

Daily Driver
Editor

Jeśli chcesz aby Twoja firma mogła przedstawić swój produkt lub usługę na łamach naszego serwisu, napisz do Nas redakcja@dailydriver.pl

wpDiscuz

Aktualności