Ciekawostki i fakty o sportowych Lexusach z serii F!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Lexus · Dodane: 26 lipca 2018
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Okrągła rocznica istnienia sportowej serii F Lexusa to dobry moment, aby podsumować i wyciągnąć najciekawsze fakty o tych samochodach. Od czego się w ogóle zaczęło? Kto wymyślił tę serię? Czy to prawda, że silnik Lexusa IS F wywodził się z Formuły 1? Na te i wiele innych pytań dotyczących sportowych Lexusów znajdziecie odpowiedzi w poniższym tekście.

Lexus świętuje w tym roku dziesięciolecie swojej koronnej serii F – rodziny seryjnie produkowanych samochodów sportowych, zbudowanych na bazie popularnych modeli. W teorii to bezpośrednia konkurencja dla BMW z serii M, Mercedesa AMG czy Audi z grupy RS. Co więcej, Lexusy z serii F wpisują się w założenia daily driverów – aut na co dzień i do weekendowej jazdy na torze. Z tej okazji warto poznać kilka ciekawych faktów na temat tych naprawdę ciekawych samochodów.

1. Protoplasta serii F Lexusa

Wiele osób uważa, że w pewnym sensie protoplastą rodziny F Lexusa była zaprojektowana przez Yukihiko Yaguchiego Toyota Chaser GT Twin Turbo. W europie model ten był nieznany, ale każdy kto miał do czynienia z konsolowymi wyścigami Gran Turismo na pewno kojarzy ten samochód.

W 1989 roku na rynku zadebiutowała sportowa Toyota Chaser GT Twin Turbo

Był to elegancki, rodzinny sedan napędzany 210-konnym, sześciocylindrowym silnikiem rzędowym, do którego zaadaptowano zawieszenie od sportowej Toyoty Supry. Model ten trafił do sprzedaży w 1989 roku.

2. Skunk works

Yukihiko Yaguchi, który brał także udział w projektowaniu flagowej limuzyny LS 400 i dużego sedana GS, został z czasem szefem działu rozwoju i planowania Lexusa. Mimo stosunkowo wysokiej pozycji, nie był w stanie nakłonić zarządu firmy do zrealizowania swojego pomysłu dotyczącego rodzinnego sedana o sportowych osiągach. Nie poddał się jednak i zebrał grupę zdolnych inżynierów, którzy podzielając jego pasję, po godzinach pracowali nad projektem.

Zobacz: Przyszły Lexus IS otrzyma silnik z dwiema turbosprężarkami!

Po przetestowaniu na torach Nürburgring Nordschleife w Niemczech, Circuit Paul Ricard we Francji, Circuit Zolder w Belgii, Laguna Seca w USA i Fuji Speedway w Japonii, samochód zaprezentowano kierownictwu firmy. Ogromna frajda z jazdy jaką dawał prototyp oraz możliwości tego auta przekonały zarząd do wdrożenia projektu. Tak narodził się Lexus IS F.

3. Pięciolitrowe V8

Prototypowy IS F napędzany był silnikiem V8 1UR-FE o pojemności skokowej 4,6 litra od Lexusa LS 460 i nazywany był nieformalnie IS 460. Gdy projekt dostał zielone światło pojawiły się fundusze na udoskonalenie układu napędowego. Aby uzyskać lepsze osiągi, w oparciu o tę samą jednostkę napędową opracowano nowy silnik o skoku tłoka zwiększonym z 83,0 do 89,5 mm i pojemności skokowej 4969 cm³. Nowy silnik o oznaczeniu 2UR-GSE osiągał moc 423 KM (311 kW)  przy 6600 obr./min i maksymalny moment obrotowy 505 Nm przy 5200 obr./min. Odcięcie następowało w nim przy 6800 obr./min. Tak potężny motor rozpędzał Lexusa IS F od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy.

4. Geny Formuły 1

Głowice do nowego silnika 2UR-GSE zaprojektował zespół konstruktorów Yamahy, którym kierował Takaaki Kimura – twórca silnika V12 do bolidów Formuły 1. Konstrukcja ta charakteryzuje się zwiększonymi kątami między zaworami i zoptymalizowanymi kanałami dolotowymi i wylotowymi, dzięki którym poprawiona została wymiana gazów w cylindrach. Zastosowano tytanowe zawory ssące, zawory wydechowe z wysokoniklowej stali, lekkie dźwignie zaworowe z łożyskami igiełkowymi, układ zmiennych faz rozrządu VVT-iE, wtrysk pośredni i bezpośredni D4-S (tzw. hybrydowy) i podwójny układ dolotowy.

5. Supersamochód Lexusa

Na 20-lecie marki, Lexus zaprezentował supersamochód Lexus LFA, którego stworzenie zajęło niemal dziesięć lat. Auto miało nadwozie wykonane całkowicie z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym i silnik V10 opatrzony podpisem pracownika, który go montował.

Zobacz: Lexus LFA – zobacz jak powstał japoński supersamochód?

Łącznie od grudnia 2010 do grudnia 2012 wyprodukowano 500 egzemplarzy, które dziś mają wartość kolekcjonerską, osiągając na aukcjach ceny wywoławcze liczone nawet w milionach dolarów. Trzeba przy tym podkreślić, że nowy egzemplarz Lexusa LFA kosztował w salonie blisko 350 tysięcy funtów co przy ówczensym kursie ok. 5 zł za funta, dawało kwotę 1,75 miliona złotych !

6. Następca IS F

Na wystawie North American International Auto Show 2014 swój debiut miało sportowe coupe Lexus RC F, które otrzymało zmodernizowaną wersję znanego z IS F silnika V8. Jak wspomina Yukihiko Yaguchi, mimo znacznie bardziej komfortowych warunków stworzenie RC F było jeszcze większym wyzwaniem, niż skonstruowanie IS F.

„Oczekiwania wobec nowego modelu były tym razem o wiele większe. Musieliśmy zbudować samochód o wiele lepszy od poprzednich. To było naprawdę trudne zadanie”

– mówi Yaguchi.

7. Więcej mocy

Zastosowany w RC F pięciolitrowy silnik V8 o oznaczeniu 2UR-GSE zyskał w stosunku do pierwotnej wersji z Lexusa IS F więcej mocy.

Zobacz: Sportowe Lexusy GS F, LC 500 i RC F mogą ulec zapaleniu!

Lepsze osiągi uzyskano między innymi przez zmianę stopnia sprężania z 11,8 do 12,3, co spowodowało wzrost mocy z 423 KM przy 6600 obr./min do 477 KM przy 7100 obr./min i maksymalnego momentu obrotowego z 505 Nm przy 5200 obr./min do 527 Nm w zakresie 4800-5600 obr./min. Lexus RC F otrzymał 8-biegowy automat Aisin AW, układ hamulcowy Brembo i elektronicznie sterowany dyferencjał na tylnej osi. TVD.

8. TVD

Jak wspomniałem wyżej, inżynierowie opracowali dla Lexusa RC F aktywny mechanizm różnicowy TVD (Torque Vectoring Differential), w którym to komputer steruje podziałem momentu obrotowego na tylnej osi. Zastosowano w nim dwa regulowane elektrycznie sprzęgła wielopłytkowe, które umożliwiają precyzyjne rozdzielanie momentu obrotowego między lewe i prawe koło. Na podstawie danych z wielu różnych czujników – kąta obrotu kierownicy, prędkości, przeciążeń itd. – komputer tak dobiera momenty obrotowe przekazywane na oba koła, żeby ograniczyć problem nad- i podsterowności. Rok później rozwiązanie to zostało zaadaptowane także do sportowej limuzyny GS F.

9. GT3

Na bazie seryjnego Lexusa RC F, zespół kierowany przez głównego inżyniera Yukihiko Yaguchi opracował dostosowany do startów w wyścigach model RC F GT3, spełniający wymogi FIA dla kategorii GT3.  Nadwozie auta zoptymalizowano pod kątem zmniejszenia oporu aerodynamicznego i zapewnienia odpowiedniego opływu powietrza. W samochodzie zwiększono wyraźnie ilość kompozytów na bazie włókna węglowego, z których to wykonano pokrywy silnika i bagażnika, dach, drzwi, zderzaki, przedni spojler, poszerzone progi, tylny dyfuzor i duży tylny spojler, a także airbox, tablicę przyrządów i wykończenie kabiny.

RC F GT3 zadebiutował w roku 2016 w wyścigu 24 Hours of Nürburgring, zajmując pierwsze miejsce w klasie SP-Pro. W tym sezonie RC F GT3 zespołu Emil Frey Lexus Racing uzyskały punktowane wyniki na torach w Brands Hatch oraz włoskim Misano, miejsce na podium w Silverstone i wygrał wyścig na torze Paul Ricard, a amerykański zespół 3GT Racing zwyciężył na torze Mid-Ohio w kategorii GTD mistrzostw IMSA WeatherTech.

10. Edycja jubileuszowa

Z okazji dziesięciolecia serii F, Lexus przygotował jubileuszowe edycje modeli RC F i GS F. Oba modele oznaczone jako 10th Anniversary special edition, wyróżniają się niecodzienną dla serii F kolorystyką – po raz pierwszy od czasów LFA zastosowano matowy, szary lakier w kolorze Nebula Grey / Matte Mercury Gray Mica, który nadaje samochodom prawdziwie bojowy charakter.

Lexus RC F 10th Anniversary Special Edition

Szarość nadwozia przełamują pomalowane na niebiesko zaciski hamulców, widoczne przez 10-ramienne, czarne felgi z kutego aluminium. We wnętrzu niebieską skórą pokryto tablicę przyrządów, kierownicę, centralną konsolę i lewarek zmiany biegów, niebieskie są elementy tapicerki i pasy bezpieczeństwa. Niebieskie nitki znajdziemy nawet w dekoracyjnych elementach wnętrza wykonanych z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym. Więcej na temat serii jubileuszowej przeczytacie poniżej:

Zobacz: Lexus RC F Special Edition na 10-lecie serii F!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności