REKLAMA

Stacje tankowania wodorem w Polsce – oto pierwsze lokalizacje

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Orlen · Dodane: 23 października 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Orlen wybuduje stacje tankowania wodorem w całej Polsce. Jego plan zakłada stworzenie do 2030 roku ponad 50 stacji. Znana jest już lokalizacja pierwszych obiektów. Będą one czynne całodobowo, a jedna ze stacji będzie mobilna.

Orlen ma konkretny plan rozwijania rynku paliw alternatywnych w Polsce. W ramach „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland (Phase I)”, jednego z największych krajowych projektów pod względem wielkości produkcji wodoru, koncern zbuduje 2 ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach oraz mobilną stację we Włocławku. Na realizację tego przedsięwzięcia Orlen otrzymał 2 mln euro dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Blending Facility. Do 2030 roku koncern planuje budowę ponad 50 stacji tankowania wodoru w całej Polsce.

Pierwsze stacje tankowania wodoru Orlen w Polsce

Pierwsze ogólnodostępne, całodobowe stacje PKN ORLEN, na których można będzie zatankować wodór, zostaną zbudowane w Poznaniu i Katowicach. We Włocławku powstanie natomiast stacja modułowa. Będą one przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.

Zobacz: Ekologiczna benzyna alkilatowa nie dla aut osobowych!Powodem jest cena!

Bezzwrotne dofinansowanie inwestycji przez Komisję Europejską, w kwocie blisko 2 mln euro, będzie pochodziło z unijnego programu CEF Transport Blending Facility, wspierającego rozwój paliw alternatywnych. Prace związane z budową stacji tankowania wodoru rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku. Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwoli na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km. Ponadto zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach.

Zobacz: Silnik Toyoty GR Yaris przerobiony na wodór! Oto przyszłość motoryzacji!

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
PeteMichał Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Pete
Gość
Pete

Szaleństwo. Nikt nie kupuje aut na hydrogen, bo nie ma to ekonimicznego sensu. Na swiecie masowo zamykane sa stacje ladowania hydrogenu.
W sumie na calym swiecie jezdzi ok. 50 tys. aut na hydrgen. wiecej ich juz nie bedzie.

Michał
Gość
Michał

Aż tyle? Szaleństwo.

Aktualności