Nowa Mazda MX-5 ND – dane techniczne i polski cennik

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Mazda · Dodane: 2 września 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Sportowa Mazda MX-5 dostępna jest od września w polskich salonach. Postanowiliśmy przybliżyć Wam jej najważniejsze dane techniczne i podstawowy cennik.

Mazd MX-5 to jeden z najpopularniejszych roadsterów na świecie. Najnowszy model to jej IV generacja oznaczona symbolem ND, powstała od podstaw jako zupełnie nowa konstrukcja. Charakteryzuje ją obniżona o 100 kg masa własna (w zależności od wersji), klasyczny układ napędowy z silnikiem umieszczonym z przodu napędzającym tylne koła, idealny rozkład mas pomiędzy osiami (50:50) oraz najniżej położony środek ciężkości w historii tego modelu. W przeciwieństwie do poprzednika nowa Mazda MX-5 nie będzie oferowana w wersji z twardym dachem tzw. hard topem.

Zobacz: Mazda MX-5 Samochodem Roku w konkursie WCOTY 2016

Mazda MX-5: silniki SKYACTIV

Sercem układu napędowego nowej Mazdy jest jeden z dwóch silników: 1.5 SKYACTIV-G 131 KM i 2.0 SKYACTIV-G 160 KM. Oba silniki charakteryzuje bardzo wysoki stopień sprężania 13,0:1, system bezpośredniego wtrysku paliwa, układ zmiennych faz rozrządu w napędzie zaworów dolotowych i wylotowych (dual S-VT), wtryskiwacze wielootworowe oraz innowacyjna konstrukcja tłoków z wgłębieniami. Poprawiono także układ dolotowy zwiększając jego wydajność i obniżając jego masę o 30% i zaprojektowano nowy kolektor wydechowy 4-2-1 zwiększający moment obrotowy silnika i nadający motorowi lepsze brzmienie.

Zobacz: Mazda MX-5 RF z nadwoziem typu targa!

Silnik 1.5 SKYACTIV-G 131 KM osiąga moc maksymalną 131 KM przy 7000 obr./min i moment obrotowy równy 150 Nm przy 4800 obr./min. Wysokoobrotowy charakter silnika podkreśla ogranicznik obrotów ustawiony przy 7500 obr./min. Silnik zużywa średnio 6,0 l paliwa na 100 km i spełnia normę emisji spalin Euro 6.

Druga jednostka napędowa 2.0 SKYACTIV-G 160 KM ma pojemność 2,0-litrów i osiąga moc 160 KM przy 6000 obr./min. Dysponuje większym bo 200-niutonometrowym momentem obrotowym dostępnym przy 4600 obr./min. W porównaniu do poprzedniego silnika 2.0 MZR jest od niego lżejszy (o 8 kg), mocniejszy i ekonomiczniejszy (m.in. dzięki system i-stop i i-ELOOP). Na tle poprzednika nowy silnik charakteryzuje wyższa wartość momentu obrotowego w szerszym zakresie obrotów wału korbowego.  Średnie spalanie wersji 2.0 SKYACTIV-G 160 KM wynosi 6,9 l/100 km.

Manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach charakteryzuje się krótkim skokiem lewarka oraz lżejszą o 7% konstrukcją. Wyraźnie bo o 7-10 kg (w zależności od wersji silnikowej) zredukowano masę mechanizmu różnicowego ograniczając jednocześnie o 25% straty w przekazywaniu mocy.

Zobacz: Nowa Mazda CX-9 z silnikiem turbo

Zawieszenie auta to zupełnie nowa konstrukcja. Choć jest lżejsze od poprzedniego rozwiązania o 12 kg, to dzięki szeregom modyfikacji wykazuje się większą sztywnością (m.in. dodana poprzecznica w tylnym zawieszeniu o strukturze kratownicowej, zmienione ustawienie tylnych drążków dla zwiększenia stabilności podczas pokonywania zakrętów). Zarówno z przodu jak i z tyłu opiera się na rozwiązaniach wielowahaczowych (przód podwójne wahacze poprzeczne). Układ kierowniczy także przeszedł modyfikacje. Skrajne punkty położenia kierownicy dzieli 2,7 jej obrotu.

Zobacz: Toyota GT86 z silnikiem Mazdy i systemem KERS?

Projektanci Mazdy MX-5 opracowując jej nowy model mocno skupili się na ograniczeniu jej masy. Najlżejsza wersja tego modelu będzie waży poniżej 900 kg, mimo że na jej pokładzie zastosowano niedostępne dawniej liczne systemy bezpieczeństwa (m.in. układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LWDS, system monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu czy martwego pola w lusterkach).

Cennik Mazdy MX-5 ND 2015

Soft Top SkyENERGY SkyPASSION SkyFREEDOM
1.5 SKY-G 131 KM 6MT 89 900
2.0 SKY-G 160 KM 6MT 96 900 103 900
2.0 SKY-G 160 KM 6MT i-ELOOP 118 900
Opcje dodatkowe
Lakier metaliczny 2 000 2 000 2 000
Lakier metaliczny trójwarstwowy Soul Red 2 600 2 600 2 600
System nawigacji Mazda 2 100 2 100 standard

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności