REKLAMA

Audi RS3 II ma osiągi i możliwości, aby stać się idealnym daily driverem

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Audi · Dodane: 27 lipca 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowe Audi RS3 II generacji na niesamowite osiągi i udoskonalony napęd 4×4 z trybem Drift. Niesamowite przyspieszenie, wysoka prędkość maksymalna, 5 cylindrów, świetne brzmienie i funkcjonalne nadwozia – hatchback lub sedan. Czyżby idealny daily driver? To trzeba sprawdzić, bo konkurencja jest w tej klasie bardzo mocna.

Nowe Audi RS3, podobnie jak poprzednik, występuje w wersji hatchback i sedan. Jego design nawiązujący do większych modeli, zwłaszcza SQ8, ma w sobie z jednej strony sporo elegancji i dynamiki, a z drugiej miejscami jest wręcz ostentacyjny. W moim osobistym odczuciu lepiej prezentuje się sedan, który ma ciekawsze i bardziej spójne proporcje. Cechą wspólną wyróżniającą odmianę RS3 jest przedni zderzak z ogromnymi bocznymi wlotami powietrza oraz zaprojektowaną na nowo, czarną osłoną chłodnicy Singleframe z grillem o strukturze plastra miodu. Czarne są także obudowy lusterek, felgi, końcówki tłumików oraz dach, a także emblematy Audi.

Zobacz: Ford wprowadzi na rynek reflektory prognozujące?

Ciekawostką są opcjonalnie dostępne reflektory matrycowe z przyciemnionymi ramkami, które wokół swoich zewnętrznych, zagiętych kątów posiadają cyfrowe światła do jazdy w dzień. Dzięki pikselowemu polu 3 x 5 segmentów diodowych, zapewniają prawdziwe widowisko – w lewym reflektorze pojawia się flaga w szachownicę jako dynamiczna funkcja leaving oraz coming home, a po stronie kierowcy pojawia się napis RS 3. Podczas jazdy flaga w szachownicę świeci po obu stronach. Ale najważniejsze w Audi RS3 są zmiany mechaniczne względem innych wersji A3, w tym wobec modelu S3. A te są całkiem duże.

Audi RS3 II – zawieszenie

Już na dzień dobry, kierowcę wita przeprojektowane zawieszenie. Audi RS3 jest obniżone o 10 mm względem Audi S3 i o 25 mm wobec zwykłego A3. Nową charakterystykę pracy mają nie tylko sprężyny, ale i amortyzatory, które dodatkowo mogą być zastąpione opcjonalnym zawieszeniem sportowym RS plus z adaptacyjną regulacją amortyzatorów. W porównaniu z Audi A3, koła osi przedniej w nowym RS 3 charakteryzują się dodatkowym, niemal jednostopniowym pochyleniem ujemnym, co skutkuje bardziej precyzyjną reakcją układu kierowniczego i większą siłą pokonywania zakrętów. Żeby uzyskać taki efekt zmodyfikowano łożyska przegubów, a dolne wahacze wyposażono w sztywniejsze łożyska, ramy pomocnicze i stabilizatory. Konstrukcja osi tylnej jest czterowahaczowa, z oddzielne przyporządkowanymi sprężynami/amortyzatorami, ramą pomocniczą i stabilizatorem rurowym.

Zobacz: Test Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI

Wahacze są sztywniejsze niż w Audi A3 czy S3 i absorbują zwiększone siły boczne generowane przez mechanizm Torque Splitter. Układ ten pozwala na jazdę autem w kontrolowanym poślizgu, bowiem podczas dynamicznej jazdy Torque Splitter zwiększa intensywność momentu obrotowego docierającego do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. W nowym Audi RS 3 wprowadzono też modułowy sterownik dynamiki pojazdu (mVDC). Ten centralny sterownik pobiera dane z wszystkich komponentów związanych z dynamiką boczną, zapewniając tym samym ich bardziej precyzyjne i szybsze interakcje. Układ mVDC synchronizuje pracę mechanizmu Torque Splitter, adaptacyjnych amortyzatorów oraz selektywnego sterowania rozkładem momentu obrotowego, zapewniając precyzję prowadzenia.

Audi RS3 II – hamulce

Audi RS3 ma też inny układ hamulcowy niż wersje S3 czy A3. Na nowo opracowane sześciotłoczkowe zaciski współpracują z większymi, bo mającymi średnicę 375 mm z przodu i 310 mm z tyłu tarczami stalowymi. Układ wykazuje też o 20% lepsze chłodzenie, dzięki dodatkowym elementom sterującym przepływem powietrza, a do tego w systemie zastosowano nowe klocki hamulcowe, które  są o 15% większe i nie zawierają miedzi.

Zobacz: Regeneracja koła dwumasowego – warto? Ile kosztuje i na czym polega?

Ale to nie koniec. W opcji dostępne są hamulce ceramiczne, które są nie tylko większe, ale i ograniczają masę nieresorowaną o 10 kg. Układ ceramiczny ma na przedniej osi tarcze o średnicy 380 mm. Z informacji jakie przekazało Audi, na tylnej osi pracują tarczce stalowe.

Audi RS3 II – silnik 2.5 TFSI 400 KM

Wszystko powyżej zostało jednak zaprojektowane, aby okiełznać potencjał silnika drzemiącego pod maską Audi RS3. Motor 2.5 TFSI to sprawdzona, 5-cylindrowa konstrukcja, zgarniająca od lat nagrody za najlepszy silnik w swojej klasie. W najnowszym wydaniu generuje on moc 400 KM w zakresie od 5600 aż do 7000 obr./min. a do tego imponujący moment obrotowy 500 Nm w zakresie od 2250 do 5600 obr./min. W połączeniu z napędem AWD i 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową Audi RS3 rozpędza się 0-100 km/h w 3,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna może wynieść 290 km/h. Motor obsługuje jednak tylko paliwo 98-oktanowe.

Unikatowa sekwencja zapłonu silnika 1‑2‑4‑5-3 oraz nieporównywalny dźwięk jaki się z tym wiąże sprawiają, że jazda staje się jeszcze bardziej porywająca. Po raz pierwszy układ wydechowy jest wyposażony w całkowicie elastyczny układ sterowania klapami preferujący położenia pośrednie, a tym samym jeszcze bardziej poszerzający zakres charakterystyki dźwięku. Można go dostosowywać do potrzeb za pomocą systemu regulacji dynamiki jazdy Audi drive select. Na przykład w trybach jazdy Dynamic i RS Performance klapy otwierają się dużo wcześniej, a tym samym emocjonalne komponenty dźwięku są jeszcze wyraźniejsze. Dodatkowo, charakterystyczny dźwięk pięciocylindrowego silnika jest jeszcze wzmacniany przez opcjonalny sportowy układ wydechowy RS.

Audi RS3 II – ceny w Polsce

Audi RS3 już powinno być dostępne w salonach do zamawiania. Wersja hatchback kosztuje min. 275 tys. zł natomiast sedan (Limousine) co najmniej 284 tys. zł. Za dobrze wyposażony egzemplarz trzeba zapłacić ok. 350 tys. zł.

Zobacz: Odkryliśmy, że Volkswagen zamienia koła dwumasowe na jednomasowe!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności