REKLAMA

Sportowa Toyota Yaris GRMN z kompresorem!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 27 września 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Toyota Yaris GRMN otrzyma silnik 1.8 Dual VVT-i z kompresorem, dzięki któremu będzie jedynym autem w segmencie miejskich hot hatchy wyposażonym w tego typu rozwiązanie. Będzie to też najszybszy Yaris w historii, którego osiągi mają nie ustępować najlepszym konkurentom. Ale sportowa wersja Yarisa otrzyma także szereg innych podzespołów mających uczynić z niej lidera tego segmentu, w tym chociażby szperę, nowe zawieszenie czy wydajny układ hamulcowy. Czy to wszystko przełoży się na końcowy sukces tego modelu?

Toyota Yaris po latach przerwy ponownie doczeka się sportowej wersji. I to nie byle jakiej! Auto pod względem mocy i osiągów przewyższać będzie wiele cenionych od lat hot hatchy. A to wszystko dzięki zastosowaniu motoru rodem z nieodżałowanych lat dziewięćdziesiątych – o dużej pojemności i wyposażonego w mechaniczny kompresor!

Toyota Yaris GRMN 1.8 2ZR-FE – silnik i osiągi

Pod maską nowej Toyoty Yaris GRMN znalazł się 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1798 cm3, wyposażony w układ zmiennych faz rozrządu Dual VVT-i z inteligentnym sterowaniem, obsługujący zarówno zawory dolotowe, jak i wydechowe. Jego kluczowym elementem jest jednak napędzany mechanicznie kompresor Magnusson Eaton, dzięki któremu produkowany w Wielkiej Brytanii motor 2ZR-FE generuje ponadprzeciętną w tej klasie moc.

Toyota Yaris GRMN otrzyma silnik 1.8 z kompresorem o mocy 212 KM!

Przy stopniu sprężania 10:1 silnik osiąga 212 KM (156 kW) mocy przy 6800 obr./min. i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego dopiero przy 5000 obr./min. Trzeba jednak pamiętać, że jednostki z kompresorem odznaczają się wysoką dynamiką już od najniższych obrotów wału korbowego, zatem elastyczność motoru powinna być bardzo dobra. Z kolei napęd jest przekazywany na przednie koła za pośrednictwem 6-stopniowej, ręcznej skrzyni biegów. W rezultacie nowy Yaris GRMN ma rozpędzać się od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy. Prędkość maksymalna została co ciekawe elektronicznie ograniczona do 230 km/h. Co ważne, Yaris otrzymał też specjalnie zaprojektowany układ wydechowy, mający z jednej strony poprawić dźwięk motoru a z drugiej, także i osiągi samego motoru (mniejsza restrykcja).

Zobacz: Sportowa Mazda RX-9 z turbodoładowanym silnikiem Wankla!

Jak podkreślają konstruktorzy nowego silnika 1.8 Toyoty, szczególnym wyzwaniem było pomieszczenie w niewielkiej komorze silnika motoru wraz z kompresorem. Rozwiązaniem okazało się połączenie kompresora, układu chłodzenia oraz układu dolotowego powietrza w jeden kompaktowy zespół, z elementami ustawionymi w osi pionowej. W silniku o tak wysokich parametrach kluczowe znaczenie ma chłodzenie. Nowy Yaris GRMN został zatem wyposażony w chłodnicę powietrza doładowującego, współpracującą z kompresorem, oraz w chłodnicę oleju – obie umieszczone przed chłodnicą cieczy. Powiększony kolektor dolotowy zapewnia lepszy dopływ powietrza do silnika. Zmodyfikowano również układ zasilania silnika w paliwo, z zastosowaniem podzespołów zaadoptowanych z jednostki V6. Zdaniem przedstawiciele japońskiej marki, przy masie własnej obniżonej do zaledwie 1135 kg, Toyota Yaris GRMN legitymuje się najwyższym wskaźnikiem mocy do masy w swojej klasie, osiągając wartość 5,35 kg na 1 KM.

Podwozie i własności jezdne

Kolejnym elementem wyróżniającym Yarisa na tle klasowych konkurentów, to bezkompromisowe podejście inżynierów do optymalizacji trakcji auta. Aby przenieść wysoką moc, zdecydowali się oni na zastosowanie mechanizmu różnicowego typu Torsen o ograniczonym poślizgu. Sztywność podwozia dodatkowo zwiększono przez zastosowanie poprzecznego profilu w przedziale silnika, zamocowanego pomiędzy kolumnami zawieszenia. Przewidziano także dodatkowe wzmocnienia spodu nadwozia z przodu i z tyłu.

Aby poprawić właściwości jezdne zdecydowano się zastosować krótsze sprężyny, które zmniejszyły prześwit o 24 mm oraz specjalnie zaprojektowane dla tego modelu amortyzatory Sachs Performance o zmniejszonym skoku tłoka. Nie poskąpiono Yarisowi też grubszego stabilizatora z przodu (26 mm), a przekładnia kierownica otrzymała bardzo bezpośrednie przełożenie (2,28 obrotu).

Toyota Yaris GRMN – hamulce

Dla zapewnienia odpowiedniej skuteczności i precyzji hamowania, w przednich kołach zastosowano hamulce tarczowe z rowkowanymi tarczami o średnicy 275 mm, współpracujące z zaciskami o czterech tłoczkach. Tarcze tylnych hamulców mają co ciekawe nieco większą, bo 278-milimetrową średnicę. Układ hamulcowy w tej wersji stanowi też wyróżnik odmiany GRMN bowiem zaciski hamulców polakierowane zostały na typowy dla zespołu Toyota GAZOO Racing kolor biały. Aby zmieścić nowy układ hamulcowy, Yaris GRMN otrzymał także 17-calowe, lekkie alufelgi BBS obute w opony Bridgestone Potenza RE050 w rozmiarze 205/45R17.

Nacinane, przednie tarcze hamulcowe nowej Toyoty Yaris GRMN mają średnicę 275 mm.

Jakby tego wszystkiego było mało, Yaris GRMN otrzymał nawet bardziej „charakterne” wnętrze. Pojawiły się sportowe fotele kubełkowe, rasowo prezentująca się kierownica, nowy lewarek skrzyni biegów, aluminiowe nakładki na pedały, wskaźniki z prędkościomierzem wyskalowanym aż do 270 km/h i liczne emblematy GR nawiązujące do specjalnej wersji tego modelu. Jedyne co nie do końca mnie przekonuje w tym samochodzie, to jego stylizacja. Ale akurat ten parametr nie jest dla mnie specjalnie istotny w klasie hot hatchy. Te auta mają dawać frajdę z jazdy i stricte sportowe wrażenia za kierownicą. A biorąc pod uwagę specyfikację Yarisa GRMN, jest na to ogromna szansa.

Zobacz: Suzuki Swift Sport i nowy silnik 1.4 BOOSTERJET!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności