REKLAMA

Test Lexus RC 200t F Sport

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 1 kwietnia 2017
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Test Lexusa RC 200t na łamach naszego serwisu, to w głównej mierze efekt zaskakującej liczby zapytań naszych czytelników o jego recenzję. Nieszablonowa linia nadwozia, turbodoładowany motor, tylny napęd, konkurencyjna cena oraz wyposażenie teoretycznie poprawiające zachowanie samochodu na torze, czynią z RC 200t atrakcyjne auto sportowe. Czy samochód ten faktycznie może być idealnym daily driverem służącym zarówno do jazdy na co dzień, jak i weekendowych wypadów na tzw. track day?

Gdy Lexus zapowiedział wprowadzenie na rynek sportowego modelu RC, nie ukrywałem swojego entuzjazmu tym wydarzeniem. W samochodzie tym dopatrywałem się następcy Toyoty Supry o nieco łagodniejszym i znacznie bardziej luksusowym charakterze. Liczyłem na to, że pod tą otoczką blichtru i splendoru, skrywać się będzie namiastka wyścigowej duszy, przepełniająca kierowcę radością  z prowadzenia. Miałem ku temu solidne powody – efektowne nadwozie coupe, tylny napęd, mocne silniki benzynowe, opcjonalna szpera i wyrafinowane zawieszenie adaptacyjne. Gdy w końcu zasiadłem za kierownicą Lexusa RC w wersji 200t F-Sport, poczułem zażenowanie i rozgoryczenie. To przepiękne coupe prawie w całości ogołocono ze sportowego charakteru, czyniąc go absolutnym przeciwieństwem rasowej Toyoty GT86 .

Zobacz: Idealny daily driver – co to takiego ?

O sile i atrakcyjności samochodu sportowego stanowi w dużej mierze jego zespół napędowy. Im potężniejszym, tym lepiej. Ale to nie osiągi są w tym przypadku najistotniejsze, co udowodniła przywołana przeze mnie Toyota GT86. Liczą się też wrażenia i emocje jakie potrafi zapewnić on kierującemu podczas jazdy. W przypadku Lexusa RC 200t to właśnie ten element sprawił mi największy zawód!

Lexus RC 200t – silnik 2.0 Turbo 8AR-FTS

Dwulitrowy, turbodoładowany silnik 8AR-FTS o mocy 245 KM to bardzo wyrafinowana technicznie konstrukcja. Turbosprężarka typu twin-scroll, hybrydowy wtrysk paliwa D-4ST (do kanałów dolotowych i bezpośrednio do cylindrów) czy innowacyjny układ zmiennych faz rozrządu Dual VVT-iW, umożliwiający silnikowi pracę zarówno w cyklu Otto jak i Atkinsona, to jego cechy szczególne. Motor rozczarowuje jednak zarówno dźwiękiem jakim z siebie wydaje, jak i charakterystyką pracy. Jest elastyczny i chętnie bierze się do pracy nawet poniżej 2000 obr./min, ale nie radzi sobie z dużą masą Lexusa. Wyraźnie męczy się podczas gwałtownego przyspieszania zniechęcając kierowcę do dokręcania wskazówki obrotomierza pod czerwone pole. Jego sojusznikiem w tych działaniach jest automatyczna skrzynia biegów o 8 przełożeniach. To ona wydaje się być prowodyrem tego swoistego sabotażu.

Lexus RC 200t F Sport

Gdy tylko nadarza się ku temu sposobność, jak najszybciej wrzuca najwyższy możliwy bieg, by po chwili się rozmyślić i jednak zredukować przełożenie. Na dodatek sama zmiana biegu trwa za długo jak na dzisiejsze standardy. Automat opornie też reaguje na tzw. kickdown, opieszale redukując poszczególne przełożenia. Jeśli kierowcy zależy na osiągach, to wybranie jakiegokolwiek innego trybu jazdy niż  Sport lub Sport+ nie ma najmniejszego sensu, ale nawet wtedy podtrzymywany na wyższych obrotach silnik, nie zapewnia prowadzącemu wrażeń godnych sportowego auta.

Lexus RC 200t – zmierzone osiągi i zużycie paliwa

Sposób zestrojenia skrzyni biegów, charakterystyka pracy dwulitrowego silnika oraz spora masa pojazdu przekładają się też przeciętne osiągi Lexusa. Sprint 0-100 km/h trwa 7,5 sekundy, co w porównaniu do znacznie słabszych, ale i lżejszych aut pokroju Mini Coopera S (192 KM, 0-100 km/h w 6,4 s ) czy Mazdy MX-5 (160 KM, 0-100 km/h 6,5 s) nie wypada najlepiej. Co więcej, sytuacja nie ulega znaczącej poprawie także powyżej 100 km/h. Lexus RC 200t przyspiesza 0-180 km/h o 3,1 s wolniej niż wspomniane Mini. Dopiero powyżej 180 km/h zaczyna przeganiać Mazdę, ale i tak nie jest w stanie pokonać Coopera S. Granicę 200 km/h osiąga po 29,3 s czyli 3,5 sekundy później niż Mini.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 23 ° C)
Lexus RC 200t F Sport 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h 200 km/h 100-200 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 7,5 s 10,0 s 13,3 s 17,2 s 22,4 s 29,3 s 21,8 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 15,3 s (151,7 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 39,0 m

Chaotyczna momentami praca przekładni, jej skłonność do niepotrzebnego żonglowania biegami i duża masa pojazdu sprawiają, że silnik zużywa też bardzo duże ilości paliwa. W trakcie jazdy prędkościami rzędu 90-100 km/h średnie zużycie paliwa wynosi 10,5 l/100 km. Co ciekawe, jazda na trasie z wyższymi prędkościami, rzędu 160-170 km/h, wyraźnie służy Lexusowi. Skrzynia zaprzestaje wtedy żonglerki biegami i wprowadza silnik na jednostajne, dość niskie obroty, czego efektem jest relatywnie niewielki wzrost zużycia paliwa do przyzwoitych 12,1 l/100 km.

Lexus RC 200t – wnętrze

Na to, że Lexus RC 200t został stworzony przede wszystkim jako wygodne auto do szybkiej jazdy autostradą, wskazuje też jego wnętrze. Kabina jest bardzo dobrze wyciszona, wykonana z wysokiej jakości materiałów (o niebo lepszych niż np. w konkurencyjnych Mercedesach) i tak doskonale złożona, jakby miała wytrzymać kolejne 50 lat bez jakiekolwiek zużycia. Miękkie plastiki pokrywają praktycznie cały kokpit, a wszędzie tam, gdzie go nie ma, użyto przyjemnie uginającej się pod palcami skóry (bordowej lub czarnej). Rozczarowaniem są właściwie tylko plastikowe nakładki imitujące karbon, które nie dość, że sprawiają wrażenie tanich, to na dodatek dość łatwo się rysują.

Wnętrze Lexusa RC 200t F Sport to połączenie luksusowego stylu ze sportowym charakterem. Doskonały montaż, świetne materiały, wzorowa pozycja za kierownicą.

Kierowca powinien za to docenić naprawdę wygodne fotele i leżącą pozycję za kierownicą. Koło kierownicy jak w typowo sportowym samochodzie, ustawione jest prostopadle do podłogi. Miękki podłokietnik znajduje się na dobrze dobranej wysokości i ma szeroki zakres regulacji. Rozczarowuje za to brak dźwigni hamulca ręcznego, którą zastąpiła wciskana stopą wajcha umieszczona po lewej strony kolumny kierowniczej.

Sterowanie dynamicznie brzmiącym, 17-głośnikowym systemem audio Mark Levinson jest łatwe i przypomina obsługę dobrej klasy amplitunera stereo. Gorzej ma się sprawa z obsługą systemu multimedialnego i nawigacji. Dotykowy touchpad potrafi napsuć sporo krwi zanim człowiek nauczy się jego precyzyjnej obsługi. Sama jakość centralnego wyświetlacza też nieco rozczarowuje na tle rozwiązań Audi czy BMW, zwłaszcza pod kątem intensywności barw i rozdzielczości obrazu. Lepszej jakości produkty można dziś znaleźć nawet w autach kompaktowych.

Zobacz: Lexus wypada dobrze w testach zderzeniowych IIHS – dlaczego?

Na tylnej kanapie bez większych wyrzeczeń powinny zmieścić się osoby o wzroście ok. 160-170 cm, a samo zajmowanie tam miejsca ułatwiają elektrycznie cofane przednie fotele. Czynność ta trwa jednak dłuższą chwilę, co potrafi w niektórych sytuacjach irytować. Bagażnik ma teoretycznie pojemność zaledwie 374 litrów, ale jest tak bardzo pakowany, że aż trudno w to uwierzyć.

Lexus RC 200t – prowadzenie i układ kierowniczy

Cechą szczególną Lexusa RC 200t, która wyjątkowo mocno utkwiła w mej pamięci, jest jego wysoka stabilność przy bardzo szybkiej jeździe na wprost. Auto doskonale zachowuje się w trakcie wyjeżdżania z dużą prędkością zza ekranów dźwiękochłonnych czy dużych ciężarówek, będąc niewzruszonym na mocne uderzenia bocznego wiatru. Co prawda aktywne zawieszenie pozwala na wyczuwalne przechyły nadwozia w zakrętach, ale z drugiej strony zapewnia pasażerom wysoki komfort jazdy. Auto potrafi przy tym pokonywać stabilnie nawet szybkie zakręty, ale w ciaśniejszych „winklach” wyraźnie czuć ogromną masą samochodu i jego skłonność do podsterowności. Entuzjaści jazdy poślizgami mogą wyposażyć RC 200t w opcjonalną szperę, umożliwiającą wymuszenie kontrolowanego uślizgu tylnej osi. Lexus nie przepada jednak za takim stylem jazdy, o czym świadczy nawet czasochłonny sposób dezaktywacji ESP. Aby to zrobić, trzeba zupełnie zatrzymać  pojazd, ustawić skrzynię w tryb P i na kilka sekund wcisnąć przycisk ESP Off.

Układ kierowniczy Lexusa RC 200t F Sport w mojej opinii prześciga rozwiązania stosowane obecnie w BMW. Pracuje z wyraźnym oporem i szybko reaguje na każdy ruch kierownicy.

Doskonała jest za to praca układu kierowniczego. Kierownica obraca się z dużym oporem, a każdy, nawet najmniejszy jej ruch, znajduje odzwierciedlenie w zachowaniu auta. Mimo elektrycznego wspomagania, przekładnia daje podobne odczucia jak w rozwiązaniach hydraulicznych. Na dodatek regulacja samej kolumny kierowniczej jest w pełni elektryczna, a jej zakres całkiem szeroki.

Lexus RC 200t – hamulce i droga hamowania

Zwracające na siebie uwagę pomarańczowe zaciski tarcz hamulcowych sugerują wybitne możliwości japońskiego coupe w zakresie skutecznego wytracania prędkości. Nic jednak z tych rzeczy. Lexusa RC 200t wyposażono w dość przeciętnej wielkości tarcze hamulcowe (334 mm z przodu, 310 mm z tyłu), które na tle np. tych z Forda Mustanga GT (380 mm/350 mm) wypadają dość skromnie.

W trakcie redakcyjnych testów nie udało się osiągnąć krótszej drogi hamowania niż 39,0 metrów. Wspomniany Mustang w bardzo podobnych warunkach atmosferycznych i przy wyższej masie własnej był w stanie zatrzymać się po 35 metrach. Różnica kolosalna. Trzeba jednak oddać Lexusowi fakt, że pedał hamulca reaguje szybko i zdecydowanie na polecenia kierowcy.

Lexus RC 200t – dla kogo?

Patrząc na zewnętrzną bryłę Lexusa RC200t oraz jego dane techniczne, można odnieść wrażenie, że to sportowe auto adresowane jest do kierowców, którzy lubią od czasu do czasu wybrać się na tor samochodowy. W mojej ocenie, odbiorcą tego samochodu jest jednak zupełnie inny typ kierowcy. To samochód dla kogoś, kto oczekuje od auta efektownego wyglądu, prestiżowego charakteru i wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Linia nadwozia jest elegancka i rasowa zarazem, a kształt wielu detali, takich jak chociażby reflektorów, przedniego grilla czy progów, niezwykle efektowny. Co prawda imitacje wylotów powietrza w tylnym zderzaku są nieco kiczowate, to jednak piękne alufelgi i pomarańczowe zaciski hamulcowe dobrze pasują do sportowego image’u modelu.

Masywna bryła nadwozia, grube słupki i ogromne połacie blachy zapewniają przy tym podróżnym wysoki poziom bezpieczeństwa. Lexus RC otrzymał bowiem najwyższą ocenę Top Safety Pick + w testach zderzeniowych przeprowadzanych przez wymagający instytut IIHS w Stanach Zjednoczonych. Także cena prezentowanego egzemplarza na poziomie ok. 270 tys. zł wypada atrakcyjnie na tle niemieckich konkurentów. Nie jest to jednak auto do jazdy na torze, nawet sporadycznej. Świetnie odnajdzie jako pojazd dla młodej bizneswomen, prawniczki czy dentystyki. Podkreśli jej status społeczny i dynamiczny styl życia. Ale o wypadach Lexusem RC 200t z kolegami na track daye, po prostu zapomnijcie!

Zobacz: Test Ford Mustang 5.0 V8 GT

Test Lexus RC 200t F Sport

Ocena

80 %
Opinia autora: "Reprezentacyjny, komfortowy, bezpieczny. Przykuwa uwagę dynamicznym wyglądem, zapada w pamięć swym doskonałym wykończeniem. Wyraźnie solidniejszy i trwalszy od niemieckiej konkurencji. Niebywale wygodny w trasie. Doskonale wyposażony. Idealne auto dla mojej kobiety. Ale nie dla mnie. Za ciężki i zbyt mało dynamiczny w prowadzeniu, by zabrać go na tor. Ogromna masa odbija się negatywnie na jego osiągach, zachowaniu w zakrętach i drodze hamowania, a automatyczna skrzynia biegów, wydaje się żyć własnym życiem. Auto z potencjałem, ale nie w tej wersji silnikowej. "
świetna pozycja za kierownicą, tylny napęd z opcjonalną szperą mechaniczną, doskonałe wykończenie i spasowanie wnętrza, dobre wyciszenie kabiny, bardzo wygodne fotele, wysoka stabilność przy dużych prędkościach, konkurencyjna cena, wysoki poziom bezpieczeństwa,
przeciętne osiągi, słaby dźwięk silnika, wysokie zużycie paliwa, powolny automat, zbyt długa droga hamowania, za miękkie zawieszenie, mocno odczuwalna masa samochodu

Cena

290 000 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Lexus
Model:
RC 200t
Rok produkcji:
2016
Cena samochodu:
199 400 zł
Ocena samochodu:
80 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
bd

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
7,5 s
Prędkość maksymalna:
230 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
9,6 l
Zużycie paliwa poza miastem:
5,9 l
Zużycie paliwa średnio:
7,2 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
benzynowy
Położenie silnika:
wzdłużne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
hybrydowy (bezpośredni+pośredni)
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
16
Pojemność silnika:
1998 cm3
Oznaczenie silnika:
8AR-FTS
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
Moc maksymalna:
245 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
245 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
5800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
350 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
1650-4400 obr./min
Skrzynia biegów:
automatyczna
Typ automatycznej skrzyni biegów:
skrzynia automatyczna hydrokinetyczna
Liczba biegów:
8
Rodzaj napędu:
tylny
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
tak

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
coupe
Rozstaw osi:
2730 mm
Długość nadwozia:
4695 mm
Szerokość nadwozia:
1840 mm
Wysokość nadwozia:
1395 mm
Prześwit:
mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
0,28
Masa własna:
1725 kg
Ładowność:
445 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
374 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
l
Pojemność zbiornika paliwa:
66 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze wentylowane
Średnica przednich hamulców:
334 mm
Średnica tylnych hamulców:
310 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne:
wielowahaczowe
Liczba obrotów kierownicy:
2,84
Średnica zawracania:
11,2 m
Opony:

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
14,0 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
10,5 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
12,3 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
2300 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h:
7,5 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
29,3 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
21,8 s
Czas przejazdu 1/4 mili:
15,3 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
39,0 m

7
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
3 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
PiotrDaily DriverJulekMikeIwona Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Piotr
Gość
Piotr

Wrażenia po pierwszym dniu jazdy RC200t miałem podobne do autora tekstu. Miałem wrażenia że przyśpieszenie to z 10sek (lepsze wrażenie daje przyśpieszanie dostawczym doblo maxi 1,4t 120KM). Ale kluczowe jest tutaj słowo „wrażenie”. Drugiego dnia jeżdżenia testówką zacząłem patrzeć na auto troszkę inaczej, częściej patrzeć na licznik i okazało się ze nie jest tak źle jak kilka godzin wcześniej uważałem. Pierwotnie spodziewałem się lepszych wrażeń niż w starej S4 2.2T z podobną mocą (230KM). Jednak różnicą jest klasa i charakter auta. Mega wyciszenie, nieodczuwalna zmiana biegów i komfortowe zawieszenie można powiedzieć ze zabijają jego sportowy wygląd. Bardziej w środku czujemy… Czytaj więcej »

Mike
Gość
Mike

typowe auto dla pozera. Wygląda ale jedzie słabiej niż jakaś tania Fiesta ST czy Golf GTI albo nawet Ocatvia! Ale fakt – wnetrze i wygoda godne klasy wyższej. Mialem podobne odczucia z jazd i dlatego zdecydowałem się Lexusa RC 350 z USA. Silnik o niebo lepszy, mocniejszy i zużywający tyle samo paliwa co RC 200t. I to jest dopiero zaskoczenie

Julek
Gość
Julek

Pełna zgoda. Też wybrałem V6. A autorowi mogę pogratulować obiektywnosci. W końcu ktoś nie słodzi Lexusowi. Wpadać będę tu częściej.

Iwona
Gość
Iwona

wyglada pieknie. odbylam juz jazde testowa i faktycnie silnik nie robi szału ale wnętrze jest przecudne. Do tego niesamowite detale. Bardzo przypadl mi do gustu. Czy coś redaktor wie o wprowadzeniu do oferty silnika V6?Bo w USA moja siostra ma takiego 🙂

Gabi
Gość
Gabi

Przepiekne sa te nowe Lexusy. A ten Rc200 jest chyba najladniejszy. Śliczne zdjecia. Driverze za duzo wymagasz od tego przystojniaka 🙂 ja bylabym zachwycona 🙂