BMW i4 M50 czyli pierwsza elektryczna M-ka?! Potężna, choć wolna!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: BMW · Dodane: 2 czerwca 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Elektryczne BMW i4 w wersji M50 ma osiągać ogromną, choć limitowaną czasowo, moc silnika i mieć duży zasięg przekraczający 500 km. Do tego niskie opory powietrza i pakiet sportowych rozwiązań. Oto pierwsze oficjalne, choć jeszcze niehomologowane dane na temat sportowej wersji BMW i4 M50.

Nowe BMW i4 to w pełni elektryczny model bawarskiego producenta aut, który został stworzony zupełnie od podstaw. Długi rozstaw osi i szeroki rozstaw kół, zoptymalizowana pod względem masy i jednocześnie bardzo sztywna konstrukcja karoserii, charakterystyczne dla tego modelu rozpórki skrętne, a do tego aluminiowa płyta wzmacniająca i rama zawieszenia przedniego trwale połączone z obudową akumulatora wysokonapięciowego. A do tego duży nacisk położony na optymalizację aerodynamiki czego efektem jest współczynnik oporu powietrza Cx na poziomie 0,24. Nieźle, ale więcej kontrowersji wzbudza układ napędowy.

BMW i4 i mocny napęd elektryczny

BMW i4 to przede wszystkim symbol odejścia BMW od spalinowych jednostek napędowych. Zamiast rzędowej szóstki, klasyki gatunku dla bawarskiego producenta, niemieccy inżynierowie skonstruowali napęd BMW eDrive piątej generacji, w skład którego wchodzi zintegrowana jednostka napędowa z silnikiem elektrycznym, elektronika mocy i skrzynia biegów oraz najnowsze ogniwa akumulatorowe. Do tego zintegrowana jednostka ładująca umożliwiająca korzystanie ze stacji szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 200 kW. Dzięki niej w 10 minut można zwiększyć zasięg 140 kilometrów (BMW i4 M50) lub o 164 km w przypadku i4 eDrive40.

W bazowej póki co wersji BMW i4 eDrive40 auto będzie mieć tylny napęd, moc 340 KM i zasięg do 590 km. Z kolei topowa wersja BMW i4 M50 będzie mieć dwa silniki o łącznej mocy 544 KM, napęd na wszystkie koła i zasięg do 510 km. Ciekawie prezentują się osiągi, bo choć przyspieszenie robi wrażenie w obu wersjach, to prędkość maksymalna jak na dzisiejsze standardy i moce obu aut, jest bardzo niska.

Zobacz: Opona Bridgestone Potenza Sport lepsza niż Michelin Pilot Sport 4 S!

BMW i4 M50 może wygenerować moc do 544 KM i 795 Nm momentu obrotowego, ale tylko na ok. 10 sekund. Później dynamika auta spada do odpowiednio 476 KM i 730 Nm. Mimo wszystko przyspieszenie 0-100 km/h w 3,9 sekundy to świetny wynik. Gorzej wygląda kwestia prędkości maksymalnej, bo BMW i4 M50 nie przekroczy 225 km/h. Jeszcze słabsza pod tym kątem jest wersja i4 eDrive40, której prędkość maksymalna to tylko 189 km/h. Za to auto rozpędza się 0-100 km/h w 5,9 sekundy. Żeby nadać więcej emocji w czasie jazdy, BMW skoncentrowało się na stworzeniu sztucznego dźwięku silnika dla wersji i4 M50. Pracę zlecono sztabowi specjalistów na czele z kompozytorem muzyki filmowej Hansem Zimmerem. W ten sposób stworzono narzędzie o nazwie BMW IconicSounds Electric, które umożliwia integrację nowych wariantów dźwiękowych i sztuczne podkręcenie wrażeń akustycznych.

Zobacz: Słyszysz stuki przy gaszeniu silnika? Winna przepustnica, choć stuka dwumasa!

W zakresie podwozia wykonano ogrom pracy. Wśród najważniejszych rozwiązań znalazła się oś przednia z dwuprzegubowymi kolumnami resorującymi, pięciowahaczowa oś tylna,  amortyzatory z tłumieniem zależnym od skoku i zawieszenie pneumatyczne tylnej osi w wyposażeniu standardowym, a w BMW i4 M50 także adaptacyjny układ jezdny M, adaptacyjny sportowy układ kierowniczy, sportowy układ hamulcowy M oraz opcjonalne obręcze kół M ze stopów lekkich w rozmiarze do 20 cali.

Zobacz: Auto elektryczne – jakie przywileje ma na drodze?

Istotny z punktu widzenia prowadzenie jest też opracowany specjalnie do BMW i4, umieszczony płasko i głęboko w podłodze pojazdu akumulator wysokonapięciowy o wyjątkowo niskiej wysokości ogniw wynoszącej 110 milimetrów. Dzięki niemu udało obniżyć środek ciężkości pojazdu o nawet 53 milimetrów w stosunku do BMW serii 3 Limuzyna. Jego pojemność energetyczna to  83,9 kWh (brutto).

Przy tym wszystkim udało się zachować funkcjonalny charakter tego auta. Bagażnik ma pojemność 470 l, a auto posiada w opcji elektrycznie wysuwany i chowany hak holowniczy zdolny pociągnąć przyczepę o maksymalnej dopuszczalnej masie 1600 kg. Do tego szyby o zwiększonej izolacji akustycznej, ogrzewanie postojowe i klimatyzacja postojowa, fotele sportowe i skórzana kierownica sportowa w wyposażeniu standardowym. W opcji są też laserowe reflektorykomunikacja głosowa z unowocześnionym inteligentnym asystentem osobistym BMW i w pełni cyfrowy zespół ekranów złożony z monitora pokładowego o przekątnej 12,3 cala i wyświetlacza centralnego o przekątnej 14,9 cala.

Zobacz: BMW M3 i BMW M4 od teraz z napędem na wszystkie koła xDrive!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności