REKLAMA

Jak często wymieniać rozrząd? Jak dbać o pasek rozrządu?

Autor: Artykuł sponsorowany · Zdjęcia: · Dodane: 1 czerwca 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nie wszystkie samochody spalinowe mają w układzie rozrządu pasek. Cześć z nich opiera się na łańcuchu. Ale w samochodach z paskowym napędem rozrządu bardzo ważna jest jego okresowa wymiana, bo pasek nie daje najczęściej żadnych oznak zużycia. Jeśli dojdzie do jego zerwania, silnik uleganie poważnej awarii. Jeden z ekspertów postanowił przybliżyć Wam ten temat.

To właśnie dzięki rozrządowi napędzany jest wał korbowy, dlatego więc jest niezwykle ważnym elementem, który ma wpływ na działanie jednostki napędowej.  Choć we współczesnych samochodach często zamiast paska rozrządu stosuje się łańcuch, to wielu producentów wciąż je stosuje. Jednak tak jak wiele innych elementów w samochodzie z czasem się on zużywa i wtedy konieczna jest jego wymiana. W tym materiale piszemy o pasku rozrządu oraz o tym, kiedy powinno się go wymienić.

Budowa paska rozrządu

Wprawdzie z pozoru pasek rozrządu to jeden element, można jednak wyróżnić w nim kilka części. Jego grzbiet wykonany jest ze zwykłego kauczuku syntetycznego. Podobnie jak zęby, które mogą mieć różne kształty. Do stworzenia kordu zwykle używa się włókna szklanego. Na same zęby, czyli element, który ma styczność z wałem korbowym, nanosi się także specjalną warstwę ochronną. Do produkcji pasków rozrządu niekiedy stosuje się także kevlar, co jeszcze bardziej podnosi ich trwałość.

Jak często wymieniać pasek rozrządu?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż zależy to od konstrukcji pojazdu, jak i samego paska jak jest w nim zainstalowany. Oczywiście wpływ na trwałość w mniejszym stopniu może mieć też styl jazdy, a nawet warunki atmosferyczne. Jednak każdy producent samochodu podaje okres, po jakim powinno się wymienić pasek rozrządu. Z reguły jest to 60 000 – 150 000 km przebiegu. Choć w niektórych współczesnych modelach samochodów pasek rozrządu może pracować nawet do 200 000 km, zanim potrzebna będzie jego wymiana.

Dlaczego wymiana paska rozrządu jest tak ważna?

Przede wszystkim to dzięki niemu możliwe jest prawidłowe działanie silnika, a więc i samochodu. Źle działający rozrząd może prowadzić do problemów z jednostką napędową, a w przypadku zerwania paska nie będzie możliwa dalsza jazda.

Jak dbać o pasek rozrządu?

Najlepszym sposobem na dbanie o pasek rozrządu jest regularne serwisowanie samochodu. Podczas takiego przeglądu mechanik może sprawdzić stan paska, a także innych elementów rozrządu, takich jak rolki napinające czy pompa wodna. Pomimo że pasek może wyglądać na sprawny zewnętrznie, może on kryć wewnętrzne uszkodzenia, które jest w stanie zdiagnozować tylko doświadczony mechanik.

Zużyty pasek rozrządu – objawy

W przypadku samochodów, gdzie w miejscu paska używa się łańcucha, dużo łatwiej jest odczytać symptomy świadczące o tym, że jego żywotność dobiega końca. Słychać po prostu charakterystyczny dźwięk. W przypadku paska niestety jest inaczej. Dlatego po prostu, jeśli regularnie oddajesz samochód na przegląd, to mechanik powinien zauważyć, że pasek jest mocno zużyty i doradzić jego wymianę.

Wymiana innych podzespołów

Jeśli dochodzi do wymiany paska rozrządu, to często także trzeba wymienić elementy rozrządu. Pompa wody, napinacze czy rolki prowadzące. Wszystkie te części mogą już także być na tyle wyeksploatowane, że warto będzie zamontować nowe. Oczywiście w każdym fachowym warsztacie przy okazji wymiany paska zasugeruje to mechanik.

Pasek rozrządu – ile kosztuje?

Wielu kierowców w momencie, kiedy uszkodzi lub zużyje się im pasek rozrządu, zastanawia się, ile będzie musiało zapłacić na nowy. Na szczęście nie jest to skomplikowany element, dlatego też jego produkcja nie jest szczególnie droga. Jego cena zależy przede wszystkim od modelu samochodu, a zatem i silnika.

Zobacz: Wymiana łańcucha rozrządu w BMW serii 1 E87

Najtańsze paski rozrządu to koszt zwykle kilkudziesięciu złotych, te droższe mogą kosztować powyżej 100 zł. Jeśli zdecydujesz się zlecić wymianę w warsztacie, musisz się liczyć z dodatkowym kosztem, jednak ze względu na prostotę tej czynności nie będzie on wygórowany. Inaczej będzie to wyglądać, jeśli potrzebna będzie wymiana rozrządu. Cena takiej usługi jest dużo wyższa. Musisz liczyć się z wydatkiem przynajmniej 500 zł.

Artykuł sponsorowany

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności