REKLAMA

Ile kosztuje ubezpieczenie OC i AC sportowego auta? Czy jest dużo droższe?

Autor: UBEA.pl · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 3 marca 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Ile kosztuje ubezpieczenie sportowego auta np. typu hot hatch? Czy jest droższe od polisy standardowego modelu samochodu? Oczywiście, bo zakup sportowego samochodu oznacza nie tylko większe koszty eksploatacyjne takiego pojazdu, ale i większe ryzyko jego uszkodzenia. Sprawdzamy, o ile w praktyce wyższa jest cena ubezpieczenia sportowego samochodu w stosunku do słabszych jego wersji.

Poszerza się grupa polskich kierowców, których stać na zakup relatywnie nowego samochodu ze sportowym zacięciem. Wybór takiego auta oznacza jednak nie tylko dość wysoką cenę kupna na pierwotnym lub wtórnym rynku. Pewne znaczenie mogą mieć również koszty związane z wyższymi składkami ubezpieczeniowymi (zwłaszcza autocasco). Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl na naszą prośbę postanowili dla Was sprawdzić, czy zakup sportowego auta skutkuje sporą dopłatą składki za OC i AC.  

Dla jakich samochodów policzono koszt ubezpieczenia OC i AC?

Przykładowa analiza Ubea.pl opiera się na ściśle ustalonych założeniach. Analitycy wspomnianej porównywarki przyjęli, że klientem ubezpieczyciela jest stosunkowo zamożny mieszkaniec Warszawy. Aktualnie liczy on sobie 32 lata, otrzymał prawo jazdy w 2007 r. i spowodował jedyną szkodę komunikacyjną (z OC) 4 lata temu. Ten kawaler, pracujący jako informatyk (programista), w zależności od wariantu analizy użytkuje jedno z następujących aut: 

  1. Wariant 1: Ford Focus IV 1.5 EcoBoost ST-Line hatchback (150 KM/110 kW, 1499 cm³) z 2019 roku (kupiony przez obecnego właściciela jako nowy)
  2. Wariant 2: Ford Focus IV ST 2.3 EcoBoost hatchback (280 KM/206 kW, 2261 cm³) z 2019 roku (kupiony przez obecnego właściciela jako nowy)
  3. Wariant 3: Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition (105 KM/77 kW, 1197 cm³) z 2014 roku (kupiona przez obecnego właściciela jako używana w 2020 r.)
  4. Wariant 4: Skoda Octavia 2.0 TSI RS (220 KM/162 kW, 1984 cm³) z 2014 roku (kupiona przez obecnego właściciela jako używana w 2020 r.)
  5. Wariant 5: Audi TT 2.0 TFSI S tronic (230 KM/169 kW, 1984 cm³) z 2016 roku (kupione przez obecnego właściciela jako używane w 2020 r.)
  6. Wariant 6: Volkswagen Golf VII 2.0 TSI BMT GTI Performance (230 KM/169 kW, 1984 cm³) z 2016 roku (kupiony przez obecnego właściciela jako używany w 2020 r.)

Dobór przykładowych samochodów nie jest oczywiście przypadkowy. Jak nietrudno zauważyć, analitycy Ubea.pl wzięli pod uwagę standardowe i sportowe wersje dwóch popularnych w Polsce aut: Skoda Octavia oraz Ford Focus.

Jeżeli natomiast chodzi o Volkswagena Golfa i Audi TT, to mamy do czynienia z różnymi modelami, które posiadają jednak silnik o identycznej mocy i pojemności skokowej

– wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ile kosztuje OC dla sportowego auta?

Poniższa tabela przedstawia wyniki kalkulacji składek dla polis OC i pakietów OC + AC. Prezentowane wyniki bazują na powyższych założeniach oraz dodatkowych informacjach podanych pod koniec analizy. Warto podkreślić, że eksperci Ubea.pl wzięli pod uwagę najdroższy możliwy wariant ubezpieczenia autocasco (zakładający między innymi serwisową likwidację szkód i minimalny udział własny).

Można uznać, że przykładowego kierowcę stać na wydatek związany z kompleksową ochroną. Wydaje się ona uzasadniona, bo wszystkie analizowane auta są relatywnie nowe i wciąż mają sporą wartość

– tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zobacz: Jak uzyskać zwrot składki z ubezpieczenia OC i AC?

Informacje zaprezentowane w poniższym zestawieniu wskazują, że w przypadku ubezpieczenia OC różnice składki nie są drastyczne. Ten sam warszawski kierowca wybierający sportowe Audi TT (wariant 5) zamiast zwykłej Skody Octavii, zapłaci rocznie tylko o 354 zł więcej. Na taki wynik może mieć wpływ dobra historia ubezpieczeniowa przykładowego warszawiaka.

Warto również odnotować, że dwa samochody posiadające ten sam silnik (Audi TT oraz VW Golf GTI) cechują się niemal identycznym kosztem obowiązkowej polisy OC. To sugeruje, że ubezpieczyciele zwracają dużą uwagę na parametry jednostki napędowej

– dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Roczne różnice ubezpieczenia autocasco bywają bardzo duże

Przykładowy kierowca będzie musiał przygotować się jednak na bardzo wysoką składkę OC + AC dotyczącą dwóch aut: Forda Focusa IV ST 2.3 Ecoboost (koszt: 9034 zł) oraz Audi TT 2.0 TFSI (koszt: 9053 zł). Tak wysoka cena pakietu OC + AC (około trzy razy większa niż wariancie 3) wynika z dużej wartości rynkowej wspomnianych samochodów i maksymalnej ochrony.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę wszystkie analizowane auta i porównamy koszt pakietu OC + AC do ich szacunkowej wartości, to okaże się, że kompleksowe ubezpieczenie rocznie kosztuje 6% – 8% wartości samochodu. Co ciekawe, ten procentowy wynik nie jest wyższy w przypadku wersji Forda Focusa i Skody Octavii ze sportowymi ambicjami

– podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Polisy komunikacyjne: przykładowe koszty ubezpieczenia samochodów sportowych w porównaniu do zwykłych modeli (luty 2020 r.)
Model auta Średnia składka OC Średnia składka OC + AC
Wariant 1: Ford Focus IV 1.5 EcoBoost ST-Line 1 513 zł 5 084 zł
Wariant 2: Ford Focus IV ST 2.3 EcoBoost 1 777 zł 9 034 zł
Wariant 3: Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition 1 454 zł 3 412 zł
Wariant 4: Skoda Octavia 2.0 TSI RS 1 763 zł 6 063 zł
Wariant 5: Audi TT 2.0 TFSI 1 808 zł 9 053 zł
Wariant 6: Volkswagen Golf VII GTI 2.0 TSI BMT 1 783 zł 5 954 zł

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl z 2 marca 2020 r.

Założenia do analizy:

Samochód po raz pierwszy zarejestrowano w marcu roku produkcji. Przebieg całkowity auta wynosi 10000 km x wiek pojazdu w latach (przewidywany roczny przebieg: 10 000 km). Samochód posiada na wyposażeniu GPS, autoalarm oraz immobilizer. Właściciel auta parkuje je w garażu wspólnym (02-643, Warszawa). Kierowca regularnie wykorzystuje samochód w kraju (tylko na potrzeby prywatne). Pojazd nie ma żadnych uszkodzeń. Samochód nie posiada innych użytkowników i współwłaścicieli.

Właściciel auta liczy sobie obecnie 32 lata. Ten kierowca otrzymał prawo jazdy 15 października 2007 r. Ubezpieczony pracuje jako informatyk. Przykładowy klient zakładu ubezpieczeń jest kawalerem i nie posiada dzieci. Kupuje on polisy OC nieprzerwanie od 10 lat. Zniżka z aktualnego ubezpieczenia OC w AXA wynosi 30%. Ostatnia i jedyna szkoda z OC wydarzyła się 4 lata temu. Kierowca do tej pory nie kupował autocasco. Ochrona dotycząca polis OC / OC+AC rozpocznie się 5 marca 2020 r. Kierowca zakupi ubezpieczenie przez Internet (na Ubea.pl) i skorzysta z domyślnych propozycji ubezpieczycieli oraz wszelkich dostępnych promocji. Składka zostanie opłacona jednym przelewem internetowym. Ubezpieczenie AC jest kupowane w najdroższym możliwym wariancie (minimalny udział własny, wycena bez amortyzacji części, wariant serwisowy, zastosowanie oryginalnych części).

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zobacz: Wypożyczenie samochodu zastępczego – zwrot kosztów od ubezpieczyciela

3
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
WojtasapplemanLisu Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Wojtas
Gość
Wojtas

Bardziej liczy się historia powypadkowa i cena samego auta. Za Type-R 2016 rok płaciłem za pakiet 6500 zł a za Golfa GTI 7500 zl. Choć auta w chcieli zakupu miały 2 lata.

appleman
Gość
appleman

a ile kosztuje te auta w zestawieniu? bo to ma pewnie wpływ na cenę AC.

Lisu
Gość
Lisu

Dziwne ze OC jest takie niskie. Zwłaszcza w przypadku Focusa ST.

Aktualności