REKLAMA

Rozciągnięty łańcuch rozrządu – jakie niesie skutki i zagrożenia?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 23 września 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Czym grozi wyciągnięty łańcuch rozrządu? Co może się stać, jeśli nie zostanie wymieniony na czas? Jakie objawy świadczą o tym, że łańcuch jest rozciągnięty? Zweryfikowaliśmy to podczas naprawy rozrządu auta jakie nas odwiedziło w warsztacie. Był to Opel Astra H 1.4.

Utarło się przekonanie, że łańcuch rozrządu to trwalsze i bezpieczniejsze rozwiązanie niż pasek rozrządu. Powodem tego stanu rzeczy są doświadczenia mechaników i kierowców z takimi autami jak chociaż Opel Astra F 1.4, w których pasek potrafił się zerwać znacznie wcześniej niż sugerowały to interwały jego wymiany przewidziane przez producenta. Z kolei łańcuchy rozrządu stosowane w autach z lat 80-90. XX wieku uznawane były za równie trwałe co silniki, w których pracowały i raczej nie wymagały wymiany, chyba ze po 400-500 tys. km. Ale wraz z rozwojem jednostek napędowych i wzrostem stopnia ich wysilenia, łańcuchy zaczęły przysparzać problemów.

Łańcuch rozrządu już nie tak trwały

Problemy z łańcuchami rozrządu zaczęły pojawiać się na dużą skalę wraz z rozwojem downsizingu czyli produkcją małolitrażowych silników z turbodoładowaniem. Duża moc i jeszcze większy moment obrotowy generowane z niewielkiego motoru, w połączeniu z zaawansowanymi układami rozrządów zaczęły przysparzać kłopotów. Zwłaszcza, że łańcuchy stały się cieńsze i delikatniejsze, podobnie jak pozostałe elementy rozrządu. Awarie bardzo często zaczęły być powodowane przez hydrauliczne napinacze łańcucha, które nie wytrzymywały trudów pracy.

Rozciągnięty łańcuch rozrządu to problem, z jakim boryka się m.in. Opel Astra H 1.4 Z14XEP (zdjęcie). Naprawa jest jednak tania. 

W rezultacie problemy z łańcuchem rozrządu zaczęły być tak częste, że wielu producentów zaczęło powracać do pasków rozrządów. Wyjątkowo negatywne opinie dotyczą zwłaszcza pierwszych silników Volkswagena 1.4 TSI opartych na łańcuchu z serii EA111. W silnikach tych, podobnie jak w jednostkach Peugeot/Citroen/BMW 1.6 THP, rozciągnięty łańcuch to typowa usterka. Na szczęście sam łańcuch i jego wymiana nie są zbyt drogie, ale zwlekanie z jego wymianą, jest nierozsądne.

Zobacz: Uszkodzona maglownica Audi – objawy, wymiana i regeneracja

Ale nie tylko silniki turbo miewają problemy z łańcuchem. Wolnossący motor Opla Astry H 1.4 Z14XEP, który trafił do naszego warsztatu kilka dni temu, również miał wyciągnięty łańcuch i nie był to przypadek odosobniony. Niższa jakość wykonania, przyspieszanie na bardzo niskich obrotach i głównie miejska eksploatacja w korkach, nie służą łańcuchowym układom rozrządu.

Rozciągnięty łańcuch – jakie skutki i zagrożenia może powodować?

Rozciągnięty łańcuch rozrządu może dawać różne objawy zużycia. Wśród tych najczęstszych są głośne dźwięki wydobywające się z silnika, przypominające terkotanie lub stukanie, które słyszalne jest przede wszystkim na zimnym silniku. Inne symptomy to nieregularna praca silnika, osłabiona reakcja silnika na wciskanie pedału gazu, wyższe zużycie paliwa oraz często świecąca się kontrolka „check engine” na desce rozdzielczej pojazdu. Utrata mocy i głośno pracujący silnik to nie tylko objawy rozciągniętego łańcucha. To jednocześnie zapowiedź poważnej awarii jakie zbliża się na horyzoncie.

Nowy łańcuch rozrządu kosztuje więcej niż pasek, ale różnica w cenie nie jest duża. Wiele zależy od modelu silnika i marki samochodu.

Wyciągnięty łańcuch ma duży wpływ na działanie innych elementów rozrządu. Uderzając o obudowę lub prowadnicę, doprowadza do ich zniszczenia. Co więcej taki łańcuch może spowodować niewielkie przesunięcie faz rozrządu, co objawia się nierówną pracą silnika, słabą reakcją na dodanie gazu oraz wyższym niż normalnie zużyciem paliwa. W skrajnych przypadkach, kiedy kierowca nie reaguje na symptomy rozciągnięcia się łańcucha, może nastąpić znaczne przestawienie się faz rozrządu a nawet rozpięcie się łańcucha. Efektem w oby przypadkach będzie uszkodzenia silnika.

Luźny łańcuch – wymieniaj, nie czekaj!

Jeśli podczas porannego odpalania silnik głośno pracuje, slyszysz metaliczne stukanie lub terkotanie, nie bagatelizuje tych objawów. Koszt wymiany łańcucha rozrządu zazwyczaj nie jest wysoki. Do popularnego auta kompaktowego z niedużym silnikiem, zestaw części to ok. 300-600 zł bez pompy wody. Do tego trzeba doliczyć koszt robocizny, ale łącznie całkowita cena naprawy rozrządu nie powinna przekroczyć 1000-1400 zł.

Zobacz: Opel Astra H i głośna praca silnika podczas odpalania

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
cacu Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
cacu
Gość
cacu

Dlatego kończę ze spalinowkami i przesaiadam się na elektryczne auto. Za dużo nerwów i napraw

Aktualności