REKLAMA

Wstrzymana produkcja BMW M3 i M4 przez wadliwe panewki!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: BMW · Dodane: 25 października 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Silniki BMW M3 i M4 (G80, G82 i G83) mają wadę techniczną, przez którą wstrzymano produkcję sportowych modeli BMW. Problem stanowią wadliwe panewki, co w przypadku BMW nie jest już czymś zaskakującym. Właściciele innych modeli z serii M, np. M3 E90 uważają je wręcz za element „eksploatacyjny”, który należy profilaktycznie wymienić kupując używany egzemplarz. Tym razem wadliwe są panewki łożysk głównych.

W czasach, gdy rynek motoryzacyjny przechodzi jeden z największych kryzysów w historii, z uwagi na brak półprzewodników niezbędnych do produkcji samochodów, BMW musi wstrzymywać produkcję z uwagi na problemy techniczne. Jakie? Podczas rutynowej kontroli jakości inżynierowie niemieckiej marki wykryli defekty w konstrukcji silnika, a dokładnie ułożyskowaniu jego wału korbowego. Problem dotyczy modeli M3, M4 Coupé i M4 Competition Cabrio (xDrive). Na chwilę obecną zarząd fabryki zadecydował o wstrzymaniu produkcji i dostarczania samochodów do klientów.

Wadliwe panewki w BMW M3 G80/82/83

BMW składa silniki swoich samochodów we własnych fabrykach, ale podobnie jak inne koncerny, zamawia części u podwykonawców, najczęściej z Chin i Azji Wchodniej. Regiony te od lat słyną z bardzo zróżnicowanej jakości produkcji i często się zdarza, że „próbki” części wysyłane do koncernów, różnią się od produktu, jaki finalnie dana marka otrzymuje. Czy w tym przypadku tak było? Nie ma pewności. Ale kontrola jakości w BMW wykazała, że panewki łożysk głównych 6-cylindrowego silnika 3.0 Twin-Turbo mają wadę techniczną i nie mogą być wykorzystane przy montażu silnika.

Gorący TEMAT: Chiptuning a trwałość koła dwumasowego – o ile można podnieść moc silnika?

Przedstawiciele koncernu na chwilę obecną nie są w stanie powiedzieć, kiedy problem zostanie rozwiązany. Niemcy nie chcą pozwolić na to, aby samochody z wadliwymi silnikami trafiły do klientów, dlatego wstrzymano też dostawy gotowych samochodów. Być może koncern próbuje uniknąć po raz kolejny blamażu z wadliwymi panewkami, które zaczynają być swoistą tradycją w modelach z serii M. Wśród użytkowników sportowych modeli BMW panuje zasada, aby w silnikach z serii S profilaktycznie wymienić panewki.

Zobacz: Uciekał BMW 440i przed Policją, sąd nakazał mu sprzedać auto!

Motory te to konstrukcje wysilone, bardzo mocne, a do tego eksploatowane „tak jak przykazano”, co mocno obciąża układ tłokowo-korbowy. Dodatkowo w nowszych modelach BMW wydłużyło interwały wymiany oleju. Dlatego panewki w takich silnikach jak S50B30 (M3 e36), S54B32 (M3 e46, głównie zwłaszcza przedlift) czy S65B40 (M3 E90/92/93) wymienia się profilaktycznie po 80-100 tys. km. Wszystko wskazuje na to, że tradycję tę będzie kontynuować także w BMW M3/M4 z serii „G”.

Zobacz: Wymiana łańcucha rozrządu w BMW serii 1 E87

5
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
2 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Daily DriverbasikvvvKonrad Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
basik
Gość
basik

Problem z panewkami dotyczy tylko silnika BMW R6 czy także silników V8 z serii M?

vvv
Gość
vvv

prośba o źródło artykułu, nigdzie na zagranicznych stronach nie ma takiej informacji

Konrad
Gość
Konrad

Ci co mają BMW M3 czy M5 naprawdę traktuja panewki jako części eksploatacyjne 🙂 no ten typ tak ma. Ale XXI wiek i nadal nie umieją zrobić ich porządnie? No trochę wstyd.

Aktualności