Akumulator z ogniwami ze stałym elektrolitem to kolejny krok mający udoskonalić auta elektryczne. Zalety to m.in. krótszy czas ładowania, znacznie większa żywotność i pojemność. Volkswagen razem z firmą PowerCo przedstawili kolejne wyniki badań nowego typu akumulatorów QuantumScape.
Ogniwa z stałym elektrolitem uznawane są za technologię przyszłości, stanowiąc kolejny ważny krok w rozwoju akumulatorów. Ta technologia gwarantuje większy zasięg, krótszy czas ładowania oraz maksymalne bezpieczeństwo. Firma amerykańska QuantumScape niedawno osiągnęła istotny kamień milowy, który został potwierdzony przez PowerCo: jej ogniwo z stałym elektrolitem znacząco przewyższyło oczekiwania, pomyślnie przechodząc ponad 1000 cykli ładowania. Samochód elektryczny o zasięgu 500-600 kilometrów według WLTP będzie w stanie przejechać ponad pół miliona kilometrów. W trakcie testów, które trwały kilka miesięcy w laboratoriach PowerCo w Salzgitter, ogniwo prawie nie uległo degradacji, utrzymując na końcu testu 95% swojej pierwotnej pojemności. PowerCo, działająca globalnie w ramach Grupy Volkswagen, specjalizuje się w technologii akumulatorów.
Akumulatory ze stałym elektrolitem
Wyniki testów ogniw ze stałym elektrolitem są obiecujące, a potencjał nowych rozwiązań jest ogromny. Po zakończeniu prac powstaną akumulatory, które zapewnią dużą wydajność, szybkie ładowanie i praktycznie nieulegają degradacji. Kluczowym kryterium w normalizowanych procedurach testowych dla nowo opracowanych ogniw akumulatorowych jest ich wytrzymałość. Oczekuje się, że ogniwa przetrwają 700 cykli ładowania, tracąc przy tym nie więcej niż 20% pojemności. Ogniwo QuantumScape ze stałym elektrolitem znacząco przekroczyło te wymagania w ostatnim teście. Akumulator spełnił również inne kryteria testowe, takie jak zdolność szybkiego ładowania, bezpieczeństwo i samorozładowanie.
Wyniki testów przeprowadzonych przez Grupę Volkswagen i PowerCo wyraźnie wskazują, że litowo-metalowe ogniwa QuantumScape ze stałym elektrolitem mogą osiągnąć wyjątkową wydajność. Mimo że prace nad wprowadzeniem tej technologii na rynek są jeszcze przed nami, żaden inny akumulator litowo-metalowy do zastosowań w motoryzacji nie wydaje się charakteryzować tak niewielką degradacją przy porównywalnej liczbie cykli i w podobnych warunkach.
Testowane ogniwo ze stałym elektrolitem składa się z 24 warstw, mając identyczną konstrukcję jak planowana wersja produkcyjna. Kolejnym krokiem w drodze do produkcji seryjnej jest doskonalenie i zwiększanie skali procesów produkcyjnych. Zunifikowane ogniwo opracowane przez PowerCo jest również gotowe do wykorzystania technologii ogniw ze stałym elektrolitem. Grupa Volkswagen jest związana z QuantumScape od 2012 roku, będąc jednym z głównych inwestorów w tym technologicznym startupie.
Zobacz: Tańsza i bardziej ekologiczna produkcja baterii do elektryków Volkswagena
Dodaj komentarz