Kontrolka niskiego ciśnienia oleju – dlaczego się zapala?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 9 grudnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Kontrolka niskiego ciśnienia oleju w silniku zapala się z wielu przyczyn. Najczęściej winny jest niski poziom oleju silnikowego w motorze, ale powód może być zupełnie inny. Jakie są główne przyczyny zapalania się kontrolki ciśnienia oleju?

Uruchamiając silnik normalnym jest, że zapala się kontrolka sygnalizująca niskie ciśnienie w układzie. Praca silnika powoduje bowiem, że ciśnienie oleju w układzie rośnie, co powoduje, że odkształca się membrana czujnika (ciśnienia), która następnie, po osiągnięciu z góry ustalonego ciśnienia, otwiera obwód elektryczny i kontrolka ciśnienia oleju gaśnie. W pojazdach, które wyposażone są w zegarowy wskaźnik, podczas uruchamiania silnika wskazówka szybko przesuwa się z wartości zerowej w pole oznaczone jako właściwe dla normalnej pracy silnika.

Zobacz: Zbyt niskie ciśnienie oleju w silniku – przyczyny i objawy

Dlaczego kontrolka ciśnienia oleju nie gaśnie?

Sygnałem, że w aucie wystąpił problem jest sytuacja, gdy w kilka sekund po uruchomieniu silnika, kontrolka niskiego ciśnienia oleju nie gaśnie lub gdy wskazówka wskaźnika nie osiąga poziomu normalnego ciśnienia. W takiej sytuacji trzeba w pierwszej kolejności wyłączyć silnik (jak najszybciej) i sprawdzić poziom oleju w silniku. Jego braki trzeba oczywiście uzupełnić. Jeśli po wykonaniu dolewki oleju, kontrolka ciśnienia oleju nadal nie gaśnie, przyczyną zaistniałej sytuacji może być:

  1. niesprawny czujnik ciśnienia oleju
  2. uszkodzony przewód pomiędzy sygnalizatorem i czujnikiem
  3. niezalana olejem pompa oleju
  4. zapchany wlot oleju do pompy z miski olejowej
  5. zablokowany w pozycji otwartej zawór przelewowy regulujący ciśnienie oleju w układzie

O problemie z autem może świadczyć nie tylko fakt, że kontrolka ciśnienia nie gaśnie, ale także to, że się ona w ogóle nie zapala w trakcie uruchamiania silnika. Warto wtedy w pierwszej kolejności zweryfikować stan żarówki kontrolki, czujnika ciśnienia oraz przewodu je łączącego.

Zobacz: Przebita opona – czy warto korzystać z zestawu naprawczego?

W zależności od konstrukcji silnika odmienne są sposoby mocowania do niego filtra oleju. W niektórych jednostkach napędowych filtr umieszczony jest w takiej płaszczyźnie, że olej może spływać z niego podczas postoju (gdy silnik nie pracuje). Przypadek taki pokazano na poniższym schemacie, na którym filtr oleju jest przykręcony do silnika w płaszczyźnie poziomej.

schemat obiegu oleju w silniku

Fot. Schemat obiegu oleju w silniku.  Źródło: Filtron

Co więcej znajduje się on ponad poziomem oleju w misce olejowej. W rezultacie napełnienie filtra i układu olejem trwa do 5 sekund o ile oczywiście nie zakłócają tego procesu zewnętrzne czynniki (np. niska temperatura powietrza). W tym czasie wskaźnik ciśnienia oleju będzie zgłaszał jego niskie wartości.

Zobacz: Migająca kontrolka hamulca ręcznego – przyczyny awarii

Aby rozwiązać ten problem, inżynierowie opracowali filtry posiadające wewnętrzny zawór przeciwzwrotny zapobiegający cofaniu się oleju. Kiedy silnik nie pracuje, zawór ten zapobiega ściekaniu oleju z filtra, co w rezultacie skraca czas pracy jednostki napędowej z niskim ciśnieniem oleju w chwili i tuż po odpaleniu silnika. Zawór ten to zazwyczaj gumowa uszczelka, którą można zobaczyć przez otwory w pokrywie filtra (np. w filtrach oleju marki Filtron).

Kontrolka ciśnienia oleju miga

W niektórych warunkach kontrolka ciśnienia oleju silnikowego może na przemian gasnąć i zapalać się. Jeśli tego typu objawy pojawiają się w trakcie gwałtownych zmian kierunku jazdy (ostre zakręty następujące szybko po sobie) lub w trakcie gwałtownego hamowania lub przyspieszania, to ich powodem jest niski poziom oleju w misce olejowej. Siły odśrodkowe jakie działają na całe auto, w tym także na olej powodują, że odpływa on od przewodu ssącego i pompa zaciąga powietrze. W takich wypadkach trzeba natychmiast uzupełnić olej.

Reasumując, obserwacja kontrolki ciśnienia oleju silnikowego jest niezwykle ważna, dla zachowania jednostki napędowej w dobrym stanie technicznym. Wszelkie ubytki oleju powinny być natychmiast uzupełniane, a od szybkości z jaką kierowca dostrzeże problemy ze zbyt niskim ciśnieniem oleju w układzie zależy kondycja silnika jego auta. Więcej na temat przyczyn niskiego ciśnienia oleju silnikowego przeczytacie tutaj.

Jeśli  szukasz oryginalnych czujników ciśnienia, zaworów przelewowych i innych części do swojego auta w dobrej cenie, bądź tzw. oryginalnych zamienników to przeczytaj poniższy artykuł, który pomoże znaleźć Ci właściwe części w sensownej cenie:

Zobacz: Dobre zamienniki i oryginalne części samochodowe – gdzie kupić?

14
Dodaj komentarz

avatar
7 Comment threads
7 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
12 Comment authors
MariiszAdrianPawełTomekAndrzej Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Mariisz
Gość
Mariisz

Witam. Ja mianowicie od jakiegoś czasu mam w Audi A4 b5 tdi 1996r następujący problem.. : jeżeli odłącze wtyczkę od czujnika jedno pinowego ciśnienia oleju to na desce nie zapala mi się brak ciśnienia (kontrolka) (oczywiście na włączonym silniku). Myślę że powinna się zaswiecić. Robiłem nawet test na zgaszonym silniku – odlaczalem wtyczkę od czujnika ciśnienia i dopiero odpalałem auto.. I dalej nic nie zaczyna mnie ostrzega o niskim ciśnieniu. Czyli jak śmiem twierdzić to chyba jest coś nie tak. Miał ktoś podobny problem? Mój mail: marian163@wp.pl. Z góry dzięki i pozdrawiam

Paweł
Gość
Paweł

Mam autobus Scania od dłuższego czasu kontrolka ciśnienia olej zaczola sobie pomrowigac. Jadąc pod gure było wszystko ok wyjeżdżając na prostą zmieniając bieg zaczyna mrugać parę sekund teraz po wymianie oleju filtra zaczyna robić to na prostych odcinkach czy ktoś wie o o chodzi

Adrian
Gość
Adrian

Witam. Podłączam się do pytania. Jeżdżę caravella i mam podobne objawy.

Andrzej
Gość
Andrzej

Bardzo mi przykro Janusze ale większość tych objawów które opisujecie to skrajne zużycie układu korbowo tłokowego w autach z przebiegiem 150 tyś. od turasa które tak naprawdę mają po 500 – 600

Leszek
Gość
Leszek

A ja mam audi a4b5 94r 1.6 adp kontrolka oleju zapala się po dodaniu gazu pow 1500 obr/min poduszczam gaz obroty wracają na 1000 i wszystko ok po czym odłączony czujnik oleju wkręcony manometr pokazuje ciśnienie do 4 ten przy filtrze smarowanie super drugiego czujnika niema to auto i jak obroty wrócą na 1000 lampka gaśnie jak by obroty wzrastają ładowanie wzrasta lampka sie zapala obroty maleją ładowanie spada lampka gaśnie po minucie jakieś czary mary czy co?

Tomek
Gość
Tomek

Witam dokładnie mam takie same objawy, zlokalizowałeś może przyczynę?

Marc
Gość
Marc

Mam problem z kontrolka oleju …po dolaniu oleju kontrolka cały czas się pali i silnik pracuje nierówno

Aktualności