Auto, w którym każde koło jest zintegrowane z hamulcami – oto nowy pomysł przedstawiony przez firmę Continental. W jakich samochodach ma pojawić się takie rozwiązanie? Jakie korzyści niesie za sobą taka koncepcja?
Continental to nie tylko producent opon, ale także globalny koncern opracowujący szereg nowych rozwiązań dla przemysłu samochodowego. Ostatnio przedstawił on swój najnowszy pomysł, w ramach którego koło samochodu ma być zintegrowane z hamulcami. Określane mianem New Wheel Concept powstało ono z myślą o zwiększeniu skuteczności hamowania przy jednoczesnym zmniejszeniu masy oraz poprawieniu chłodzenia w małych i średnich samochodach z napędem elektrycznym.
Nowy pomysł na koło samochodu
Podstawową ideą pomysłu New Wheel Concept jest zespolenie elementów układu hamulcowego z felgą auta złożoną z kilku segmentów. Prototypowe koło Continental zbudowane jest z dwóch części: zewnętrznego pierścienia, do którego przymocowany jest pięcioramienny element nośny przypominający gwiazdę, który pełni rolę szprych. Jest on połączony z osią i przykręconej bezpośrednio do niego tarczy hamulcowej. Ta ostatnia nie jest jednak tutaj klasyczną tarczą w kształcie dysku.
W rozwiązaniu tym zacisk hamulcowy mocowany do piasty nie obejmuje tarczy hamulcowej po obwodzie, ale od wewnątrz. Dzięki temu zwiększono średnicę tarczy, zapewniając tym samym większą skuteczność hamowania przy użyciu niewielkiej siły, a w rezultacie krótszą drogą hamowania.
,,Elektromobilność wymaga nowych rozwiązań również w zakresie technologii hamowania. W przypadku aut elektrycznych stosowanie tradycyjnych hamulców nie jest zbyt efektywne. Koncepcja New Wheel spełnia wszystkie wymagania tego typu pojazdów”
– powiedział Matthias Matic, Kierownik Pionu Hydraulicznych Układów Hamulcowych Continental.
Idealna harmonia – materiał i konstrukcja
Konstrukcja koła New Wheel Concept zbudowana jest w oparciu o specjalnie opracowany stop aluminiowy. ?Materiał jakim jest aluminium ma dwie, bardzo ważne zalety – jest lekkie i skutecznie odprowadza ciepło. W rezultacie rozgrzane tarcze hamulcowe szybciej stygną, obniżając ryzyko ich przegrzania. Zastosowany stop jest także niezwykle wytrzymały. Wyniki wstępnych testów praktycznych Continental pokazały, że w przeciwieństwie do tarcz żeliwnych, tarcza New Wheel Concept nie ulega zużyciu i korozji. Zaletą tej koncepcji są też niższe koszty eksploatacji – zużycie elementów układu hamulcowego w tym systemie ogranicza się do samych klocków.
Również ewentualna wymiana kół czy tarcz będzie przebiegać łatwiej. Mojej osobiste wątpliwości budzi jednak fakt, że szybkość z jaką nagrzewa się się aluminium raczej uniemożliwi wykorzystanie tego rozwiązania w samochodach o sportowym charakterze. Jeśli tarcze te wytrzymałyby chociaż dwa okrążenia toru Łodź, to byłbym naprawdę zdumiony. Być może będzie można to sprawdzić, bowiem koncepcyjne koło Continental zostało oficjalnie zaprezentowane na targach IAA Cars we Frankfurcie nad Menem.
Zobacz: Kiedy najlepiej wymienić opony na zimowe?
Dodaj komentarz