REKLAMA

Miernik, który wykryje brak filtra DPF na przeglądzie technicznym

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Mahle · Dodane: 19 kwietnia 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Urządzenie wykrywające brak filtra cząstek stałych DPF albo zaworu EGR na przeglądzie technicznym? Tak, być może także w Polsce. Mahle Emission Pro PMU 400 to miernik, który stosują na Zachodzie Stacje Kontroli Pojazdów (SKP), aby wykryć, czy filtr DPF nie został np. wycięty, albo czy działa w sposób prawidłowy.

Zapchany filtr DPF to spory problem dla właściciela samochodu z silnikiem Diesla. Teoretycznie są dwa rozwiązania – wymiana filtra na nowy, albo czyszczenie filtra DPF. Niestety zakup nowego DPF jest bardzo kosztowny (4-10 tys. zł), dlatego wiele osób decyduje się na znacznie tańsze, ale bardzo skuteczne czyszczenie DPF. Sęk w tym, że zapychający się filtr to najczęściej efekt usterki układu zasilania paliwem lub turbodoładowania. Jeśli usterka ta nie zostanie wyeliminowana, to zarówno zakup nowego filtra DPF, jak i jego czyszczenie nie rozwiążą przyczyny zapychającego się DFP, a usterka powróci. Dlatego część kierowców usuwa filtr DPF nie szukając przyczyny jego zapchania, których usunięcie oznaczałoby dodatkowe koszty, na które ich nie stać. Jednak usunięcie DFP to działanie nielegalne i od dłuższego czasu ścigane w Polsce z urzędu (więcej o tym tutaj).

Miernik, który wykryje brak filtra DPF czy zaworu EGR

Stacje Kontroli Pojazdów działające na Zachodzie Europy, mają od kilku lat nowe narzędzie, pozwalające wykryć nielegalnie usunięty filtr DPF. Mahle Emission PRO PMU 400 to urządzenie wykorzystujące do pomiarów metodę CPC (Condensation Particle Counter) opartą o zjawisko kondensacji. Precyzja wykonywanych pomiarów jest tak duża, że miernik stosowany jest m.in. przy homologacji pojazdów i określaniu norm emisji spalin jakie one spełniają. Dotychczas stosowane na rynku warsztatowym i SKP dymomierze nie potrafią wykryć cząstek o rozmiarach 2,5 i 10 mikronów, mających toksyczny wpływ na organizmy żywe (cząstki niespalonego węgla, związki azotu i siarki, metali oraz różnego rodzaju węglowodany). Co ciekawe, miernik Mahle standardowo potrafi zliczyć 50% cząstek o wielkości 23 nm. W przyszłości rozmiar cząstek rozpoznawanych w 50% może zostać obniżony aż do 10 nm, dzięki czemu możłiwy będzie pomiar cząstek stałych w silnikach spalinowych wyposażonych w filtr GPF.

Miernik Mahle MAHLE Emission PRO PMU 400 może wykryć brak filtra DPF czy zaślepienie zaworu EGR. 

Jak zapewnia producent urządzenia, Mahle Emission PRO PMU 400 umożliwia wykrycie niezgodnych z homologacją, a szkodliwych dla środowiska, przeróbek układu wydechowego takich jak wycięcie filtra DPF, modyfikacja zaworu EGR, zmiana oprogramowania ECU (potocznie nazywana chiptuningiem) oraz określenie, czy dany pojazd spełnia normę Euro 5, 6 ,7. Aktualnie, korzystając z obecnych na stacjach SKP dymomierzy, nie jest możliwe wykrycie tego typu usterek i przeróbek.

Zobacz: Czyszczenie DPF – jakie są metody na zapchany filtr cząstek stałych?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności