Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio produkowana jest w zakładach w Cassino we Włoszech. Jej silnik jest natomiast wytwarzany w Termoli. O tym, że Giulia Quadrifoglio to model przełomowy dla włoskiego producenta świadczą nie tylko jej świetne osiągi, ale właśnie sposób jej produkcji oraz technologie jakie są do tego niezbędne. To naprawdę niezwykły proces!
Alfa Romeo Giulia w wersji Quadrifoglio chwyciła mnie za serce. Stworzona w oparciu o najnowsze technologie, zachwyca klasycznym układem napędowym, idealnym rozłożoną masą pomiędzy osiami oraz fantastycznie brzmiącym silnikiem V6 BiTurbo o mocy aż 510 KM. Umieszczony z przodu motor, jak przystało na prawdziwy, sportowy samochód, napędza tylne koła poprzez manualną skrzynię biegów ZF (dostępny jest też automat tej samej firmy). Jednak tylko dzięki nowoczesnym technikom produkcji udało się zaadaptować do tego auta tak wiele rozwiązań mających wpływ na fenomenalne wrażenie z jazdy nową Giulią.
Zobacz: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio jednak na oponach Pirelli a nie Goodyear!
Siłą Giulii jest m.in. jej niska masa. Przyczyniły się do tego m.in. aluminiowe hamulce, drzwi, zawieszenie, błotniki a nawet bloki silników (także diesli). Ponadto w Quadrifoglio z włókna węglowego wykonano dach samochodu, pokrywę silnika, wysuwany przedni splitter, tylny dyfuzor i elementy boczne spoilerów progowych. Jej masa może dodatkowo zostać obniżona, jeśli klient zdecyduje się na zakup opcjonalnych, ceramicznych tarcz hamulcowych czy kapitalnych (miałem okazję sprawdzić osobiście) foteli kubełkowych Sparco wykonanych z włókna węglowego. Zastosowanie takich materiałów w samochodzie jest zadaniem niezwykle trudnym, co podkreśla nam szef spawalni w Cassiono, Massimo Almonti.
„Musieliśmy stawić czoła nowym wyzwaniom, takim jak łączenie spawów lekkiego aluminium między sobą, a także z częściami ze stali, co do tej pory wydawało się niemożliwe w tradycyjnym sposobie spawania punktowego. Musieliśmy w tym celu sięgnąć po innowacyjne technologie. W przypadku drzwi było to spawanie z lutowaniem laserowym – metodę tę stosowano do tej pory tylko w dwóch przypadkach na świecie”
Silnik BiTurbo 2.9 V6 Alfy Romeo o mocy 510 KM!
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio to jednak nie tylko ultra lekkie materiały, ale przede wszystkim silnik produkowany w zakładach w Termoli. Jego opracowaniem technicznym zajęły się zakłady Alfy Romeo i Maserati, ale wykonany został na bazie doświadczeń zaczerpniętych z Ferrari. Co ważne, wszystkie czynności związane z montażem około 1800 komponentów, a także sporą część obróbek wykonuje ręcznie personel składający się z 60 osób! Warunki w jakich montowany jest silnik są ściśle narzucone i kontrolowane. W trakcie każdej zmiany powstaje zaledwie siedem, czasem osiem silników! Każdy z nich wymaga bowiem drobiazgowej kontroli i przeprowadzenia szeregu prób, sprawdzających ich działanie.
Zobacz: Volvo S60 Polestar – sportowy sedan wyższej klasy
Podwójnie doładowany motor 2.9 V6 BiTurbo generuje moc aż 176 KM z jednego litra pojemności skokowej. Ta wykonana w całości z aluminium jednostka napędowa charakteryzuje się bezpośrednim wtryskiem paliwa, ciśnieniem wtrysku na poziomie 200 barów oraz dwoma turbosprężarkami IHI typu single scroll wspomaganymi przez dwa intercoolery. W rezultacie silnik zachwyca nie tyko wysoką mocą 510 KM, ale także ogromnym momentem obrotowym. Jego 600 Nm dostępne jest od 2500 do 5500 obr./min. a to przekłada się na świetne osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje Giulii QV zaledwie 3,9 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 307 km/h.
Fabryka Alfy Romeo w Cassino we Włoszech
Luigi Galante, człowiek odpowiedzialny za zakłady Premium Brand w rejonie EMEA, który czuje się ojcem fabryki w Cassino, jest niezwykle z niej dumny. Uważa ja za syntezę wiedzy konstrukcyjnej FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Jest szczególnie zachwycony m.in. z lakiernią opracowaną na potrzeby produkcji Giulii, która według niego jest najlepszą tego typu konstrukcją na świecie. Sama fabryka to z kolei przykład jak nowoczesne technologie mogą ograniczyć negatywne skutki produkcji samochodów.
Zobacz: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio pobiła rekord toru Nurburgring!
Aby ograniczyć ogromne zużycie wody jest ona wielokrotnie wykorzystywana, a w lakierni zastąpiono ją filtrami suchymi. Koło zakładu budowany jest dodatkowo sztuczny zbiornik na tzw. deszczówkę, która oczyszczona naturalnymi metodami (tzw. fito-oczyszczanie) zostanie wykorzystana w fabryce. Odpady powstałe przy produkcji Alfy Romeo Giulii są wykorzystywane ponownie lub odsyłane do innych firm, które mogą znaleźć dla nich zastosowanie. Energię elektryczną zakład pozyskuje ze źródeł odnawialnych, a przy tym stara się odzyskiwać także energię termiczną. Wszystko to sprawia, że Alfa Romeo zyskała nie tylko niesamowite auto, ale przede wszystkim nowe narzędzie do tworzenia jeszcze lepszych samochodów, których produkcja będzie jeszcze mniej obciążać środowisko.
Zobacz: Alfa Romeo Giulia Veloce – świetne osiągi i napęd 4×4
Alfa się odradza! Też jestem zakochany w tej Giulii!! Tylny naped i gigantyczna moc, a do tego szpera i ten dźwięk!!!!!!!!!