Jak zwiększyć zasięg auta elektrycznego? To jeden z głównych problemów samochodów bezemisyjnych. Ford pracuje nad rozwiązaniami, które mają ograniczyć jeden z najbardziej energochłonnych elementów auta czyli ogrzewanie wnętrza i baterii. Oto najnowsze jego pomysły.
Jakie jest najbardziej energooszczędne rozwiązanie do utrzymania ciepła? Pytanie to nurtuje wiele osób z powodu rosnących kosztów ogrzewania domów. Inżynierowie Forda otrzymali zadanie znalezienia odpowiedzi w ramach projektu, który miał na celu zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
Ogrzewania elektryka – jak je usprawnić?
Obecnie ogrzewanie wnętrza elektrycznych modeli polega na wdmuchiwaniu ciepłego powietrza przez nawiewy klimatyzacji. Alternatywnym rozwiązaniem może być ogrzewanie powierzchni elementów kabiny, które pasażerowie dotykają lub panele, które oddają ciepło w kierunku kierowcy i pasażerów, co jest bardziej energooszczędne.
Zarówno rozwiązanie z wdmuchiwanym ciepłym powietrzem, jak i z ogrzewaniem powierzchniowym wymagają zasilania z akumulatora. Jednakże, inżynierowie Forda odkryli, że zastosowanie powierzchni grzewczych może obniżyć zużycie energii na ogrzewanie kabiny o 13% w porównaniu z użyciem standardowej klimatyzacji, co może wydłużyć zasięg samochodu elektrycznego o 5% przy standardowym naładowaniu. To może stanowić istotną różnicę, przekładającą się na setki dodatkowych kilometrów przejeżdżanych rocznie. Markus Espig, inżynier systemów z Centrum Badań i Innowacji Forda w Europie, zwraca uwagę na to, że
Jeśli w chłodny dzień drzwi lub okna są otwarte, temperatura wewnątrz pojazdu spada. Dotyczy to zwłaszcza samochodów dostawczych, ponieważ kierowcy często wydają towar i ciepło uzyskiwane przez system klimatyzacji jest szybciej tracone, natomiast ogrzewane powierzchnie pozostają dłużej ciepłe. Zmniejszenie zużycia energii nie tylko poprawia zasięg, ale także obniża koszty i przyczynia się do bardziej zrównoważonego sposobu podróżowania.
Badania były przeprowadzone w ramach projektu Connected Electric Vehicle Optimised for Life, Value, Efficiency and Range (CEVOLVER), realizowanego przez Komisję Europejską od października 2018 r. do października 2022 r.2 Projekt ten miał na celu dostarczenie informacji o budowie nowych samochodów elektrycznych oraz wspieranie procesu aktualizacji oprogramowania dla już istniejących. Wyniki testów dotyczących sterowania ogrzewaniem zostały wykorzystane przez Forda przy projektowaniu przyszłych modeli. Ford planuje sprzedawać w Europie 600 tys. pojazdów elektrycznych rocznie do 2026 roku, co przyczyni się do osiągnięcia globalnego celu produkcji ponad 2 mln pojazdów elektrycznych rocznie w tym samym czasie.
Elementy podgrzewane zwiększają zasięg elektryka?
Podczas testu inżynierowie wyposażyli w pełni elektrycznego Forda E-Transita w podgrzewane podłokietniki, dywaniki podłogowe, panele drzwiowe, osłony przeciwsłoneczne i panel pod kierownicą. Test uwzględniał dostawy paczek, towarów specjalnych oraz jednodniową pracę rzemieślnika, świadczącego usługi w promieniu 350 km i odbywał się na drogach w Kolonii oraz jej okolicach w Niemczech.
Zobacz: Ford zwalnia tysiące pracowników w Europie i przenosi produkcję do USA
Wyniki wykazały, że zmiany pogody, ruchu i warunków drogowych mogą wpływać na zasięg. Włączenie tych danych do kalkulatora zasięgu mogłoby pomóc w dokładniejszym przewidywaniu zasięgu w czasie rzeczywistym.
Zwiększenie zasięgu elektrycznego auta
Inżynierowie testowali również inne rozwiązania, takie jak wymiennik ciepła, który odzyskuje ciepło zbędne i wykorzystuje je do ogrzewania kabiny i/lub akumulatora, system chłodzenia akumulatora umożliwiający efektywne chłodzenie i wstępne klimatyzowanie zestawu akumulatorów, eco-routing, który oblicza optymalną trasę, w tym przystanki na ładowanie, oraz inteligentne szybkie ładowanie, które wstępnie schładza lub podgrzewa akumulator przed następnym szybkim ładowaniem. Funkcja kontroli temperatury układu napędowego utrzymuje jego elementy w temperaturze najbardziej optymalnej z punktu widzenia sprawności energetycznej.
Ford przeprowadził badania dotyczące możliwości zmniejszenia zużycia energii w pojazdach elektrycznych, w tym poprzez zastosowanie energooszczędnego oświetlenia wewnętrznego oraz pompę ciepła z wtryskiem pary wodnej. Te zaawansowane rozwiązania energooszczędne pojawią się w przyszłych modelach elektrycznych Forda, w tym w pełni elektrycznym Fordzie E-Transit Custom, i są również wynikiem badań prowadzonych w ramach projektu CEVOLVER.
Zobacz: Elektryczny Ford Mustang Mach-e: jaki jest jego maksymalny zasięg?
Dodaj komentarz