Nie wszyscy wiedzą, że Opel Astra K 1.4 Turbo ma koło dwumasowe. Choć auto ma silnik benzynowy, to zamiast klasycznego koła zamachowego jest tutaj słynna dwumasa. Ile kosztuje wymiana koła dwumasowego w Oplu Astrze? Całkiem sporo.
W tym tygodniu do naszego warsztatu zawitało wiele ciekawych aut, ale jedno wyróżniało się na ich tle pod kątem mechanicznym. Opel Astra K z silnikiem 1.4 Turbo 125 KM to samochód, będący dobrym przykładem downsizingu oraz kosztów, jaki on generuje. Niestety, wraz z upływem czasu ich właściciele odkrywają je stopniowo jeden po drugim.
Silnik Opel 1.4 Turbo B14XF
Opel Astra K to auto bardzo udane pod kątem eksploatacyjnym. Dobrze się prowadzi, jest dynamiczne i oszczędne. Ale silnik 1.4 Turbo B14XFL ma pewne bolączki. Jednym z nim jest dwumasowe koło zamachowe, które zastosowano dla redukcji drgań w układzie z uwagi na duży moment obrotowy silnika uzyskiwany przy niskich obrotach jednostki napędowej. I choć silnik ten ma znacznie poważniejsze wady, to koło dwumasowe niestety też generuje dodatkowo koszty.
Zobacz: Regeneracja koła dwumasowego – warto? Ile kosztuje i na czym polega?
Koło dwumasowe przez lata były koszmarem dla właścicieli diesli. Ale odkąd na rynku zaczęły pojawiać się małe silniki benzynowe z turbodoładowaniem, dwumasa zaczęła trafiać również i do nich. Opel Astra K jest jednym z takich aut. Co ciekawe, nie ma też specjalnej różnicy w kosztach takiej dwumasy w porównaniu do kół z silników Diesla.
Koło dwumasowe kosztuje ok. 1300 zł, ale przy jego wymianie zaleca się też wymienić od razu sprzęgło wraz dociskiem to oznacza kolejne 900-1500 zł w zależności od modelu (są różne średnice tarcz, śrub montażowych itd.). W rezultacie same części kosztują ok. 3000 zł, a do tego trzeba doliczyć koszt robocizny. Wymiana sprzęgła wraz z dwumasą kosztuje obecnie 750-1000 zł.
Wymiana koła dwumasowego w Oplu Astrze 1.4 Turbo
Jak zatem widać, wymiana koła dwumasowego w takim aucie jak Opel Astra K wcale nie należy do najtańszych. Dawniej w silnikach wolnossących sprzęgło kosztowało ok. 1000-1200 zł, a teraz należy doliczyć jeszcze wymianę dwumasy. Zawsze jednak pozostaje regeneracja koła dwumasowego. I choć proces ten ma wielu przeciwników, to trzeba pamiętać o tym, że obecnie są fachowcy, którzy mają technikę tej naprawy opanowaną na bardzo wysokim poziomie. A różnica w kosztach jest spora.
Zobacz: Chiptuning a trwałość koła dwumasowego – o ile można podnieść moc silnika?
Jakiej marki dwumasę polecacie do Astry? Luk? Sachs? Coś wie, która firma robi je na pierwszy montaż?
Dawno temu, jakieś 12 lat, kupiłem zestaw Sachs do 1.9 CDTI. I na dwumasie albo sprzęgle były oznaczenia LUK. A to wszystko w oryginalnie zapakowanych pudłach Sachs. Tak że tego – globalizacja produkcji 🙂
Tak, jak najbardziej to się zdarza. Dokładnie to samo widzimy na zestawach dwumas do np. BMW e90 320d.
Pierwsze słyszę żeby benzyna miała dwumasę 😀 skąd wy się urwaliście 😀 to tylko diesel ma
Przeciez silnik 1.4 Turbo Opla to bardzo udany silnik. Co Wy od niego chcecie?
To zależy o której generacji silnika mówisz. Wbrew pozorom, na rynku są co najmniej dwie generacje silnika 1.4 Turbo od Opla, które mają zupełnie inną budową, choć pozornie wydają się tymi samymi jednostkami napędowymi. I jedna z nich ma poważną wadę konstrukcyjną.
W Astrze K był stosowany silnik „LE2” o mocach 125 i 150 KM. Jeśli od początku pracował na Dexos 1 Gen. 2, to nie powinien wykazywać problemów związanych z zapłonem LSPI i wynikających z niego podatności na uszkodzenia tłoków. Uważałbym na silniki z pierwszych lat produkcji, z przebiegami kręconymi na olejach Dexos 2 lanych bezmyślnie przez ASO tak do ok. 2017 r.
Tak, ale tłoki to tylko jeden z problemów. Jest jeszcze inny, dużo gorszy czyli wał. niebawem opiszemy to dokładnie.
Czy chodzi o problem w wersjach z manualną skrzynią biegów? Panewka główna wału korbowego? Słyszałem o takich przypadkach – 6 lat temu w ASO. Byłem wówczas ze swoją Insignią 2.0T (silnik LTG) w której przez rok nie udało się zdiagnozować problemu. Finalnie okazał się nim luz osiowy wału korbowego – wytłuczona panewka – wada materiałowa. Silnik wymieniony na gwarancji! Usłyszałem, że moja przypadłość pomogła im w diagnozie podobnych przypadków w Astrach. Nie objawiało się to w wersjach z automatycznymi skrzyniami, a takich aut jeździły w moich okolicach setki, i to zarzynanych (car-sharing). Jak objawił się mój problem? Przy zakrętach w… Czytaj więcej »
Widzę, że mam do czynienia naprawdę ze znawcą tematu 🙂 Tak Trooper, dokładnie ten problem!
No wiesz, o momentach z pedałem sprzęgła w podłodze człowiek szybko nie zapomina 😉 Objawy miałem już po 20 tys. km! Wymieniono kpl. sprzęgło z dwumasą – bez rezultatu. Po roku i kolejnych 20 tys. km wzięli się na serio do roboty i odnaleźli ten luz na wale. Co mnie zaskakuje, to silnik naprawdę pięknie chodził bez żadnych objawów. Auto po 3 latach posżło dalej z przebiegiem 60 tys. km, z tego 40 tys. km sprzęgła i 20 tys. silnika – jeździ do dzisiaj prawie 6 lat bezproblemowo, mam kontakt z użytkownikiem. Ja sam przesiadłem się w połowie 2018 na… Czytaj więcej »