REKLAMA

Zużyte akumulatory elektrycznych aut Kia jako magazyny energii

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: KIA · Dodane: 8 września 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Zużyte akumulatory elektrycznych modeli Kia będą miały drugie życie. Koreańska marka wraz ze start-upem encore | DB zamierza wykorzystać je jako banki energii. Pozwoli znaleźć to zastosowanie zużytym akumulatorom. Te, które nie będą się do tego nadawać będą poddane recyklingowi.

Kia Europe potwierdziła, że ma plan ponownego wykorzystania zużytych akumulatorów wymontowanych z samochodów elektrycznych. W ramach programu Second Life będą one stanowić magazyny energii. W tym celu Kia nawiązała współpracę ze start-up’em encore, którego twórcą jest Deutsche Bahn (DB Bahnbau Gruppe). Otrzymuje on pakiety akumulatorów z samochodów elektrycznych z całej Europy i konstruuje oraz rozprowadza gotowe systemy magazynowania energii. Zestawy akumulatorów z aut elektrycznych są demontowane do poziomu pojedynczego modułu i poddawane szczegółowym testom diagnostycznym. Poprawnie działające moduły są następnie wykorzystywane w nowych systemach magazynowania energii lub poddawane recyklingowi, w zależności od ich pozostałej pojemności.

Kia zamieni akumulatory na banki energii

Jak pierwszy dostawca z sektoru mobilności, który nawiązał współpracę ze start-up’em encore | DB,  Kia Europe wraz partnerem zaprezentowali prototypowy zestaw akumulatorów w kampusie EUREF w Berlinie, wykonany w całości z używanych modułów akumulatorowych wymontowanych z Kia e-Soul.

Zobacz: W USA apelują, aby nie ładować aut elektrycznych, bo sieć jest przeciążona

System ten o nazwie Micro Smart Grid – sieci energetycznej, w której różne źródła energii, odbiorcy i systemy magazynowania energii są ze sobą połączone, została założona i jest obsługiwana przez inno2grid GmbH, wspólne przedsięwzięcie Grupy DB E.C.O. i Schneider Electric. Celem jest zmniejszenie zależności od sieci energetycznej poprzez przewidywalne przepływy energii i zwiększenie w całym kampusie udziału energii ze źródeł odnawialnych.

Jak buduje się magazyn energii?

encore | DB, aby zbudować system magazynowania energii, gromadzi, demontuje, analizuje, a następnie ponownie wykorzystuje lub poddaje recyklingowi akumulatory z samochodów elektrycznych. W przypadku systemu magazynowania energii w kampusie EUREF, zużyte akumulatory z Kia e-Soul odebrano od dealerów Kia i przetransportowano do partnera encore | DB, który zajmuje się ich demontażem – firmy DellCon. W tym celu wykorzystano rozległą sieć logistyczną Deutsche Bahn, która zapewnia zrównoważony i bezpieczny transport. Następnie pakiety akumulatorów zdemontowano do poziomu pojedynczych modułów w celu przeprowadzenia najnowocześniejszych testów diagnostycznych i oceny stanu modułów akumulatora.

Akumulator w kampusie EUREF składa się z 24 modułów rozmieszczonych na trzech stojakach. Każdy moduł składa się z 14 podwójnych ogniw. Nowatorski system konwersji energii ze zintegrowanym systemem zarządzania pracą akumulatora (Battery Management System – BMS), opracowany przez firmę STABL, kompensuje różne stany kondycji poszczególnych modułów, w razie potrzeby wykonując pasywne lub aktywne równoważenie napięcia. Prototypowa jednostka zapewnia 72 kWh mocy użytkowej do przechowywania energii słonecznej w celu jej późniejszego wykorzystania oraz do innych zastosowań w „inno2grids zeeMobase” (bazie mobilności o zerowej emisji) w kampusie EUREF.

Zobacz: Recykling baterii samochodowych pozwala odzyskać 95% materiałów!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności