Wszystkie miejsca w Polsce, w których umieszczono odcinkowy pomiar prędkości są już aktywne! Zanim wyruszycie w dłuższą podróż autem, zobaczcie na mapie, gdzie w Polsce natkniecie się na odcinkowe pomiary prędkości!
System odcinkowego pomiaru prędkości (w skrócie OPP) zbudowany jest w oparciu o zespół kamer zawieszonych na dwóch bramkach nad drogą, oddalonych od siebie na dystansie przynajmniej 1 kilometra. Na pierwszej, tzw. wjazdowej bramce kamery rejestrują cechy szczególne pojazdu oraz czas przejazdu przez bramkę. Gdy pojazd dociera do drugiej bramki (tzw. wyjazdowej) odbywa się ponowny pomiar auta uwzględniający te same parametry. Dzięki tym danym system może z łatwością określić średnią prędkość pojazdu z jaką pokonał on dystans dzielący obie bramki.
Jeśli będzie ona wyższa niż dozwolona na tym odcinku drogi, to system prześle zdjęcie pojazdu wraz jego cechami szczególnymi (jak np. nr rejestracyjny) do bazy CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym). Na jego postawie Główny Inspektorat Transportu Drogowego przygotowuje wezwanie dla właściciela pojazdu dotyczące ukarania kierowcy prowadzącego pojazd w chwili zarejestrowania wykroczenia.
Nowe punkty pomiaru średniej prędkości
Do niedawna system odcinkowego pomiaru prędkości miał obejmować 29 miejsc w Polsce. W dniu 1 grudnia 2016 roku przekazano Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego do wyłącznego użytkowania urządzenie do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, będące własnością Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, które w dniu 2 grudnia 2016 roku włączono do systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. W ten sposób baza została rozszerzono o 30-sty punkt kontroli prędkości zlokalizowany na odcinku Rekowo Górne – Reda (województwo pomorskie).
Odcinkowy pomiar prędkości w Polsce (20 grudnia 2016 roku) | |
Nr
|
Miejscowość
|
1 | Babigoszcz – Gniazdowo |
2 | Gietrzwałd – Naglady |
3 | Gwiazdowo – Piecki |
4 | Łęczna – Turowola |
5 | Zwierki – Zabłudów |
6 | Sulechów |
7 | Szlichtyngowa – Górczyna |
8 | Lubin |
9 | Rybitwy – Polesie |
10 | Pawłowo |
11 | Szymaki |
12 | Karniewo |
13 | Strachówka – Warmiaki |
14 | Sochaczew |
15 | Zakręt |
16 | Regut – Człekówka |
17 | Złota |
18 | Tomaszów Mazowiecki |
19 | Kluki |
20 | Łosiów |
21 | Tarnowskie Góry |
22 | Wilcza – Nieborowice |
23 | Gorzyce |
24 | Gorzyce |
25 | Radlin |
26 | Łuszczów Pierwszy |
27 | Kolbuszowa |
28 | Tarnów – Ładna |
29 | Krościenko Wyżne – Iskrzynia |
30 | Rekowo Górne – Reda |
System odcinkowego pomiaru prędkości nie powinien być jednak mylony z systemem rejestrującym przejazd pojazdu na czerwonym świetle. Ten drugi nie dość bowiem, że skupia się na zupełnie innym wykroczeniu kierowcy, to na dodatek nie jest w żaden sposób oznaczony.
System odcinkowego pomiaru prędkości jest natomiast wyraźnie opisany na drodze. Co prawda z daleko tablica informująca o jego działaniu wygląda identycznie jak w przypadku klasycznego, stacjonarnego fotoradaru, to tuż pod nią znajduje się informacja o przeprowadzanej na danym odcinku drogi kontroli średniej prędkości.
Zobacz: Mapa nieoznakowanych rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle
Mapa to za dużo powiedziane, co najwyżej lista miejscowości objętych odcinkowym pomiarem prędkości. Szkoda bo mapa byłaby lepszą opcją.
Pełna zgoda Adamie! Z jakiegoś powodu mapa nie została załadowana do tekstu. Postaramy się jak najszybciej to zweryfikować i poprawić. Dziękuję za informacje i komentarz! Szerokości!