Francja od 2025 roku zmniejsza dotacje na samochody elektryczne i wprowadza surowsze kryteria ekologiczne, aby wspierać produkcję w Europie oraz ograniczyć deficyt budżetowy. Nowe zasady obejmują ocenę śladu węglowego pojazdów i ograniczają wsparcie dla importowanych modeli, szczególnie z Chin
Francja wprowadzi znaczną redukcję dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. Nowa skala wsparcia wyniesie od 2 000 do 4 000 euro w zależności od dochodu, co oznacza spadek w porównaniu z dotychczasowymi dopłatami rzędu 4 000–7 000 euro. Decyzja ta jest elementem szerszych działań mających na celu ograniczenie wydatków publicznych i zmniejszenie dużego deficytu budżetowego. Jest to kolejny cios dla producentów samochodów, którzy już zmagają się z powolnym wzrostem popytu na pojazdy elektryczne.
Francja obniża dotacje na zakup auta elektrycznego
Od 1 stycznia 2025 roku Francja wprowadzi nowe zasady dla tzw. „bonus écologique” – dotacji na zakup samochodów elektrycznych. Subwencje zostaną obniżone i będą wynosić od 2 000 do 4 000 euro, w zależności od dochodów gospodarstwa domowego. Dodatkowo, przy niskich dochodach (poniżej 15 400 euro rocznie na osobę), będzie można otrzymać dodatkowe 3 000 euro. Wcześniej kwoty wynosiły od 4 000 do 7 000 euro. Nowy system obejmie również surowe kryteria ekologiczne, takie jak emisja CO2 w trakcie produkcji pojazdów i baterii oraz inne aspekty środowiskowe, np. waga i źródła materiałów użytych do produkcji.
Zobacz: Chiński elektryk Yangwang U9 bije rekord Nurburgring
Rząd tłumaczy te cięcia koniecznością ograniczenia wydatków publicznych – budżet na wsparcie elektryfikacji pojazdów w 2025 roku zmniejszy się do 1 miliarda euro z 1,5 miliarda w 2024 roku. Około 70% funduszy zostanie przeznaczone na premie zakupowe, a reszta na leasing społeczny oraz pojazdy użytkowe. Władze wskazują, że obniżenie subwencji jest uzasadnione spadkiem kosztów produkcji samochodów elektrycznych i rosnącą dostępnością tych pojazdów
Wprowadzenie kryteriów środowiskowych
Nowością jest wprowadzenie punktowego systemu oceny, który uwzględnia m.in. ślad węglowy podczas produkcji baterii i pojazdów. Tylko modele spełniające minimalny próg punktowy (60 na 100) będą kwalifikowały się do subwencji. Ma to ograniczyć dotacje dla pojazdów importowanych z Chin, które często mają wyższy ślad węglowy. Oczekuje się, że nowe zasady będą promować europejską produkcję i przyczynią się do zmniejszenia zależności od importu
Dodatkowo, we Francji działa program wymiany starych pojazdów na nowe, bardziej ekologiczne. Można w nim otrzymać do 5 000 euro za złomowanie starego pojazdu i zakup nowego – niekoniecznie elektrycznego. Obie subwencje, czyli „bonus écologique” i „Prime à la conversion”, mogą być łączone, co daje nawet do 12 000 euro wsparcia przy zakupie samochodu elektrycznego w cenie do 47 000 euro.
Zobacz: Darmowe ładowanie auta elektrycznego – sprawdzamy jak to działa
Dodaj komentarz