Mazda wygrała wieloletni spór z Krajową Informacją Skarbową dotyczący zasad naliczania akcyzy na samochody hybrydowe. To ważne rozstrzygnięcie, które może wpłynąć na całą branżę motoryzacyjną i sposób opodatkowania pojazdów z napędem łączącym silnik spalinowy i elektryczny.
W centrum głośnego sporu znalazła się kwestia obniżonej akcyzy dla samochodów hybrydowych, w tym tzw. miękkich hybryd. Od 2022 roku Krajowa Informacja Skarbowa zaczęła odmawiać ulgi dla aut, w których silnik elektryczny nie napędza pojazdu samodzielnie, co dotknęło m.in. Mazdy z napędem hybrydowym (Mazda M Hybrid), które zgodnie z polskim prawem powinny mieć obniżoną o 50% akcyzę, bo łączą silnik spalinowy z elektrycznym, co zmniejsza emisję spalin. Problem pojawił się, gdy w 2022 roku Krajowa Informacja Skarbowa zaczęła odmawiać ulgi dla tzw. miękkich hybryd, twierdząc, że silnik elektryczny musi samodzielnie napędzać auto. Mazda zaskarżyła tę decyzję, a sądy (WSA i NSA) przyznały jej rację, potwierdzając, że każdy napęd hybrydowy kwalifikuje się do ulgi. To ważne dla rynku i wspiera ekologiczne podejście.
Niższa akcyza na hybrydowe Mazdy
W 2019 roku wprowadzono w Polsce przepis (art. 105 ustawy o podatku akcyzowym), który obniża o 50% stawkę akcyzy dla samochodów z napędem spalinowo-elektrycznym, czyli hybrydowym, by promować pojazdy o niższej emisji spalin. Dotyczyło to m.in. modeli Mazdy: Mazda3, CX-30, CX-5, CX-60 i CX-80 z systemem Mazda M Hybrid (24 lub 48 wolt).

Zobacz: Mazda i Nippon Steel zacieśniają współpracę przy tworzeniu nowej Mazdy CX-5
Jednak od drugiej połowy 2022 roku Krajowa Informacja Skarbowa zaczęła podważać prawo do ulgi dla samochodów z miękką hybrydą, argumentując, że silnik elektryczny powinien samodzielnie napędzać pojazd. Mazda Motor Poland nie zgodziła się z tą interpretacją i zaskarżyła decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. W sierpniu 2024 roku WSA orzekł, że każdy samochód z napędem hybrydowym, opartym na współpracy silnika spalinowego i elektrycznego, spełnia warunki ulgi. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odwołał się do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ale NSA oddalił skargę, podtrzymując wyrok WSA.
– Ten wyrok ma ogromne znaczenie nie tylko dla Mazdy, ale dla całego rynku motoryzacyjnego, w tym aut sprowadzanych z zagranicy – mówi Szymon Sołtysik, Dyrektor PR Mazda Motor Poland. – Od 2019 roku hybrydy, w tym miękkie hybrydy, zyskały na popularności dzięki zaostrzającym się normom emisji CO2. Obecnie większość nowych samochodów ma elementy napędu hybrydowego, co zmniejsza ich wpływ na środowisko. Niższa akcyza miała wspierać ekologiczne technologie, dlatego cieszy nas, że NSA stanął po stronie logiki i ekologii. W polskiej ofercie Mazdy znajdują się obecnie różne modele z napędami hybrydowymi – od miejskiej Mazdy 2 Hybrid, przez kompaktowe Mazdy 3 i CX-30, po nową Mazdę CX-5 oraz flagowe SUV-y CX-60 i CX-80, wyposażone w miękkie hybrydy, hybrydy równoległe lub plug-in.
Dodaj komentarz