Przychody ze sprzedaży Volkswagen Group wzrosły o 22 procent, osiągając 76 miliardów euro, głównie dzięki zwiększeniu sprzedaży w Europie i Ameryce Północnej. Pozytywny wpływ na wyniki miały również zmiany cen.
Zysk operacyjny przed uwzględnieniem efektów wyceny zabezpieczenia towarów wzrósł o 35 procent do 7,1 miliarda euro, co przyczyniło się do wzrostu marży do 9,3 procent, wyższej niż zakładana przez Grupę Volkswagen, która wynosiła od 7,5 do 8,5 procent. Jednak w porównaniu do poprzedniego roku, zysk operacyjny zmniejszył się z 8,3 do 5,7 miliarda euro, co wynikało głównie z negatywnych efektów hedgingu towarowego w wysokości 1,3 miliarda euro w I kwartale 2023 roku. W poprzednim kwartale zysk operacyjny skorzystał z pozytywnego wpływu hedgingu towarowego w wysokości 3,2 miliarda euro. Rentowność operacyjna ze sprzedaży wyniosła w pierwszym kwartale 7,5 procent.
Zyski Volkswagena w 2023 roku
Dział motoryzacyjny wygenerował w pierwszym kwartale 2023 roku środki pieniężne netto w wysokości 2,2 miliarda euro, jednak kapitał obrotowy zwiększył się o 1,9 miliarda euro rok do roku w związku z trwającymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw. Przepływy pieniężne netto zawierały również 0,4 miliarda euro z transakcji fuzji i przejęć w kwartale. Płynność netto w dziale motoryzacyjnym w pierwszym kwartale spadła do 38,4 miliarda euro, co wynikało z wypłaty specjalnej dywidendy związanej z wprowadzeniem na giełdę akcji Porsche. Jednak spadek ten był mniejszy niż dywidenda specjalna wypłacona akcjonariuszom.
Zobacz: Test Volkswagen Arteon eHybrid
Grupa Volkswagen kontynuowała realizację strategii związanej z elektromobilnością, notując w I kwartale wzrost dostaw o 42 procent rok do roku. Dostawy wyniosły łącznie 141 000 pojazdów z tym typem napędu, co przekłada się na około 7 procent w dostawach ogółem. Łącznie odnotowano wzrost dostaw do klientów o 7,5 procent rok do roku, a w marcu 2023 roku globalne dostawy znacznie wzrosły o 23,9 procent rok do roku. W pierwszym kwartale dostawy w Chinach spadły o 14,5 procent, ale Grupa jest przekonana, że dzięki rozszerzonej gamie modelowej, dostawy w tym regionie wzrosną w dalszej części roku. Z portfelem zamówień na poziomie 1,8 miliona pojazdów w Europie Zachodniej, w tym 260 000 aut elektrycznych, popyt na pojazdy Grupy Volkswagen pozostał silny.
Chiny i Ameryka Pólnocna
Grupa, kierując się podejściem „W Chinach, dla Chin”, wprowadziła nowy projekt o nazwie „100%TechCo”, który łączy badania nad pojazdami i komponentami oraz zaopatrzenie. Dzięki temu czas potrzebny na rozwój nowych produktów i technologii zostanie skrócony o około 30%. Grupa planuje zainwestować około 1 miliard euro w utworzenie nowego centrum innowacji samochodów elektrycznych z siedzibą w Hefei. Volkswagen nadal współpracuje z lokalnymi partnerami, takimi jak Horizon Robotics, aby przyspieszyć wprowadzenie autonomicznej jazdy w Chinach i umożliwić szybszy rozwój oprogramowania i koncepcji technologicznych specjalnie dostosowanych do rynku chińskiego. Grupa zaprezentowała w Chinach również model ID.7, który jest kolejnym kamieniem milowym w kierunku stworzenia pełnej gamy modeli o napędzie wyłącznie elektrycznym.
Zobacz: Volkswagen ID.7 czyli najbardziej aerodynamiczny Passat w historii
W Ameryce Północnej Grupa rozwija swoją globalną działalność w zakresie akumulatorów, uruchamiając w Kanadzie swoją pierwszą fabrykę ogniw akumulatorowych poza Europą. Nowe modele samochodów elektrycznych, takie jak ID. Buzz, już wkrótce poszerzą ofertę elektrycznych pojazdów w USA. Grupa realizuje również plan „Electrify America Boost”, którego celem jest podwojenie liczby punktów ładowania do 2026 roku, aż do 8000. Poprzez elektryfikację kultowej marki Scout, Grupa wchodzi w bardzo atrakcyjny segment samochodów użytkowych i dużych SUV-ów. Dlatego też w planach Grupy jest budowa fabryki w Karolinie Południowej, która będzie zdolna do produkcji 200 000 samochodów elektrycznych rocznie.
Wyniki finansowe marek z grupy Volkswagena
W grupie marek masowych sprzedaż pojazdów wzrosła o 36 procent w porównaniu z poprzednim okresem, co przekroczyło wzrost dostaw o 30 procent. Zysk operacyjny wyniósł 1,7 mld euro, a marża operacyjna wzrosła o 1,7 punktu procentowego do 5,3 procent. W grupie marek premium osiągnięto solidne wyniki, zysk operacyjny wyniósł 1,8 mld euro, a marża operacyjna była na poziomie 10,8 procent. Inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych fabryk samochodów elektrycznych i nagromadzenie kapitału obrotowego wpłynęły na przepływy pieniężne netto.
W grupie marek sportowych i luksusowych Porsche, marża operacyjna pozostała na stabilnym poziomie 18,5 procent w I kwartale dzięki wyższym wolumenom sprzedaży, lepszej polityce cenowej i lepszemu miksowi produktów. W dziale motoryzacyjnym przepływy pieniężne netto wzrosły w porównaniu z solidnym poziomem sprzed roku.
Zobacz: Porsche utrzymuje wysokie wyniki sprzedażowe w 2023 roku
Dodaj komentarz