Toyota inwestuje w rozwój baterii do aut elektrycznych i zwiększa środki na ich doskonalenie. W ramach tej strategii rozpoczyna nowy projekt inwestycyjny w fabryce Prime Planet. Toyota spodziewa się dużego wzrostu sprzedaży aut elektrycznych (BEV) i zmienia swoje wcześniejsze założenia.
Prime Planet Energy & Solutions, japoński producent baterii, to spółka joint venture między Toyota a Panasonic, działająca od 2020 roku. Jej celem jest produkcja baterii do samochodów elektrycznych i hybrydowych, a także prowadzenie badań i rozwoju w dziedzinie akumulatorów, w tym nowej technologii baterii ze stałym elektrolitem.
Toyota inwestuje w samochody elektryczne
We wrześniu 2022 roku Toyota przeznaczyła 400 miliardów jenów na zwiększenie możliwości produkcji baterii w Japonii. Inwestycje objęły kilka zakładów marki oraz fabrykę Himeji należącą do Prime Planet. W najbliższych latach zostaną uruchomione nowe linie produkcyjne. Obecnie Toyota inwestuje dodatkowe 100 miliardów jenów (746 milionów dolarów) w rozwój firmy Prime Planet, aby zwiększyć jej możliwości produkcyjne o ponad 40% w porównaniu do dotychczasowych planów. Dzięki najnowszej inwestycji zakład będzie w stanie produkować rocznie baterie trakcyjne o łącznej pojemności 23 gigawatogodzin, co wystarczy do wyposażenia 290 000 egzemplarzy modelu bZ4X. Zatrudnienie w fabryce wzrośnie o kolejne kilka tysięcy pracowników.
Zobacz: Podwójne morderstwo w fabryce Mercedesa! Zastrzelono dwie osoby
W bieżącym roku fiskalnym 2024, który rozpoczął się w kwietniu 2023 roku, Toyota planuje zwiększyć globalną sprzedaż samochodów elektrycznych (BEV) do 200 000 egzemplarzy. Według prognoz firmy, sprzedaż wszystkich zelektryfikowanych samochodów ma wzrosnąć o 34,9%, z 2,849 mln pojazdów w roku fiskalnym 2023 do 3,843 mln aut. Przewidywany udział zelektryfikowanych samochodów w globalnej sprzedaży firmy wyniesie w tym roku fiskalnym 37%, co stanowi wzrost w porównaniu z poziomem 29,6% zanotowanym w okresie od kwietnia 2022 do marca 2023.
Panasonic i Toyota
Toyota posiada 51% udziałów w firmie Prime Planet, a pozostałe 49% należy do Panasonic Holdings. Spółka jest odpowiedzialna za wszystkie etapy rozwoju swoich produktów – od badań naukowych i rozwoju technologii, poprzez opracowanie modeli produkcyjnych, inżynierię produkcji i samą produkcję, aż po sprzedaż i dostawy. Toyota i Panasonic powierzyły nowej spółce dalsze prace badawczo-rozwojowe zarówno nad już produkowanymi bateriami litowo-jonowymi, jak i nad bateriami nowej generacji, też litowo-jonowymi, ale ze stałym elektrolitem – nową technologią, która może rewolucjonizować branżę motoryzacyjną dzięki większej pojemności energetycznej i szybszemu ładowaniu.
W ramach rozwoju gamy zelektryfikowanych samochodów, produkcja baterii ma kluczowe znaczenie dla Toyoty. Firma zainwestowała łącznie 2 biliony jenów (około 17,5 miliardów dolarów), z czego już 5,6 miliarda dolarów zostało przeznaczone na rozbudowę fabryk baterii w Japonii i Stanach Zjednoczonych do 2026 roku. Nowe środki pozwolą Toyocie zwiększyć swoje możliwości produkcyjne w obu regionach do 40 GWh baterii rocznie.
Zobacz: Hybrydowa Toyota RAV4 traci moc na mrozie! Rusza akcja naprawcza
Dodaj komentarz