REKLAMA

Nowe etykiety opon w Unii Europejskiej!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 10 marca 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowe etykiety opon UE mają rozszerzyć zakres informacji o ogumieniu oraz wpłynąć na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Tak przynajmniej widzi to Rada UE. Jakie nowe oznaczenia pojawią się na etykietach opon?

Obecnie stosowane etykiety opon od początku budziły sporo kontrowersji z uwagi na szczątkowe informacje na temat właściwości i możliwości danych opon. Dane te tworzą bardzo powierzchowny obraz opony, a próby porównywania rożnych typów ogumienia w obrębie danego segmentu za pomocą etykiet nie mają większego sensu, bo informacje te są bardzo nieprecyzyjne. Aby rozszerzyć zakres informacji Rada Unii Europejskiej chce wprowadzić nowe informacje na etykietach. Ale nawet one nie powiedzą Wam konkretnie, która z opon w danym segmencie jest najlepsza.

Etykiety na oponach UE

Klient, który poszukuje ogumienia do swojego pojazdu może dokonać wyboru kierując się nie tylko marką czy rozmiarem danej opony, ale też i jej właściwościami. Informacje na temat charakterystyki danego ogumienia opisują obecnie etykiety. Wśród nich są trzy parametry opony:

  1. efektywność energetyczna (w tym opory toczenia)
  2. przyczepność na mokrej nawierzchni
  3. poziom hałasu generowany przez oponę.

Zobacz: Jak odczytać rok produkcji opony, czyli do czego potrzebny jest DOT?

Dane te są wyrażone za pomocą bardzo ogólnej klasyfikacji, w której stosowane są oznaczenia literowe od A do F (gdzie A to najlepsza ocena) w przypadku dwóch pierwszych cech, natomiast hałaśliwość opony wyraża się w decybelach. Dane te nie są jednak szczególnie precyzyjne. Teraz na etykietach pojawić się ma nowe oznaczenie:

  1. przyczepność na lodzie i śniegu

Zmiana przepisów stała się konieczna, ponieważ z przeglądu obecnych ram prawnych wynikło, że system etykietowania opon nie w pełni realizuje swój cel, którym jest redukcja emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu (tak, to był główny cel tworzenia tych etykiet). Oprócz nowych parametrów zmienić się ma też wygląd etykiet, aby były bardziej widoczne dla klienta. Nadal jednak, mając dwie opony z segmentu premium z etykietą A dotyczącą przyczepności na mokrej nawierzchni, nie będziecie w stanie ocenić, która z opon jest lepsza w tych warunkach.

Etykiety opon dla aut ciężarowych

Zakres rozporządzenia po raz pierwszy zostaje rozszerzony na opony do ciężarówek i autobusów (opony C3). Wcześniej przepisami były objęte tylko opony do samochodów osobowych i samochodów dostawczych. Stanowisko Rady ma też jej zdaniem pozwolić, aby w przyszłości uwzględnić opony bieżnikowane, gdy tylko opracowana zostanie odpowiednia metoda badania ich właściwości użytkowych. Klauzula przeglądowa przewiduje możliwość dodania do etykiety w przyszłości parametru w postaci przebiegu i ścierania, gdy dostępne będą odpowiednie metody testowe.

Po tym jak Parlament Europejski przyjmie swoje stanowisko w sprawie proponowanego aktu, będą mogły się rozpocząć negocjacje międzyinstytucjonalne.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności